FZ fick en exklusiv, blodig förhandsvisning av Agent 47:s efterlängtade comeback, som visar sig vara en historia där bara den mest kompetenta yrkesmördaren överlever.

Det är samma stad som sist, samma regntunga Chicago. Men den skallige agentens blodröda slips är utbytt mot en oskuldsfull vit prästkrage. Om detta är en symbolisk gest för ett snällare #Hitman: Absolution? Knappast. Längs barnhemmets trägolv ligger sönderskjutna nunnor, väggarna är fläckade av blodiga handavtryck och tillfångatagna polismän torteras till döds.

Mitt i kaoset hittar vi en ifrågasatt Agent 47, som ska bevisa att han fortfarande är en yrkesmördare av rang snarare än en hårdkokt actionhjälte. Samtidigt menar männen bakom Hitman att han den här gången ska tilltala en betydligt bredare publik. Men vänta! Innan ni skickar vår kyliga agent till den "fördummade" och "konsolifierade" spelkyrkogården behöver ni veta en sak – eller snarare två.

Agent 47 har en del lik i garderoben.

#Io Interactive börjar med att visa upp en klassisk variant av sin patenterade stealth-talang. Under den kommande kvarten dumpar vi lik i sopnedkast, frysboxar och bollhav. Vi kryper längs smala ventilationsschakt och iklär oss terroristuniform. Även om jag just idag inte tillåts att själv kontrollera händelseförloppet smittar den nerviga stämningen ändå av sig.

Vi kan knäcka nacken på våra byten men den tystare (och långsammare) metoden går ut på att strypa dem till döds. Men varje lönnmördare med någon som helst yrkesheder städar undan efter sig och blir – aldrig någonsin – avslöjad. I vårt fall stuvar agenten undan liket i garderoben och sig själv bredvid, så han lugnt kan se genom glipan hur intet ont anande vakter passerar utanför.

En handfast medelväg

Valmöjligheter är en ständigt populär trend i spelvärlden, vilket inte är särskilt konstigt då upplevelserna ofta får mer liv och samtidigt bäddar för omspelning. Det blir vi varse när vi får se samma bana på nytt men i en mer råbarkad kostym. Om Agent 47 har lust kan han hugga åt sig en hagelbössa och skjuta sig genom barnhemmet. Inte särskilt sofistikerat och inte heller, gissar jag, lika roligt som stealth-metoden. Men vi kan om vi vill, och än mer intressant är att det finns en handfast medelväg som är betydligt mer rak på sak, men som fortfarande får Agent 47 att se ut som en kall och beräknande psykopat (no offence, såklart).

Ett kluvet huvud är bättre än inget alls, eller hur var det nu...?

I bägge genomspelningarna hamnar vi i en barnkammare, där två typer är i full färd med att pumpa en skrikande polisman på information. I det ena scenariot lurar Agent 47 iväg terroristerna med en blippande leksaksrobot, samtidigt som han hukar sig ner bakom spjälsängarna. I det andra klyver han skurkarnas skallar med en maffig brandyxa – fortfarande snabbt och effektivt, men inte särskilt anonymt. Vad detta utlöser är en sorts ringar på vattnet när allt fler får nys om vår närvaro.

– AI:n måste kännas, ja, mindre robotaktig och mer filmisk. Den reagerar spontant på ett organiskt sätt och det säger sig självt att det är bra att fånga in den innan det sprider sig över hela barnhemmet, säger Christian Elverdam, entusiastisk gameplay director, och slår därmed fast att Io premierar stilig stealth-teknik framför besinningslöst våld.

Föregående Nästa
Varför känner jag att det här kommer att bli en enorm besvikelse? 26/01 Jup, det ser så ut. Det finns en risk att de tycker friheten och valmöjligheterna under denna enformiga väg är tillräckligt för att räknas som sandbox. http://www.youtube.com/watch?v=qJEmd0ZjP-o http://www.youtube.com/watch?v=LKjyS6USeiw&feature=player_... 19/01 Tjahapp då fick man det bekräftat. Det blir för det mesta en interaktiv cutscene på räls utan omspelningsvärde med andra ord, precis som alla andra spel... 18/01 IGN nämner att större banor med sandbox som föregående spel hade inte kommer finnas i en stor skala i detta spelet. Nu, om det är något som är oroväckande så är det just det citatet. Instinct är ändå samma metod som minimapen, och på det så kallade Puri... 18/01 Fan jag längtar efter detta! :D 16/01 Tror jag kommer gilla detta hur som helst. Sålänge stämningen och storyn ger den thrill den ska så kan man nog se över mindre smickrande detaljer. Kanske inte blir day-1 köp beroende på recensioner och omdömen men kommer definitivt vilja köra detta. Kan... 15/01 Korrektamundo mister. DA2, DE2, ME2 är klockrena exempel på större lätttillgänlighet och mer actionbetonad upplevelse, ser inget tendens att det ska ändra på sig heller. 15/01 ett hardcore mode skulle väl funnits med för dom som vill ha det svårt, dö en gång och det är bara börja om från allra första början. 14/01 Knappast oväntat att ett spel som kräver fokus & finess måste anpassas rejält för att fungera på dagens konsoler & dess spelare. Så länge vi fans av den klassiska DIY spelstilen kan stänga av den personliga assistenten & köra utan stödhjul & frigolithjä... 14/01 Det hade jag ingen aning om, då ska det mycket till för att dom ska sabba spelet. Men man kan ju inte säg att det har fungerat perfekt tidigare hursomhelst, även om man har haft sjukt roligt :) 14/01
Skicka en rättelse