För en liten stund sedan avslutade Google sin presentation på årets GDC-mässa. Nu står det klart att IT-jätten ger sig in i spelbranschen på allvar med deras nya spelplattform Google Stadia.

Plattformen är, precis som det spekulerades om tidigare, helt streamingbaserad och skall gå att användas på i stort sett vilken typ av skärm man vill. Google utlovar 4K, 60 FPS och HDR från start men går inte in på detalj om vilken bandbredd som kommer krävas för att hålla en tillräckligt låg latens.

Under presentationen fick vi också veta att Google ingått samarbete med AMD som utvecklat en ny GPU med 10,6 teraflops grafikkräm (hej SweClockers!) för att sköta beräkningarna på serversidan. Motsvarande siffror för Playstation 4 Pro och Xbox One X är 4,2 och 6,0 teraflops respektive.

7 snabba om Google Stadia

  • Helt streamingbaserad plattform utan krav på en PC eller konsol.

  • Strömma spel i 4K och 60 FPS på release, Google vill skala upp till 8K och 120 FPS i framtiden.

  • Stadia fungerar på surfplattor, mobiler, bärbara datorer och TV-skärmar.

  • Inget behov av att ladda ned, uppdatera eller konfigurera spel innan man kommer igång.

  • Plattformen släpps i USA, Kanada, Storbritannien och "stora delar av Europa" senare i år.

  • Google har utvecklat en egen Stadia-kontroll, men det går lika bra att använda andra styrdon på laptop och PC.

  • Stadia tillåter spelande mellan plattformar från start.

Så vilka spel kommer vi att hitta på plattformen? Som bekant har Google redan testat vingarna med Assassin's Creed Odyssey, som också visades upp ikväll. Kryptiska ikoner i början av presentationen hintade dessutom om att Red Dead Redemption 2 och Civilization VI kommer till Stadia. Vi fick det också bekräftat att Doom Eternal är en av titlarna som finns tillgängliga från start.

Just nu är den officiella landningssidan för Stadia väldigt spartansk, men mer information kommer utan tvekan att publiceras där framöver. Vi kommer så klart att hålla er uppdaterade med det senaste om Googles nya storsatsning.