Morgonens diskussioner kring Star Citizen fick oss att fundera på hur mycket det egentligen kostar att utveckla ett spel. Turligt nog hade Wikipedia en sammanställning över spelen med högst utvecklingsbudget, med källhänvisningar och allt, vilket ger oss något att jämföra Chris Roberts 193 miljoner dollar med.
Värt att notera att dessa siffror bara tittar på utvecklingskostnaden och inte priset för marknadsföring, som i vissa fall dubblerar siffran. Siffrorna är heller inte justerade för inflation. Gällande Crysis 3 finns det ingen officiell siffra utan bara en hänvisning till "tre gånger så mycket som det första". En liten detalj är ju också att Star Citizen inte är färdigt ännu så den nuvarande pengen kan komma att öka.
* Tidigare saknades Destiny i listan, vilket är åtgärdat.
Spel | Miljoner dollar |
---|---|
Star Wars The Old Republic | 200 |
Star Citizen | 193 |
Destiny | 140 |
Grand Theft Auto | 137 |
Max Payne 3 | 105 |
Battlefield 4 | 100 |
Red Dead Redemption | 90 |
Defiance | 80 |
Metal Gear Solid V | 80 |
Watch Dogs | 68 |
Crysis 3 | 66 |