Playstations högsta höns Jim Ryan snackade under gårdagen med Gamesindustry, där han bland annat tog upp de inneboende begränsningarna hos den existerande konsolplattformen. Som jämförelse säger han att en succé för ett Playstation-spel kan röra sig om 10–20 miljoner personer som har möjlighet att spela spelet ifråga, medan musik och filmer kan nå ut till en "obegränsad publik".

Samtidigt tror han att expansionen av spel som ett allstädes närvarande medium är något som till stor del kommer att ske organiskt, och han är framförallt nöjd med hur bra de lyckats nå ut till den yngre publiken. Med det sagt spelar tekniken givetvis också en roll, bland annat för att underlätta för utvecklarna att förmedla den upplevelse de har i åtanke, vilket Ryan även tror kommer låta spel sammanstråla mer med andra medier, och framförallt med film.

Jag anser att konsten som våra studior gör är bland den bästa underhållningen som har gjorts någonstans i världen. Och att typ begränsa publiken för denna fantastiska konst, den fantastiska underhållning som dessa studior gör, att begränsa den till 20 eller 30 miljoner frustrerar mig. Jag vill gärna se en värld där hundratals miljoner människor kan njuta av dessa spel.