Två år efter Spore återvänder Maxis till sitt koncept för en ommöblering modell större. Resultatet är varken en expansion eller en regelrätt uppföljare, utan ett actionrollspel. FZ har som enda svenska media hälsat på hemma hos den San Francisco-baserade utvecklaren för att ta reda på mer.

Strax innan legendariske speldesignern Will Wright lämnade #Maxis hann han med att släppa den minst sagt ambitiösa livssimulatorn #Spore - ett spel som delade sin publik i två läger. Dels fanns det de som älskade kreativiteten och skapandet. De mer kritiskt lagda tröttnade å sin sida fort och klagade över att själva idén var långt bättre än genomförandet. Och av det vi sett hittills att döma kommer höstens omstart att passa dem utmärkt.

Klick, klick, klick

I avstickaren #Darkspore tar utvecklarna nämligen ett kliv över ifrån det öppna sandlådekonceptet till ett betydligt tajtare, mer fokuserat dito; genren är actionrollspel. Föga förvånande då stora delar av utvecklingsteamet berättar att de är inbitna #Borderlands- och #Diablo-spelare. När jag frågar huvudproducent Thomas Vu om vilka spel som inspirerar honom är svaret lika blixtsnabbt som förutsägbart:

- Vi är enormt stora fans av Defense of the Ancients. Men även Diablo- och Left 4 Dead-spelen och deras spelsystem bidrog till att vi valde den här nya riktningen. Vi märker att många i vår community verkligen vill ha ett spel där de kan göra sin egen karaktär och sedan gå ut och strida med den. Ett actionrollspel är perfekt för den här typen av koncept.

Darkspores yttre vittnar om klassiskt hack'n'slash men spelet innehåller flera intressanta nyheter.

Vad är det då som särskiljer Darkspore från andra actionspel av samma typ? Eftersom spelets DNA är starkt färgat av föregångaren Spore är givetvis karaktärsskapandet en viktig del här. Utöver att du har mängder med möjligheter att skräddarsy dina hjältar precis så som du vill ha dem så delas figurerna också in i olika klasser efter attribut (här kommer själva rollspelandet in). Olika hjältar har olika teman som exempelvis snabba och kvicka, långsamma men urstarka och så vidare. Dessutom har de olika klasserna mängder med unika och påhittiga färdigheter att använda i strid, och alla klasser har såklart sina starka och svaga punkter mot olika fiender.

Bredvid Vu sitter Systems Designer Paul Sottosanti, som innan han kom till #Maxis spenderat åratal hos Wizards of the Coast där han designat komplexa spelsystem och monster åt bland annat Magic: the Gathering. När Sottosanti maler på om Darkspores olika varelser, deras förmågor och de taktiska striderna så är det lätt att föreställa sig att det här är en kille som egentligen trivs allra bäst med att klottra ner siffror i Excel-dokument snarare än svara på intervjufrågor.

Lätt att lära sig, svårare att bemästra

En sak som utvecklarna gång på gång återkommer till är i alla fall lättillgängligheten - tanken är att Darkspore ska vara lätt att komma igång med, men nästan omöjligt att bemästra. Men hur spelar man egentligen Darkspore då... hur fungerar det? Well, frågan är väl egentligen inte hur man spelar det utan vem man spelar det med, som spelets exekutive producent noggrant framhåller:

- En av huvudgrejerna med Darkspore är att det är ett co-op-spel. Att spela igenom spelet i samarbetsläget är hur spelet är menat att spelas, säger Executive Producer Michael Perry.

Varje spelomgång börjar med att man väljer en planet man vill spela, och därefter får man en snabb översikt av vad för slags monstertyper och liknande som väntar. Rustad med denna information väljer du sedan fritt mellan tre hjältar som du vill ha med dig på banan, och förslagsvis väljer man då ett par karaktärer som klarar sig bra mot det motstånd som väntar.

Tusan också, någon har dragit ett stort gult streck över bilden!

Under spelets gång byter du fritt mellan dina tre hjältar när som helst (bortsett en obligatorisk cooldown-effekt) för att hela tiden kunna nyttja de karaktärer som är bäst lämpade. Samarbete och ett taktiskt snille är ett krav för att ta sig fram, något som blev särskilt uppenbart då vi i ett skede presenterades för en fiende vars specialattack var att helt låsa fast en av spelarna tills dess monstret blivit besegrat. I ett sådant läge blir den handlingsförlamade spelaren snabbt köttfärs om inte godhjärtade kamrater snabbt kommer till undsättning. Det här är kort sagt ett actionrollspel byggt med samarbete i åtanke och det finns stöd för upp till fyra spelare samtidigt på de små, kompakta banorna (en bana tar uppskattningsvis 15-20 minuter att klara).

Föregående Nästa
Skicka en rättelse