Shogun är ett av de få, om inte det enda RTS-spelet (real time strategy), där man kan använda sig av riktig krigstaktik för att bli framgångsrik. Även om det finns en del konkurrenter inom genren, t.ex. Close Combat så är inga riktigt lika välgjorda som Shogun. Utvecklarna har lyckats med detta genom att basera både spelmotorn och AI:n på den gamla krigsfilosofen Sun Tzu:s bok: The Art of War. Spelet använder sig av mer än 250 regler ur boken, som handlar om medeltida krigsstrategier. Detta gör att man måste lära sig utnyttja landskapet, sina trupper och motståndarens svagheter på bästa sätt.

Shogun består dock inte enbart av strider på slagfältet, utan även av strategi på de högre nivåerna, resurshantering och diplomati. På en karta över japans alla öar och provinser flyttar man sina trupper, bygger ut provinserna, tränar trupper och skickar ut diplomater, ninjas och spioner. Även om man inte kan applicera lika många strategier och taktiker på den här delen av spelet, så finns även här en del regler från Sun Tzu:s bok man kan tänka på. Bland annat om hur den bästa generalen vinner sina slag, utan att behöva strida.

Mongolerna

Historiskt sätt så blev Mongolernas invasion av Japan en katastrof. Samurajerna lyckades på mindre än en dag slå tillbaka den första invasionen och tvinga Mongolerna bort från Japan. Några år senare när Kublai Kahn försökte på nytt råkade flottan ut för en cyklon, som sänkte större delen av invasionsstyrkan. Men om nu båtarna lyckats ta sig fram, hade Japan bara varit en ögrupp till Kina idag? Det är det scenariot Shogun tar upp då man får välja att antingen leda Mongolernas invasion eller desperat försöka försvara landet som Shogun.

Grafik och ljud

Grafiken är både en av Shoguns bättre och sämre sidor. De många animerade sekvenserna är riktigt välgjorda och spelet inleds av riktiga filmsekvenser. Själva 3D-landskapen där striderna utkämpas är också de snygga, med olika miljöer och varierande väderlek. Men eftersom motorn också måste kunna hantera de tusentals soldaterna så är dessa gjorda av bitmappar. Även om det inte syns på längre avstånd så märks det tydligt om man zoomar närmare in på striderna. Detta är dock förlåtligt med tanke på att det skulle kräva för mycket att presentera alla soldater i 3D, speciellt när varje soldat hanteras individuellt för att göra striderna verkligare.

Slutord

Shogun är till dags datum det i särklass mest verklighetstrogna strategispelet taktiskt sett. Att utvecklarna till och med hänvisar till The Arts of War, den gamla boken om stridskonst, om man vill bli bättre på spelet, säger i sig självt en hel del. Spelet har dock en förmåga att bli långtråkigt när man kommit en bit in i spelet. Då har nämligen alla sidor så stora arméer att striderna tar lång tid och kan te sig ganska lika ibland. Tänk dessutom på att Warlord Edition i stort består av de två tidigare släppta Shogun-spelen, vilket gör att denna versionen inte är så intressant om man innehar Shogun och The Mongol Invasion. Men för den riktiga strategen och taktikern som vill ha ett av de bästa strategispel som gjorts, är Shogun ? Total War ? Warlord Edition ett måste.