"De" säger att storleken inte spelar någon roll. "De" har emellertid aldrig försökt klura ut hur itsy-bitsy-kartorna i Overwatch (recension) skulle fungera med det så löjligt populära Battle Royale-läget (läs: PUBG, Fortnite med flera). Overwatch starke man Jeff Kaplan tycker att det vore "awesome!" om det funkade – men ställer sig just tveksam till att det skulle funka.

A lot of times when I hear some of our fans pitch it, they’re like "Oh, just put a card in the Arcade one day that’s a battle royale mode" and I’m like "Fuck, that would be awesome". But there’s a lot of design and tech work to get us to that place and not just feel like a me-too game.

Det berättar Kaplan för Kotaku, som lyfter fram hjältarna som en stötesten. Karaktärerna är designade för lagarbete och en del skulle funka illa i Battle Royale, medan andra skulle ha stora fördelar. Och så var det ju det här med kartorna...

Our primary engagement distance is usually around 15 to 40 meters. The Hanamura dojo point B is 45 meters across. I don’t think people realize how tiny it is. Part of what makes Fortnite and PUBG so awesome is that you can have these really long engagement distances.

Kaplan är dock nyfiken men erkänner utan omsvep att genom att bygga in systemen och ta in så många spelare på en gång börjar man röra sig mot ett helt nytt spel. Kanske är det helt enkelt bäst att låta Overwatch få fortsätta göra det Overwatch gör bäst?