Doom från 2016 kan köras i två grafikgränssnitt, och tekniskt gör det vad man förväntar sig av ett Id Software-spel – trots att kodnestorn Carmack lämnat skutan. Lågnivå-API:t Vulkan ger som synes bättre utdelning än OpenGL, och Microsofts brett utbredda DirectX finns inte alls med.

Två saker bör nämnas. Ett: testet är gjort med kantutjämningstekniken FXAA eftersom TAA stökar till prestandasiffrorna (liksom hos Battlefield 1; frameraten blir lägre i 1080p-upplösning än i 1440p. Och två: SLI-stöd saknas i denna annars tekniskt avancerade titel. Vilket kanske säger något om framtiden för SLI.

När vi kör Ubisofts annars tungdrivna actionäventyr med Heart of Darkness är det... well, tungdrivet. Och vackert, ska i rättvisans namn tilläggas. GTX 1080 Ti-grafikkort och duktigt kraftig processor klämmer bara fram tre extra bilder per sekund i 4K jämfört med vårt test i höstas med GTX 1080 och äldre CPU. Assassin's Creed: Origins är inte ett spel du köper för att kunna skryta med tresiffriga frameratesiffror. Köp det istället för att spela – det är ett bra spel.

Kingdom Come: Deliverance är senvinterns stora snackis av flera skäl. Enormt lovande, men buggigt, opolerat och stundtals tungdrivet. Vilket bekräftas av våra siffror – ett GTX 1080 Ti-kort räcker inte på långa vägar för att ge ögonen behagligt bildflyt med maxad grafik i 4K. (Inte två heller: det blir exakt samma siffror.) Så du får antingen vrida ner något reglage eller kliva ner ett steg i upplösning. Glädjande nog är medeltiden fortfarande vacker då.

Under "fel" förutsättningar – 4K-upplösning, all grafik maxad, 32 bilar på Nordschleifes asfalt i monsunartat åskoväder – är Project Cars 2 våldsamt krävande. SLI-stöd saknas, så vi får snällt invänta nästa generations grafikkort för att nå 60 bilder/sekund, vilket är mångas minimumkrav. Eller göra avkall på grafik eller upplösning, vilket inte är ett särskilt svårt beslut.

Flygsimulatorn DCS World släpptes nyligen som version 2.5 beta, och Kaukasiens vidder låter grafikkortet (ja, singular – SLI-stöd saknas) svettas rejält. Med alla reglage uppskruvade ligger frameraten på knappt godkänt i 4K, men det är lätt åtgärdat genom att dra ner excesser som bokeh och en del annat.