Du som följt JRPG-genren länge är säkerligen bekant med Tales of-serien. Trots att de senaste delarna inte varit fullträffar är höjdpunkter som Tales of Symphonia bland det bästa genren har att bjuda på. Utvecklarna tar dock en paus från den inarbetade fantasy-osande formeln med höstens lansering av Scarlet Nexus, ett action-rpg där typisk JRPG-fantasy byts ut mot en design och berättande som istället osar animéartad sci-fi.

"Design och berättande som istället osar animéartad
sci-fi"

Så här i coronatider är konventionella förtittar inte aktuella. Istället har jag fått ta del av en inspelad genomgång av gameplay, samtidigt som utvecklaren berättar om hur denna upplevelse skiljer sig från tidigare spel i genren. I Scarlet Nexus axlar du rollen som Yuito Sumeragi, en soldat i specialiststyrkan OSF där individer med kinetiska krafter utgör mänsklighetens försvarslinje mot ett synnerligen otrevligt hot. Jorden är angripen av Others, utomjordiska monster som faller från dimma i skyn och drivs av ett enkelspårigt behov av att äta människors hjärnor.

Mänskligheten har utvecklat teknik gör det möjligt att förutspå när och var Others ska dyka upp, och som del av OSF ska Yuito och hans gruppmedlemmar ge sig ut i angripna områden för att utplåna hotet. Just hjärnan är en central del i både berättandet och gameplay. Regissören Kenji Anabuki berättar att handlingen utspelar sig i en värld som påminner om Japan på 90-talet, men med en scifi-flärd de kallar “brainpunk”. Både estetik och berättande har tydlig inspiration från cyberpunk med japansk animékaraktär.

Du axlar rollen som Yuito Sumeragi och sällskapas av OSF-kollegan Hanabi.

Berättelse och estetik tar avstamp i en scifi-variant av 90-talets Japan.

Stridssystemet är actionosande i samma anda som Astral Chain och Nier: Automata.

Intrycken från det jag sett av berättandet för tankarna till animés som Ghost in the Shell, då Yuito under berättelsens gång börjar ifrågasätta OSF:s motiv och om det egentligen är så klokt att han och hans gruppmedlemmar kopplar upp sig mot OSF:s centrala nätverk Psynet. Det i kombination med att “punk”-delen i brainpunk syftar på en rebellisk inställning mot en kontrollerande överhet för tankarna till just Ghost in the Shell, vilket i allra högsta grad är något positivt. Det är svårt att sia om hur intressant berättelsen blir utifrån en kort presentation, men det jag sett har onekligen potential.

"En rebellisk inställning mot en kontrollerande överhet"

Striderna är actionbaserade och påminner en del om Astral Chain och Nier: Automata. När Yuito och hans gruppmedlemmar stöter på fiender hamnar de i stridsläge varpå ett avgränsat område för sammandrabbningen skapas. Du styr Yuito och springer runt i realtid, och skada delas ut både i närstrid med vapen och med kinetiska krafter som används till att kasta objekt på fienden. De kinetiska krafterna konsumerar en resursmätare som du bygger upp genom att puckla på fienden med närstridsvapen. Du kan också lyfta in specialkrafter från dina gruppkamrater som injiceras via röda rör i Yuitos rygg, vilket under demonstrationen lät honom frammana en eldtornado.

Som vilket respektabelt rpg som helst kan du förbättra gruppens egenskaper via ett förgrenat uppgraderingsträd, och bestycka medlemmarna med olika vapen. Du får också möjlighet att bestämma hur de ska bete sig, vilket illustreras av att Yuitos OSF-kollega Hanabi tilldelades kommandot att agera offensivt. Det handlar inte om någon djupare kontroll utan snarare grundläggande beteendemönster. I och med att jag inte har haft händerna på kontrollen själv kan jag inte uttala mig om hur bra AI-kamraterna och striderna fungerar i praktiken, men allt jag sett tyder på ett system som är både snabbt och underhållande.

Röda färger, trådar och läcker animégrafik är grundpelare i Scarlet Nexus visuella stil.

Du kan använda kinetiska krafter för att dunka på bossarna med objekt i omgivningen.

Den kreativa fiendedesignen kombinerar det vackra med döda icke-organiska ting.

Utvecklarna passar också på att berätta vilken teknisk finess vi kan vänta oss av Scarlet Nexus. Du som vill spela på nuvarande generations konsoler får nöja dig med 30 FPS där upplösningen har målsättningen 1080p. Du som istället hoppar på tåget med Xbox Series X eller Playstation 5 ska få uppleva spelet i 60 FPS, och upplösningen har här istället den trevliga målsättningen 4K. Ordvalet "målsättning" antyder att spelet kanske använder dynamisk upplösning på nästa generations konsoler. Den som föredrar att spela på PC kan däremot njuta av äkta 4K och 60 FPS, förutsatt att komponenterna i din rigg har vad som krävs det vill säga.

Efter genomgången har Scarlet Nexus seglat upp till att bli ett av spelen jag ser allra mest fram emot. Med vibbar från favoriter som Ghost in the Shell, Nier: Automata och Astral Chain är jag mycket nyfiken på att se om spelet kan leva upp till potentialen som skymtar i demonstrationen. Med tanke på hur halvdana Tales of-spelen varit på senare år är jag glad att Bandai Namco tar en paus och utforskar konceptet med actionosande “brainpunk” istället. Nu återstår det bara att se när spelet faktiskt släpps.

Fotnot: Scarlet Nexus kommer till Xbox One, PS4, Xbox Series X, PS5 och pc. Inget lanseringsdatum finns än.