Att titta på när folk spelar via tjänster som Youtube och Twitch blir allt populärare. Undersökningsföretaget Superdata konstaterar i en färsk rapport att gaming video content, som det kallas, nu når 665 miljoner människor – mer än dubbelt så många som USA:s hela befolkning. Gaming har därmed fler tittare än de traditionella stremingtjänsterna Netflix, HBO, Hulu och ESPN tillsammans.

Rapporten fastslår att Youtube har 517 miljoner gaming-tittare, och Twitch når 185 miljoner. Som jämförelse är HBO den största traditionella tjänsten, med 134 miljoner prenumeranter.

Helt i strid med nidbilden av gamern som en ung man med acne menar rapporten att hela 46 procent av tittarna är kvinnor. Dessutom är det en publik med bra inkomster: USA-tittaren tjänar i snitt 58 000 dollar om året. Superdata spår inte helt förvånande att det här är en publik som inom kort kommer locka drivor av annonsörer.

Redan i år spås branschen tjäna 4,6 miljarder dollar på området, vilket är mer än Bundesliga och La Liga, de tyska och spanska proffsligorna i fotboll som får nöja sig med att tjäna 3,58 respektive 3,2 miljarder dollar var.