På CES-mässan i Las Vegas avtäckte Nvida sin nya skapelse - det mobila grafikchippet Tegra K1 som på pappret är ett rejält prestandamonster. Med sin teoretiska beräkningskapacitet på 1 teraflop är det uppe och nosar på vad dagens konsoler presterar och det har stöd för både DirectX 11 och OpenGL 4.4. Bland annat användes Epics Unreal Engine 4-motor vid demonstrationen.

Takten för den ökande prestandan på mobila chip är också snabb, samtidigt som konsolernas livscykler blir allt längre. Vi fick vänta sju år på en uppföljare till Playstation 3 och som jämförelse släppte Apple sin Iphone 3G för lika många år sedan - vad finns då tillgänligt i mobilväg om fem år?

Samtidigt är det värt att notera att även om Xbox One har en beräkningskapacitet på 1,3 teraflops är det fler faktorer som avgör det faktiska resultatet i spel. Det går däremot inte att bestrida att vi inom bara ett par år kommer att se mobiler som konkurrerar med konsoler vad det gäller prestanda.

Hur tror du det kommer att påverka spelmarknaden?