Starfield visades äntligen upp för några månader sedan, och reaktionerna blev en hälsosam blandning av "meh" och "wow!". Sedan dess har inget nytt direkt visats upp, även om Todd Howard gav lite mer information i en intervju. Nu har en ny intervju dykt upp med fokus på spelet, fast denna gång med den före detta Bethesda-utvecklaren Nate Purkeypile, som jobbat på allt från Fallout 3 till Starfield.

Han berättar bland annat om skalan hos själva utvecklingen, och säger att spelet inte bara är det största som Bethesda någonsin gjort, utan även att det har det största teamet.

Projektets omfattning är den främsta skillnaden, för med Fallout 3, Skyrim, Fallout var det bara ett team. Fallout 76 var mestadels två, vi fick lite hjälp från Montreal, men det var mestadels studiorna i Austin och Maryland som jobbade tillsammans.

Men ja, Starfield är ett mycket större projekt. Det är typ 500 personer eller nåt på teamet, och jag tror att [Fallout] 76 hade max 200.

Många utvecklare alltså, men som bekant leder inte det nödvändigtvis till ett bättre spel. En grupp spelare är faktiskt så pass pessimistiska att de redan nu samlats för att förbereda sig på att fixa de många buggar som tenderar att vara närvarande vid Bethesdas spelsläpp. Hur mycket jobb de får visar sig under första halvan av 2023, då spelet ska släppas.