#Id Software-chefen Todd Hollenshead avslöjar att studion förväntar sig "minst två tredjedelar" av #Rage-försäljningen till konsol snarare än pc – det format de flesta förknippar med de legendariska FPS-utvecklarna.

– Kanske blir det 70 procent för konsolerna och 30 för pc, eller kanske 75, 25. Men mer än två tredjedelar av försäljningen [förväntas till] Playstation 3 och Xbox 360, säger Todd Hollenshead.

Detta innebär att utvecklingen av Rage är konsolfokuserad i första hand, förklarar han.

– I spelutveckling behöver du skräddarsy ditt gameplay för [det system] du förväntar dig att folk spelar det på. Så medan vi utvecklar Rage till pc så förbjuder vi alla att spela det med tangentbord och mus innan det spelats först med en handkontroll. Vi drar ut tangentbordet och musen och trycker in en USB 360-kontroll, till och med för utvecklarna. Det är inte bara för testarna, säger Todd Hollenshead.

Att porta från pc till konsol är "gammalt tänk" också, vilket innebär att Rage skapas åt andra hållet. Id Softwares open world-skjutare Rage släpps i höst. Läs FZ:s förhandstitt här.