I veckan firar #Doom 20 år och vi kan nog vara eniga om att John Carmack inte bara var tongivande i startskottet för fps-genren utan för hela spelbranschen under två decennier. När han nu lämnat #id Software för att istället vara teknisk chef på #Oculus VR är han både stolt och till viss del ångerfull.

I en matig intervju med Wired berättar han hur till viss del fick strida för låta spelen Id producerade vara så modvänliga som de var - många var rädda för att communityt skulle konkurrera ut dem vad det gäller innehåll. Idag är han heller inte så säker på att det eviga releasemantrat "When it's done" är särskilt klokt.

– Om jag kunde gå tillbaks och ändra något så skulle det vara att göra fler saker oftare. Det var Ids mantra - "det är klart när det är klart". Idag tar jag tillbaka det. Jag tror inte längre att det är rätt metod för att utveckla spel. Jag menar, tid spelar roll och åren går - det är en sak om det leder till en försening på en månad eller två, visst. Men snackar vi åratal så behöver du nog göra ett annat spel.

Det uttalandet står extra starkt mot faktumet att #Doom 4 enligt rykten startats om helt och hållet för några månader sedan.Vidare i intervjun pratar Carmack också om svårigheten i att hitta essensen i Doom-serien och anpassa den för en nutida marknad.