Snittet sträcker sig till skyarna, men en het potatis kring The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom har varit det tekniska. Switch är sex år gammal och inte ens när den var ny var den ett kraftpaket. Dessutom har vi färskt i minnet ett par Pokémon-spel som underpresterat tekniskt.

Teknikkunniga Digital Foundry skärskådar Tears of the Kingdom ur ett tekniskt perspektiv och besvarar frågan på mångas läppar: är Zelda: Tears of the Kingdom för stort för Switch?

Enligt deras utlåtande: nej.

"Frågan på mångas läppar: är Zelda: Tears of the Kingdom för stort för Switch?"

Videorecension finns undertill. Där går man igenom läckerheter som moln och åskoväder. Inga laddscener, ingen "stor hicka". Det minner en del om Breath of the Wild, men bilden upplevs "något skarpare". 900p är målet i dockat läge men sänks till 720p (cirka) beroende på kamera-rörelser. 720p tycks vara max i bärbart läge, och det ser "exceptionellt" bra ut på Switch Oled.

Vad som oroade Digital Foundry var frameraten. Tidigt i recensionsperioden droppade spelet konstant till 20 fps, men en patch visade sig vara "en game changer". Nu flyter det för det allra mesta i 30 bildrutor per sekund, även om det finns vissa triggers som sänker fps:en.

Given the power or lack thereof available to Switch developers, I think it's fair to say that Nintendo has delivered an impressively polished, complete game that looks and runs better than I expected.

Man menar emellertid att Tears of the Kingdom "inte riktigt" kan mäta sig med spelets första trailers. Att spela detta på en kraftfullare Nintendo-konsol är önskvärt – och det kanske kommer?