En het potatis i spelvärlden på senare år är "crunch", där utvecklare måste jobba väldigt mycket under begränsade perioder för att få klart ett spel eller nå specifika milstolpar. Vissa försvarar konceptet som något normalt och oundvikligt medan andra förkastar det, och Insomniac Games tycks onekligen sälla sig till de sistnämnda.

I en serie tweets från flera anställda på studion – inklusive Grant Parker och Lindsay Thompson – säger de att de inte crunchade vid något tillfälle under utvecklingen. Thompson påpekar att hon givetvis inte kan tala för alla på studion, men att ledningen uppmuntrade hela teamet att inte cruncha. Parkers sade ungefär samma sak och påpekade att han konstant jobbat 40-timmarsveckor samt att han uppmuntrades av ledningen att undvika att jobba för mycket för att inte bli utbränd.

Crunch i spelbranschen har som sagt uppmärksammats en hel del på senare år, bland annat när CD Projekt-VD:n Adam Kiciński bagatelliserade fenomenet inför investerare och sedan pudlade. Även Naughty Dog har anklagats för att ha hårda arbetsförhållanden, och Rockstar har i sin tur sagt att nästa GTA kan komma att bli mindre eftersom de vill förbättra arbetsmiljön.

Du har väl inte missat FZ:s recension av Ratchet and Clank: Rift Apart?