Det är svårt att ta ett steg tillbaka och enbart titta på Dust 514, men det måste göras - det är ju trots allt ett eget spel, även om det är direkt kopplat till EVE Online. Tanken är inte att du måste spela Eve för att få ut mest av Dust; även om de inverkar på varandra så står fps-titeln på sina egna ben. Under eventet fanns spelet äntligen tillgängligt att spela och CCP bjöd på en rad av olika presentationer som gav mer information om hur våra karaktärer kommer utvecklas och hur det kommer finna sin plats i Eves gigantiska galax.

Re-arrange your synapses

Den karta som fanns tillgänglig att spela var en simpel team deathmatch som bara gav ett smakprov av hur spelet kommer fungera. Den utspelade sig runt och i en Caldari outpost (Caldari är en av raserna i Eve) och gick helt enkelt ut på att ha ihjäl sina fiender om och om igen tills de fick slut på kloner. Klassiskt och välfungerande, om än lite förutsägbart.

Dust 514 kommer bara till Playstation 3.

Det ska sägas att efter min första runda var jag inte allt för imponerad. Visst, det var stabilt. Visst, det var kul. Men kartan var liten och begränsad och det fanns ingenting som egentligen greppade tag i mig; något som fick mig att vilja fortsätta spela. Det kändes som något vi sett förr och det var svårt att se varför någon skulle överge #Modern Warfare 2 eller andra populära fps-spel för Dust 514. Även om det var viktigt att visa upp spelet vid det här laget, istället för att bara snacka om det, kändes det som att de gjorde det en björntjänst. Den build som utvecklarna hade med sig var dessutom lågupplöst och visade inte Dust från sin bästa och vackraste sida.

Den morgonen hade vi fått se en video av hur Eve-skepp bombarderade Dustbunnies, men det var inte förrän de visade upp det live på scen som det gick in. När jag sen återvände till Dust 514 så såg jag det genom andra ögon. Istället för att se det ur ett fps-perspektiv så såg jag det som ett mmo istället. Det var då något klickade och jag plötsligt förstod vad spelet handlade om. Spelets deathmatch var inte längre bara en ren deathmatch, det var en strid på allvar där den outpost vi slogs om stod på spel.

Det var inte CCP som gjorde spelet en björntjänst. Det var jag.

By any means necessary

Eve Online använder inte levlar som de flesta andra mmo:s gör. Istället så lär du dig färdigheter över tid. Att bli bättre på något kan ta allt från minuter till veckor, beroende på hur komplicerad färdigheten är och hur mycket du redan tränat den. Den här tiden tickar vidare oberoende om du är inloggad eller inte. Dust 514 använder samma system, med den skillnad att du även får bonuspoäng du kan placera ut på dina färdigheter genom att ta del i strider. Precis som i Eve finns det en mängd olika färdigheter att välja mellan och du kommer bli tvungen att specialisera dig; enligt utvecklarna kommer det ta ungefär sju år att träna alla färdigheter till max. Exakt hur dessa färdigheter ser ut är ännu oklart, men antagligen kommer de fungera ganska exakt som de fungerar i Eve – vissa kommer låter dig använda olika vapen eller utrustning, vissa kommer låta dig använda dessa vapen lite bättre.

En helt vanlig flygtur med Ryanair.

Och vapen och utrustning finns det gott om. Liknande andra fps-spel så kan du definiera dina egna roller och sätta ihop kombinationer för att använda på slagfältet. Vill du springa runt som en smidig sniper eller klä dig i en tung rustning och inrikta dig på att ta ut fordon? Eller vill du skapa en roll som är en blandning av flera olika? Kanske offra lite skydd för att kunna röra dig snabbare, trots att du vandrar runt med ett så stort vapen som du möjligen kan? Du väljer själv, och ju fler färdigheter du samlar på dig desto större blir variationen på saker du kan välja mellan.