Det är lätt att konstatera att Transformers tidigare transformerats till i bästa fall mediokra, men mestadels råsunkiga spel. Med #Transformers: War for Cybertron lägger #High Moon Studios i nästa växel. Nej, screw that, de skruvar i en helt ny växellåda. War for Cybertron är bra, faktiskt så bra att jag med gott samvete skulle kunna bryta här och gå och koka potatis eller något annat irrelevant och lämna dig med en rekommendation att prova.

En rostig planet i en galax långt, långt borta

Händelserna äger rum drygt tusen år innan den Transformers-serie du känner till. Det är, som titeln klargör, krig på de föränderliga plåtkolossernas hemplanet och du får lära dig varför Starscream lämnade Autobotsen, hur Optimus kom att bli Prime och mycket mera. Hopkoket är således riktigt lyckat.

Bossar bjuder upp till raketdans. Stora bossar. Brr.

Det är flashig grafik, med transformeringar på någon sekund som inte längre är en onödig gimmick. Hela spelet är uppbyggt kring att du snabbt ska kunna ändra form och om du väntar dig ett cover-system som blev ultrapoppis när #Gears of War släppte väder en gång i tiden så är du ute på hal is. Det handlar istället om att närstrid ska vara lika givande som avståndskrigande. Vilket det sannerligen är.

Kontrollen är tajt och även om utvecklarna lyckats få till känslan av att det är svinstora stålherrar du hanterar, är det sällan svårt att få till önskade manövrar.

Kampanjen är bara början

Enspelarkampanjen är en trevlig upplevelse med fluffiga bossar, om än med ett slut som doftar antiklimax. Däremot kan den artificiella intelligensen stundtals få dig att skjuta rygg ordentligt. Kanske till och med väsa till lite. Men! Du kan även spela den kooperativt. Tur där! Runt fyra timmar vardera tar det att spela de två kampanjerna, som påbörjas med de halvotrevliga decepticons och avrundas med autobotsen.

Den riktiga charmen ligger dock i flerspelarläget där en bunt spellägen blandas med rätt tama möjligheter att skräddarsy robotarna för att få dem att se ut lite mer som just din hus-Transformer. Gillar du spelläget Horde i Gears of War, eller Firefight i #Halo 3: ODST kommer du sannerligen tycka att Escalation sitter som en smäck. Det är som ovanstående, och minst lika bra. Därutöver finns det även ett antal olika standardlekar i form av dödsmatcher, lagdödsmatcher, flaggerier och annat obligatoriskt krafs.

Möt Mega Mans odräglige lillebror. Innan Optimus bad honom dra åt helvete.

Till detta kommer fyra klasser: soldaten som transformeras till pansarvagn, ledaren som antar formen av en truck, ingenjören som förvandlar sig till en fräsig bil och scouten som blir ett vrålsnabbt jetplan. Alla har sina egna styrkor och svagheter, med egna förmågor och vapen. Dessvärre finns det i nuläget en del obalans som gör att vissa förmågor är i princip värdelösa. Samma sak med vapnen. Förhoppningsvis tar sig High Moon i kragen och jämnar till balansen.

Som vän av Transformers är du helt rätt ute. Som vän av tredjepersonsrökare är du helt rätt ute. Skulle du däremot ha en uppblåsbar Optimus Prime eller Megatron i sängen samtidigt som du suckar förnöjt till mellansekvenserna i valfri actionrökare ja... "Autobots, roll out."