Många hoppas på att Ashes of Creation ska bli nästa stora MMORPG, vilket dess Kickstarter-kampanj från 2017 är bevis på. En av spelets höjdpunkter är att världen till stor del påverkas av vad spelarna sysslar med, och hela städer ska kunna komma och gå. Spelet har hittills utvecklats med Unreal Engine 4, men nu har Intrepid Studios meddelat att de påbörjat flytten till Unreal Engine 5, och de kan redan nu visa upp några av förbättringarna det medför.

Ovan ser ni en kortare titt på hur UE5-versionen ser ut, medan videon nedan är en lite matigare genomgång med creative director Steven Sharif. Tilläggas skall att spelet fortfarande befinner sig i alfastadiet och att allt som UE5 har att erbjuda inte lär vara implementerat än.

Tekniker som används i dagsläget inkluderar till att börja med Lumen, som är UE5:s teknik för global ljussättning (global illumination), och det ser helt klart imponerande ut när solljuset flödar in i grottan i videon nedan.

Vidare använder spelet sig av Nanite, som dynamiskt och automatiskt skapar förenklade versioner av modeller i världen baserat på hur långt från spelaren de är, för att på så sätt spara prestanda. Detta kan jämföras med traditionella LOD-lösningar, där spelutvecklarna själva var tvungna att skapa ett flertal olika versioner av modeller, och där övergången mellan dem var tämligen uppenbar.

Fler alfa- och betatester kommer att hållas under det kommande året, och vi vet inte när det färdiga spelet kommer att släppas.