Skyrims huvudplattform är konsolerna

Medlem

Jag tänkar ändå köpa det här till data, men alla pc-ägare, var glad att det ens kommer till data!

Medlem
Medlem

Allvarligt så tror jag inte att ett spel som detta kommer sälja så mycket bättre till Konsol, med tanke på att PC får mods. Försäljnings siffrorna som de flesta visar är bara skräp eftersom de visar bara butiker och inte via tjänster som Steam. De flesta PC spel säljs faktiskt via steam idag men de lämnar inte ut siffror, så försäljningssiffror kommer ALDRIG att vara rättvisa och kommer ALLTID att gynna konsol....

Medlem

Vidare säger Carmack att även om PC-plattformen fortfarande är viktig är den i minoritet jämfört med marknaden för konsoler, i alla fall när det gäller actionorienterade titlar. Att utveckla ett dyrt storspel endast för PC likställer han med ekonomiskt självmord.

Skrivet av John Carmack:

Those just end up being the cold hard economic truths, that you can spent $100 million working on a game now, and if you did that focused on the PC you’d be out of business.

Medlem

Konsol är huvudsakligen för låginkomsttagare inte så konstigt att det säljer bättre och sedan så består gamervärlden av 60% zombies.... (Världen består till 80% av zombies!!!!)

Medlem
Skrivet av Dreako:

Konsol är huvudsakligen för låginkomsttagare inte så konstigt att det säljer bättre och sedan så består gamervärlden av 60% zombies....

Eller huvudsakligen för dom som vill spela på konsol

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Dreako:

Konsol är huvudsakligen för låginkomsttagare inte så konstigt att det säljer bättre och sedan så består gamervärlden av 60% zombies....

Eller huvudsakligen för dom som vill spela på konsol

Jo, men menar att det är billigare så att fler väljer det. Ska du ha en riktigt schysst PC kostar det ganska mycket. Jag kan få 3-4 konsoler till priset av en bra PC, så rent ekonomiskt är det bättre med konsol, men PC har ju fler möjligheter (mods) som gör det lite bättre imo....

Medlem
Skrivet av Dreako:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Dreako:

Konsol är huvudsakligen för låginkomsttagare inte så konstigt att det säljer bättre och sedan så består gamervärlden av 60% zombies....

Eller huvudsakligen för dom som vill spela på konsol

Jo, men menar att det är billigare så att fler väljer det. Ska du ha en riktigt schysst PC kostar det ganska mycket. Jag kan få 3-4 konsoler till priset av en bra PC, så rent ekonomiskt är det bättre med konsol, men PC har ju fler möjligheter (mods) som gör det lite bättre imo....

Tja, till en början i alla fall. Sen är ju PC-spelen lite billigare. Sen finns det folk som har alla plattformar, och fortfarande föredrar konsol.

Medlem

Trist..
Dock så kan ju det omöjliga hända och vi får njuta av en lyckad portning.

Medlem
Skrivet av BigD:

Pcspelarna har förstört för sig själva med all piratkopiering, så är det bara.

'

Mycket av det du skrev kan jag hålla med om, men inte det här. Då skulle det aldrig ha utvecklats några spel över huvudtaget, pga att kopieringen knappast har blivit större under senare år än vad det någon gång har varit.

När de räknar på sålda spel osv så räknar de till 90% endast försäljning i butik. Den största delen av PC spel som idag säljs över nätet via ondemand tjänster som Steam. Dessa räknas inte med i statistiken. Därav ser det ut som att försäljningen minskar, medans vad jag tror, dvs att den har ökat.

Piratkopiering skyller bara företag på som har utvecklat en dålig produkt som inte lever upp till förväntningarna.

Medlem

Oblivion var konsollskadat. Skyrim kommer vara konsollskadat. Frågan är bara hur enkelt det är att modda bort dyngan.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av BigD:

Pcspelarna har förstört för sig själva med all piratkopiering, så är det bara.

'

Mycket av det du skrev kan jag hålla med om, men inte det här. Då skulle det aldrig ha utvecklats några spel över huvudtaget, pga att kopieringen knappast har blivit större under senare år än vad det någon gång har varit.

När de räknar på sålda spel osv så räknar de till 90% endast försäljning i butik. Den största delen av PC spel som idag säljs över nätet via ondemand tjänster som Steam. Dessa räknas inte med i statistiken. Därav ser det ut som att försäljningen minskar, medans vad jag tror, dvs att den har ökat.

Piratkopiering skyller bara företag på som har utvecklat en dålig produkt som inte lever upp till förväntningarna.

Så är det.

Medlem
Skrivet av Hannu87:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av BigD:

Pcspelarna har förstört för sig själva med all piratkopiering, så är det bara.

'

Mycket av det du skrev kan jag hålla med om, men inte det här. Då skulle det aldrig ha utvecklats några spel över huvudtaget, pga att kopieringen knappast har blivit större under senare år än vad det någon gång har varit.

När de räknar på sålda spel osv så räknar de till 90% endast försäljning i butik. Den största delen av PC spel som idag säljs över nätet via ondemand tjänster som Steam. Dessa räknas inte med i statistiken. Därav ser det ut som att försäljningen minskar, medans vad jag tror, dvs att den har ökat.

Piratkopiering skyller bara företag på som har utvecklat en dålig produkt som inte lever upp till förväntningarna.

Så är det.

+1


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Blev som så många andra väldigt förvånad och besviken över denna nyhet. Som en PC kille så vet man hur snabbt man måste byta dator, grafikkort mm. för att få det guttiga. Att dom väljer X-box och Playstation.....känns som Legoland och sen ska dom porta det till oss .....sorgligt. Jag misstänker att
dom kommer ta död på det härliga modding gänget som förädlat Morrowind och Oblivion...suck

Medlem
Medlem

Det Lazaroth skrev om cykeln var klockrent.

Min åsikt är att en portning kan vara bra, t.o.m lika bra som originalet.
Men i praktiken, och det är väl det som borde räknas, så blir det sällan bra.
Spel i första person är helt enkelt svårportade just pga. konsolens begränsningar, främst kontrollmässigt.

Man kan givetvis inte kräva att allt ska kretsa kring PC, men just nu är det ytterst få spel som släpps först eller enbart till PC. Jag hade gärna sett att vi PC-spelare fick ha kvar våra första person-spel eller strategispel som verkligen kräver mus och tangentbord. Istället går vi mot en tid då de flesta spelen fördummas för att passa så många format som möjligt. Att tillgängligheten ökar är givetvis bra, men inte på bekostnad av spelglädjen. Är man en hängiven PC-spelare så är det klart att man blir besviken när man vet med sig att spelen man köpt (eller inte köpt just därför att det var värdelösa portningar) kunde varit ännu bättre om det inte vore för portningshysterin. Ofta är det PC-spelarna som får dra det korta strået och gilla läget.

P.S: Att önska högsta möjliga kvalité på en av årets största releaser är tydligen en het potatis. Vad är poängen med en diskussion om en högljudd minoritet inte låter en ha åsikten att portningen av Skyrim är en dålig idé? Det känns billigt att systematiskt avfärda all kritik som "gnäll" som vissa gör. Det motverkar hela syftet med att diskutera när det bara mynnar ut i raljanta och ohyfsade inlägg.

Medlem
Skrivet av Call of tuty:

En portning? EN PORTNING?!!?!??!? Nämen nu blommar baskemig asfalten! Som jag har väntat i flera månader, suttit och dräglat åt vackra filmer och glott på makalösa bilder, och så får man reda på att vi på PC kommer få en jäkla efterhandsportning? Var ta mig tusan inte ett enda rätt ord i den här nyheten. "Tillgängligt", "spela på ett lätt sätt", "stor Apple-fans"?? Vad är det här? Jäklar vad jag blir besviken nu. Vid Muminpappans svans, om Bethesta fuckar upp det här kommer jag inte vara lycklig igen på länge...

Instämmer i allt utom att jag suttit o väntat på det. Aldrig kört de men nu lär jag inte göra det heller.

Problemet är väll inte dålig port egentligen, det har man ju vant sig sen Oblivion vid och det kan fixas med mods. (Trisst att det ska behövas göras av fansen, men hursom). Det riktigt trissta är ju det hela om att "det ska vara lättillgängligt. Och kom inte och säg att det kan vara bra. Det är och har alltid varit ett annat ord för simpelt i spelvärlden.

Hadde faktiskt hoppats att Bethesda skulle ha tagit åt sig lite av kritiken dom fick av sina gamla fans och gjort skills bättre igen. Men jag antar att Yxor fortfarande är trubbiga vapen, att rustningar fortfarande sitter ihop, att spjut och armborst mirakulöst försvunnit.

I Morrowind var ju spjut något av det sämsta närstridsvapnen, medium armor det sämsta av rustingar och armborst mycket sämre än bågar. Men det är ju för bövelen ett RPG, och jag och många andra vill kunna vara en snubbe som slåss med spjut i medium armor och skjuter armborst, även om vi då gör 5 mindre i damage och har 2 mindre i magic resistance. Vem fan bryr sig. Känns inte längre som det går att spela den karaktär man vill, utan får välja mellan få kombinationer som nu finns. Och dessa problem är betydligt (om inte omöjligt) att modda in.
Som någon sa tidigare, jag stannar i Vvardenfell. Möjligheternas land.

Medlem

Jo håller med, konsoll port måste ju alla som inte är extremt naiva redan väntat sig. Det dåliga är "streamline, more accessible" etc. Det är det som gör spel tråkiga och sjukt begränsade nu mer. Såg ut som Skyrim tillomed tagit bort skillnaden mellan blade och blunt så nu är det bar 1h och 2h. Vad jag vill se är saker som att det finns olika skade typer. Blunt bättre mot skelett och insekter t.ex. olika vapen speeds och räckvidd som faktiskt balanserar vapnen mot varandra. Det är sådant som försvinner när man ska streamlina allt. Det som gjort att Oblivion och Fallout 3 inte har någon info alls på sina vapen utan det står bara "Dmg 12".... jaha vafan betyder det?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Varför fan ska PS3 och Xbox 360 vara huvudkonsoller? Kolla bara på alla mods som har gjorts för PC-versionen av Oblivion, sånt går ju inte ens att ha på PS och Xbox! Ett ord kan summera den här nyheten väldigt bra: SKIT!

Medlem

Jahaja, PC får högupplösta texturer. Då är allt förlåtet, vi får ju högupplösta texturer! PCn kommer verkligen till användning!

Todd Howard är ett jvla stolpskott.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Men vafaaaaaaan

Medlem

Det här blir nog mitt första rollspel på konsoll. Kul att de gör det främst för just konsoll eftersom jag gett upp Windowsbaserad PC för länge sen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Först och främst: FAAAAAAN

Men samtidigt; äsch! Oblivion var konsolligt på sitt sätt men det var fortfarande bra.

Dessutom kan man bara modda bort dyngan (om det finns någon, who knows) sedan slänga på ett par moddar som gör menyerna och UIn mer PC-igt, och ett par grafik-förbättrande moddar så blir det kanske OK trots allt!

Medlem

Get to the bunker ! The whine-meter is going apeshit!


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Jag blir snarare förvånad när någon säger att PC:n är huvudplattformen, som t.ex. The Witcher 2. Konsolerna är 3 (eller flera beroende på vilka som räknas in) och PC:n är 1. 3 mot 1 är inget vidare bra odds för att kunna hävda sig, så det är ju självklart att konsolerna får huvudrollen. Skyrim blir nog bra ändå.


signatur

Get Keisinger or die scrying
Puns is the path to the Dark Side

Medlem
Skrivet av LiljeForce:

Jag blir snarare förvånad när någon säger att PC:n är huvudplattformen, som t.ex. The Witcher 2. Konsolerna är 3 (eller flera beroende på vilka som räknas in) och PC:n är 1. 3 mot 1 är inget vidare bra odds för att kunna hävda sig, så det är ju självklart att konsolerna får huvudrollen. Skyrim blir nog bra ändå.

Konsolerna är inte identiska med varandra och olika metoder används när man utvecklar till dem. Det enda logiska är att utveckla till PC först och sedan skala ner till konsol, om man nu är intresserad av att göra ett så bra spel som möjligt dvs.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Skriv svar