Frogwares fortsätter leverera nagelbitande berättelser om detektivlegenden. Och Sherlock Holmes sjunde äventyr kan bli vackrare och svartare än någonsin.

För elva år sedan tog sig lilla #Frogwares an ett stort uppdrag. Man skulle till och med kunna hävda, utan att sticka ut hakan alltför mycket, att det var rätt vansinnigt. För det är ingen enkel match att få en alldaglig gamer som dig och mig, att känna oss som legendaren Sherlock Holmes. Det görs inte i en handvändning. Men i sju? Kanske.

#Crimes & Punishments är, som du kanske vet, seriens sjunde del. Den senaste var #The Testament of Sherlock Holmes, ett verk som mer än någonsin förkroppsligade den mytiska detektiven och mystiken som omger hans brottsfall. Men Frogwares blev inte bekväma för det. De brinner ännu för sitt stora uppdrag, det står klart efter en halvtimme med det nya detektivdramat.

Sherlock Holmes säger hej till Unreal Engine. Och de tycker om varann.

Under 1800-talet var London en av de största städerna i världen, bitvis störst av dem alla. Och är det något vi lärt oss av världsmetropoler (och dåliga kriminalserier på teve) är det att dessa drar till sig alla slags människor – i synnerhet kallblodiga mördare. Holmes nya äventyr tar sin början på 1890-talet och är ingen direkt sammanhängande historia. Istället kommer den egensinnige detektiven ställas inför åtta vitt skilda fall. Och istället för att dras med en egen spelmotor mejslas berättelserna för första gången fram i Unreal Engine. En skillnad som ögonblickligen märks.

När Holmes en morgon kliver ut på Baker Street drabbar staden mig. Solen står ännu lågt på himlen. Människor i välskräddade kläder skrider värdigt fram på kullerstenarna. Men det finns fler; ett brett spektra bestående av rika, fattiga, de mittemellan och de långt därunder. Dekadensen är påtaglig. London må vara en vacker fondvägg men sprickorna är skoningslöst tydliga.

Legenden på Baker Street

Sherlock Holmes är ett geni. Vi vrider tillbaka klockan halvannan timme och ser honom försjunken i en mjuk fåtölj, framför brasan med en cigarett. Vi hör fotsteg i trappan och i samma stund börjar textrader fladdra förbi på skärmen: "Tunga fotsteg; antagligen en polis." Och: "Det finns bara en som hoppar över trappans nionde steg; Scotland Yards inspektör Lestrade." Slutledningsförmågan är skarp och utan tvekan.

Det inspektör Lestrade har att säga leder Holmes till en gård med en prunkande trädgård och ett litet, oansenligt skjul. Vad som möter oss där inne naglar sig däremot fast på näthinnan: en stor, skäggig man som med häpnadsväckande kraft genomborrats av en harpun och spetsats fast på träväggen. En vämjelig syn för vem som helst men bara en vanlig dag på jobbet för Holmes. Som stillsamt fortsätter suga på en cigarett, såklart.

Whodunnit?!

Den lilla byggnaden kan – och bör – sökas igenom med minutiös noggrannhet. I blodpölen under kroppen hittar du en kniv som kan skärskådas ur alla vinklar. Använde offret den här för att skydda sig? Där finns också en nätt anteckningsbok med initialerna JHN. Ett namn? Men vems? En dammig hylla har ett kvadratiskt område som visar sig vara något mindre dammigt. Det ser vi genom en så kallad "Sherlock-vision", ett slags sjätte sinne. Något har stått här, något har tagits härifrån. En liten låda? Kanske.

Frogwares gör små nedslag i sin demonstration, noga med aldrig ge för många svar. Allt för att mordgåtan ännu ska kännas fräsch när äventyret når oss i början av nästa år. Men det de med små detaljer förmedlar är att Holmes sannerligen är ett geni och att vi, vanliga dödliga gamers, kanske kan känna oss som ett med legenden.

Antagligen ska vi inte lita på ett ord han säger.

Men det krävs små overkliga knep för att nå dit. När vi utan förvarning kastas in i ett förhör kan vi frysa tiden och syna den misstänkte pojkens kläder och fysiska egenheter. Varför har han lysande röda ärr på sina händer? Hur har han lyckats komma över en sådan dyr – om än lagad – kostym? I sann #L.A. Noire-anda kan vi förhöra pojken. Händelsevis råkar han heta John Hopely Neligan (hint, hint!).

När du och Holmes slutligen undersökt alla brottsplatser, talat med alla misstänkta och lagt pusselbitarna på plats återstår de sista skälvande besluten. Och de fattar du på ett "deduction board", där din slutledningsförmåga ställs inför sitt verkliga eldprov. Här mejslar du samman olika bevis med den du tror är skyldig. "JHN" hade ärr på sina armar, vilket kan ha kommit från kniven på brottsplatsen. Men å andra sidan kan den lille pojken näppeligen ha lyckats köra en harpun genom en stor man och spetsat fast honom på väggen. Och vad händer om du dömer en oskyldig? Frogwares lovar att konsekvenserna av våra val kan stå oss dyrt och leda oss längs många olika vägar, mot olika mål.

Det finns fler misstänkta, fler fall, fler bevis att gräva fram. Just idag har vi bara låtit blicken glida över ett fåtal. Men i början av nästa år kommer vi få se hela bilden klarna och den kan bli mycket, mycket vacker. Doppad i den djupaste svärta.

Skicka en rättelse