Jean-Normand Bucci är art technical director hos #Eidos Montreal och jobbar med det kommande spelet #Thief. Han har pratat teknik med DSO Gaming och har en del intressanta saker att säga:

– De nya konsolerna är väldigt kraftfulla. De kan göra mycket mer än vad konsolspelare är vana vid. Klyftan mellan pc och konsoler har minskat kraftigt. De nya konsolerna och high end-datorer erbjuder bättre bilduppdatering, högre upplösning och många nya möjligheter samt stöd för DirectX 11.

Att de nya konsolerna är prestandamässigt bättre än de förra vet vi förstås redan, men han förklarar vidare vad man kan göra med den nya tekniken och specifikt vad det innebär för Thief. Den senaste PhysX-versionen är på plats trots att spelet inte förlitar sig särskilt mycket på förstörbara miljöer. Något som är desto viktigare är det dynamiska ljuset där huvudpersonen Garrett får passa sig för att kasta skuggor som vakter och annat slödder noterar.

Bucci betonar att även om olika effekter ser snyggare ut på pc, Xbox One och Playstation 4 så kommer spelet fortfarande fungera lika bra på förra generationens konsoler. Läs hela intervjun för fler tekniska detaljer kring Thief.