Redan när jag såg Starlink: Battle for Atlas för första gången, på E3 i somras, förstod jag att barnens stöddiga Skylanders-samling skulle få allvarlig konkurrens. Särskilt när Activision valt att pausa spelserien som sedan 2011 gett oss årliga ursäkter att köpa nya hjältar att rädda Skylands med. Mina farhågor besannades efter att barnen, sju och nio år gammal, krönte Starlink till Comic-Cons vinnare av alla spel de hann testa där.

Spelar du på Nintendo Switch möter du en gammal bekant, och hans skepp!

Starlink är lite mognare i tonen jämfört med Skylanders, vars unga målgrupp (och de ofta väldigt bra försäljningssiffrorna) motiverade Activision att dubba spelen till svenska. Därför kändes det motiverat att både spela själv men också låta avkomman få testa sig fram själva i spelet. Och hoppa in i splitscreen-läget tillsammans med dem för att ta sig an de lite tuffare utmaningarna. Till en början, innan vi insåg att menyerna finns på svenska, behövde jag dessutom vara tillgänglig för att förklara olika system och uppdrag för dem. För det finns ett gäng.

Utan att gå in på detaljerna i storyn befinner vi oss i solsystemet Atlas, på jakt efter vår ledare som blivit bortrövad under mystiska omständigheter som lett till att vårt moderskepp lämnats strandat. Vi måste därför bege oss ut för att hitta för att hitta ett sätt att ta oss därifrån, och rädda kaptenen. Något som inte bara får oss att upptäcka närområdet men också ta till skyarna och fler planeter. Tänk dig ett småskaligt No Man’s Sky med en motivering att utforska. . Till en början handlar det mest om förnödenheter men ganska så snart börjar man nysta i bortglömda teknologier, fightas mot enorma fiender och hjälpa planeterna i sitt försvar mot ett hot som växer sig allt större. .

Det blir en hel del strider mot Legion, skurkarna i Starlink

Jämförelsen med No Man’s Sky stannar inte vid att du sömlöst kan resa från en planetyta till en annan, tredje och fjärde – de miljöer du stöter på känns också väldigt fantasifulla. Väl på plats på en ny rymdsten infinner sig dock lite monotoni i uppdragen där det oftast handlar om att uppgradera och bygga nya baser, specialiserade på till exempel försvar eller att förädla det bränsle som många eftertraktar. På varje planet finns det också en Prime, en fiende modell mekanisk jätteinsekt som såklart har ett par rödlysande svaga punkter att attackera. Och det är i striderna den egentliga valutan kommer in - olika sorters vapen.

Komplettera din flotta - för en peng!

Istället för Skylanders hjältar av olika element finns det i Starlink ett gäng grundskepp (ett ingår i startpaketet) som du kan utrusta med såväl vingar och en bred arsenal puffror. De delas in i olika element och fiender är extra känsliga eller motståndkraftiga mot vissa typer. En isrobot är såklart inte så förtjust i eldvapen, och vice versa. Därtill finns det ett par mer funktionsspecifika vapen som till exempel kan skicka upp fiender i luften. Att kunna alternera arsenal efter situation blir en stor grej och jag skulle inte bli förvånad om det blir den stora dragningskraften i leksaksaffärerna. Ett eller två extra skepp skadar inte, då de har lite olika egenskaper (stryktåligt, snabbt och så vidare) och om du skulle dö i en strid måste du likt Skylanders byta skepp om du vill kunna fortsätta direkt. I testsyfte fick vi en låda med en rad skepp, vapen och piloter (som också de har olika färdigheter), men räkna med att startpaketet helst ska kompletteras med extra tillbehör, vilka kostar från 80 till 249 kronor.

Det är ofrånkomligt att ett spel som Starlink jämförs med Skylanders, Disney Infinity och Lego Dimensions men det känns som Ubisoft valt att fokusera på en lite äldre målgrupp, de som växt upp med Activisions prylar. Det är fler system att hålla reda på, allt från uppgraderingar av skeppen och olika baser, och spelmekaniken erbjuder mer än att plattformsäventyra i Skylands och puckla på Kaos och hans hejdukar. Dessutom är de olika planeterna betydligt mer givande att utforska och du uppmuntras till det genom gömda hemligheter och en tydlig mätare hur väl du uppgraderat de olika försvaren och forskningsstationerna. Addera split-screen coop och det finns massor av mysiga timmar att hämta i Atlas.

Starlink: Battle for Atlas
3
Bra
+
Sömlöst flyga från planeter till rymden
+
Mycket att upptäcka
+
Svensk text och splitscreen gör det familjevänligt
-
Uppdragen blir monotona
-
Kommer att kosta mer än grundpaketet
Det här betyder betygen på FZ

De riktiga testarna (mina barn)

Hur känns leksakerna (skeppen)?
7-åringen: jag tycker att de känns bra.
9-åringen: Jag tycker att de känns som att de inte är så ömtåliga.

Hur känns det att sätta på olika vapen och vingar?
9-åringen: jag tycker inte att det känns så märkvärdigt att sätta på vingar eller vapen.
7-åringen: jag tycker att det inte är så svårt att sätta på vapen eller vingar.

Hur ser spelet ut (snyggt, fult, vackert)
7-åringen: jag tycker att det är en fin miljö och det är spännande att utforska solsystemet Atlas.
9-åringen: jag tycker att det är en väldigt vacker miljö med massa häftiga ställen.

Är Atlas lätt att förstå (hur man spelar)
9-åringen: jag tycker att det är ganska lätt att förstå.
7-åringen: Jag tycker att det är lätt men lite svårt att förstå vad de säger för att de pratar Engelska. Sen hittade via att det fanns svensk text!

Vilka sorters uppdrag finns det?
7-åringen: Ja ett uppdrag är ju att besegra monster som kallas Primes som är ganska svåra att besegra. Men det finns lättare uppdrag.
9-åringen: Det finns ganska många slags uppdrag till exempel hämta grejer eller kämpa mot Primes.

Behöver man byta skepp och vapen ofta?
9-åringen: Det beror på hur ofta man dör för om man dör så behöver man byta skepp.
7-åringen: Man behöver bara byta om man dör eller så får man byta själv.

Vad händer när man dör?
7-åringen: Ja det som händer är att det står ship down och då behöver man byta skepp.
9-åringen: Det som händer när man dör är att man antingen så behöver man byta skepp eller göra om banan.

Är det kul?
9-åringen: ja jag tycker att det är kul.
7-åringen: Det är superkul.

Vilket betyg får det?
Båda: 4 av 5

Vi testade Starlink: Battle for Atlas på Nintendo Switch.