Året var 1993, #Blue Byte gjorde ett mysigt litet stadsbyggarspel vid namn #The Settlers. 17 år senare släpps The Settlers 7: Paths to a Kingdom och det är fortfarande Blue Byte som står bakom spakarna. I grunden är det samma koncept: bygg upp en medeltida stad och se till att den fungerar och utvecklas. Settlers-seriens kärna har alltid varit att se till att man har råvaror som behövs i olika led; bygg en bondgård och odla säd, kör säden till kvarnen och mal den till mjöl, frakta mjölet till bagaren som bakar bröd, ge brödet till en gruvarbetare som hittar järn, kör järnet till en smed som gör vapen, använd vapnen i strider för att vinna ny mark. Och så håller det på.

Tre vägar att vandra

Den stora nyheten i Settlers 7 är att tre olika spelstilar används. Du kan satsa på att bygga upp stora arméer och besegra din fiende genom krigsföring. Känner du dig lite mer vänligt sinnad kan du antingen låta dina munkar lägga energi på forskning eller skicka ut handelsmännen i världen. Oavsett vilken inriktning du väljer (eller om du blandar hej vilt) kommer du tjäna Victory Points genom att nå vissa förutbestämda mål, till exempel att bygga en dubbelt så stor armé som fienden eller att forska fram en viss upptäckt. För att vinna en bana ska du helt enkelt skaffa ett visst antal Victory Point. Tyvärr tycker jag att det systemet känns lite fel då man inte allt har full koll på det, helt plötsligt får man en Victory Point och vinner hela banan utan att man är beredd på det.

Beskåda ditt växande kungarike!

Själva stadsbyggandet påminner mer om de första spelen i serien än de senare. Men en stor skillnad är att du nu har olika typer av grundhus som du placerar ut. Detta ger dig möjlighet att bygga tre intilliggande arbetshus med olika funktioner. Bygger du grundhuset Farm kan du på de tre tomterna bredvid bygga till exempel en väderkvarn, en grisbonde och en hästuppfödare. Det låter kanske rörigt men det fungerar bra i praktiken. Ibland kan det blir lite trångt när man vill bygga några olika hus inom ett visst område, men det ställer sällan till några problem. Man får helt enkelt planera bättre. Och apropå områden, varje karta är indelad in ett antal mindre områden, alla med olika råvaror på. Områden kan tas över genom våld (militär), konvertering (munkar) eller mutor (handelsmän). Det fungerar bra men delar upp kartan i mindre delar vilket gör att man aldrig kan bygga en riktigt stor stad, snarare en stad med flertalet förorter.

Svårt att kopiera, svårt att spela

Settlers 7 använder Ubisofts nya, kontroversiella kopieringsskydd som kräver att du måste vara uppkopplad när du spelar - även singleplayer. Inledningsvis var det mycket strul med skyddet, det gick inte att spela för att servrarna låg nere. Nu verkar det mesta ha löst sig, men risken finns förstås att problemen kan uppstå igen i framtiden. I och med att man konstant är ansluten till internet kan man även välja att ha sitt Facebook-konto kopplat till spelet. Då kan man bland annat posta upplåsta achievements på sin sida samt i spelet se vad andra skriver på sina Facebook-sidor. Onödigt men kul. Du kan även välja att låta spelet spara dina save-filer på Ubisofts servrar. Det gör att du kan komma åt dem via andra datorer, samt att de finns kvar om din dator pajar.

Den gulliga Disney-grafiken gör sitt till.

Förutom enspelarläget hittar vi skirmish samt multiplayer via internet. Skirmish är kul men de åtta kartor som finns med blir snabbt enformiga. Multiplayerdelen har jag dessvärre haft stora problem med, men det går att spela rankade eller orankade matcher, antingen med eller mot andra människor.

Settlers 7 är med sin grafik och sitt ljud ett mysigt och underhållande spel för stadsbyggare. Hade det inte varit för det krånglande kopieringsskyddet och buggarna hade det blivit en fyra i betyg.