Mmo-genren var ytterst välmående runt åren 2008-2009. Över 12 miljoner spelare befolkade World of Warcraft och de som inte gillade Blizzards onlinespel kunde söka sig till en mängd konkurrenter.

Idag är läget inte fullt lika optimistiskt och få utvecklare klarar av att driva ett framgångsrikt mmorpg utan att förlita sig på mängder av mikrotransaktioner. Kanske kan Ashes of Creation bli ett av de spel som klarar sig utan sådant?

Det är i alla fall målsättningen för spelet som börjat otroligt starkt på Kickstarter. Kampanjen har på ett par dagar lyckats skramla ihop över en miljon dollar. Därmed har också första bonusmålet uppnåtts, vilket innebär att spelarna kan ägna sig åt "tavern games" när de inte utforskar världen och dödar monster.

Ashes of Creation är ett open world-spel i high fantasy-miljö. Dessutom helt utan pay to win-design, enligt utvecklarna själva. Filmklippet nedan berättar mer om vad vi kan förvänta oss av spelet. Det finns också en FAQ som besvarar några av de vanligaste frågorna.

Från hemsidan: Ashes of Creation offers our players a unique opportunity to benefit from the game’s success. Refer and invite new players and receive 15% of their account purchases back as Intrepid Bucks! Intrepid Bucks can then be used to reduce your... 05/05 Scam alert: https://www.reddit.com/r/MMORPG/comments/68sk5v/to_all_my_fellow_mmorpgers_a_warning/ Läs inläggen #3 och #4 osv. Men man kan ju hoppas... :) 05/05 Det beror snarare på hurvida striderna ska ske i realtid eller tidsbaserad WoW-stil. Den sistnämnda är löjligt enkel, man behöver inte ta hänsyn till latens alls. Annars är kruxet som vanligt hur man döljer latensen bakom spelmekaniker. Latens finns all... 05/05 Har inte spelat ett MMO på tio år, men den här videon gjorde mig sugen. 05/05 Fanns ju inte direkt något som var nytänkande. Kanske inte var deras tanke, har inte kollat på Kickstarter sidan, bara på videon länkad. Men ett MMO som kan ge något nytt är det enda som hade intresserat mig. 05/05 Undrar om titeln är lagad för att få en att tänka på "Asheron's Call' varje gång... 05/05 Känns som de e lättare att göra medeltid än scifi tanke på vapen osv består av närstrid, scifi blir de mycket skjutande vilket bör vara drygare att programmera? 04/05 Känns som man sett och hört det förut, en utvecklare som lovar att förändra mmorpg-genren. Vill inte låta allt för bitter men jag måste se det för att tro det. 04/05 Mikrotransaktioner i sig är ju inget fel. Det beror helt på vad det är man kan köpa. Är det bara kosmetiska prylar man kan köpa så är det ett skitbra sätt att finansiera spelet på. Nodsystemet låter väldigt likt det system Warhammer Online körde. En väl... 04/05 De målar upp det så grandiost. "What will players do when the dragon attacks?" Tja, det kallas "raids" folkmun nuförtiden. Folk rollspelar inte i sådana spel, det handlar bara om "t3h ph47 l007" och hur stor e-peen det där gillet har gentemot det andra.... 04/05
Skicka en rättelse