Sonic Origins släpptes igår, och retropaket med Sonic the Hedgehog, tvåan, trean och Sonic CD kunde ha fått en bättre start. Kritikerna är visserligen glada (via Opencritic), men bland spelarna på Steam är det betydligt mer ris. I nuläget ger knappt hälften av 600 spelare tummen upp.

Inte heller bland vissa utvecklare är det glada miner. Simon Thomley, som tidigare skapat magi med Sonic Mania, skräder inte med orden när han kritiserar Sega för den slutgiltiga versionen.

I en serie tweets ger han sin syn på saken, där han bland annat hävdar att den version vi kan köpa och spela inte var den som de levererade – och dessutom gjorde det under stor press.

Deras version hade brister, medger Thomley, men "vilda buggar" dök upp bortom deras kontroll.

I won't lie and say that there weren't issues in what we gave to Sega, but what is in Origins is also not what we turned in. Integration introduced some wild bugs that conventional logic would have one believe were our responsibility – a lot of them aren't.

Headcannon, den externa studion, ville fixa spelet. Svaret från Segas håll blev nej. Thomley beskriver processen som att de var utbölingar som arbetade på ett projekt som blev något annat.

We were outsiders creating a separate project that was then wrangled into something entirely different. We knew going in that there would be a major time crunch and we worked ourselves into the ground to meet it just so this would even be made and released.

Thomley stänger inte dörren helt, och är villig att göra mer arbete "under rätt förhållanden".