Capcom besvarar RE: Mercenaries 3D-kritiken

Robot

Permanenta sparfilen är för att uppnå en känsla av "arkad-fighting-spel" och inte för att motverka andrahandsförsäljningen, hävdar Capcom.

#resident-evil-the-mercenaries-3d, #capcom

Medlem

BS

Medlem

Bullshit ^^

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Helt plötsligt känner jag mig halvt hjärndöd.

Medlem

"Att jag sticker dej med den här kniven har ingenting att göra med att vara taskig, det är för att jag tycker du passar i rött".

Ish
Medlem

Jag visste inte att det var olagligt att sälja beganade spel.. Sen är det väl iofs helt upp tll utvecklare/utgivare om man vill göra så..

signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Värre än Ubisofts DRM eller i alla fall på samma nivå. This will blend nicely into dollars for Capcom.

Medlem

Hmm... jag trodde det var bekräftade uppgifter vi snackade om? Måste ha läst fel när jag läste den nyheten, antingen det eller så glömde jag en väldigt viktig del. Nu behöver det ju i och för sig inte vara så som han säger men det låter väl inte helt otroligt heller? Om de bestämde sig för att designa ett spel på ett visst sätt så gjorde de det, det tilltalar ju definitivt en annorlunda publik med det upplägget (hur många har inte klagat på överanvändande av save-funktioner eller checkpoints?).

Either way, jag kommer alltid bara att spela spel som jag gillar. Börjar de göra spel jag inte gillar slutar jag spela. That's that. Sen finns ju alltid indiemarknaden annars. Men då snackar vi verkligen om värsta möjliga scenario, ett jag själv inte tror på. xD

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Förstår inte hur den permanenta sparfilen gör saker annorlunda för spelupplägget. Att låsa upp karaktärer och annat fungerar alldeles utmärkt för andra spel som det går att radera sparfilerna på. Antingen har de inte alla hästar hemma eller så är det en av jordens sämsta ursäkter. Eller så har jag missat något, också möjligt.

Medlem

Dåligt av dom

Medlem

Sämsta bortförklaring jag någonsin hört!

Medlem

Mja dom har garanterat gjort så att spelet kommer sälja skit då,, kom inte sen och gnäll..

Medlem

Haha ja det där tror jag på när helvetet fryser till is, ren och skär BS...

Skrivet av Proximately:

Hmm... jag trodde det var bekräftade uppgifter vi snackade om? Måste ha läst fel när jag läste den nyheten, antingen det eller så glömde jag en väldigt viktig del. Nu behöver det ju i och för sig inte vara så som han säger men det låter väl inte helt otroligt heller? Om de bestämde sig för att designa ett spel på ett visst sätt så gjorde de det, det tilltalar ju definitivt en annorlunda publik med det upplägget (hur många har inte klagat på överanvändande av save-funktioner eller checkpoints?).

Either way, jag kommer alltid bara att spela spel som jag gillar. Börjar de göra spel jag inte gillar slutar jag spela. That's that. Sen finns ju alltid indiemarknaden annars. Men då snackar vi verkligen om värsta möjliga scenario, ett jag själv inte tror på. xD

Om jag utgår från mig själv så skulle jag aldrig köpa ett spel där någon redan har spelat det innan på samma sätt som jag aldrig skulle ta över en karaktär från någon annan. Vad detta innebär rent praktiskt är att jag med andra ord aldrig skulle köpa spelet begagnat och istället inhandlat det nytt men jag vägrar samtidigt köpa ett spel där jag inte kan börja om när jag känner för det. Så säg att jag inte hade vägrat att köpa spel där jag inte kan börja om, Capcom hade haft en kund som aldrig mer skulle köpt begagnat och deras strategi hade funkat. Men nu är jag som sagt var inte denna personen, snarare får sådant här mig att börja tänka "bojkott"...

När det gäller saves så finns det betydligt bättre sätt att begränsa dessa, AvP och IGI är avsevärt mycket bättre exempel än den här formen av "DRM" (ja Capcom ni kan säga vad ni vill men jag köper det inte)

Visst kan det vara som de säger men Capcom är knappast ett företag jag litar på, inte för fem öre...

Medlem

Tror inte det är bullshit. Spelet har ju ett arkadspels-upplägg.
Men som vi alla vet så köper ju inte riktiga män (och kvinnor) begagnat.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Tror inte det är bullshit. Spelet har ju ett arkadspels-upplägg.

Om de verkligen menar vad de säger så borde ju de rimligtvis släppa lika många spel som det finns arkader för att verkligen få den där arkadspels känslan, det går inte att simulera ett arkadspel när man släpper så många ex av ett spel, hela konceptet med arkad är borta redan innan dom ens släppt några tusen ex.

Finns ett mycket bra avsnitt av EpicBattleCry där de ringer upp Capcom och frågar varför de lurar sina kunder, där framgår med all tydlighet vad Capcom tycker om dessa...

Tro nu inte att jag inte gillar deras spel för det kunde inte vara mer fel i så fall. Street Fighter 2 var det spel som fick mig att införskaffa en SNES och Mega Man spelen tillhörde de bästa spelen på NES. Men på senare tid har jag börjat ogilla detta företag mer och mer (mycket tack vare deras dlc strategi som bestod av att låsa upp innehåll som redan fanns på skivan) och när jag läser sådant här blir det knappast bättre.

Medlem

Vad snackar dom om? Permanent sparfil?

signatur

Game long and prosper

Medlem

Låter ju konstigt om man inte kan välja New Game och starta om, ifall man vill det.

Eller är det bara för online-play?
Det borde väl bygga på kontot då, och inte serienummer på spelet. Det stävjar väl inte begagnat om varje sparfil bygger på kontot.

Är det sparfil baserat på serienummer är det ju BS att det vara annat är stävja begagnatmarknaden.

Medlem

Ännu sjukare är ju att om jag köper spelet, så kan ingen annan spela spelet om dom inte spelar på mitt sparade spel. Det är väl rätt många som delar på sin konsol med resten av sina familjemedlemmar eller nära vänner?

Jag tror att de kommer bli tvungna att ändra detta, det är ju helt sjukt.

Medlem

Jag köper inte begagnade spel, jag säljer inte de spel jag köpt. SÅ jag bryr mig personligen inte om andrahandsmarknaden. Däremot är det dåligt om det inte finns en "reset"-knapp om man skulle vilja starta om spelet. :-/

Förresten, är det någon som vet hur man resettar sina stats i KILLING FLOOR? Jag maxade dem för länge sedan och skulle vilja börja om. Har jag missat någon uppenbar knapp?

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Javas:

Vad snackar dom om? Permanent sparfil?

En gång upplåst karaktär/vapen/bana alltid upplåst, du kan inte radera din sparfil och ha 0% upplåsta saker i spelet.

signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ───────────────────────────────

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag köper inte begagnade spel, jag säljer inte de spel jag köpt. SÅ jag bryr mig personligen inte om andrahandsmarknaden. Däremot är det dåligt om det inte finns en "reset"-knapp om man skulle vilja starta om spelet. :-/

Förresten, är det någon som vet hur man resettar sina stats i KILLING FLOOR? Jag maxade dem för länge sedan och skulle vilja börja om. Har jag missat någon uppenbar knapp?

Jag vet hur man resetar statsen i killing floor.. men, Fel forum tråd att fråga det, sorry, tänker inte svara ^^

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

skitsnack.

signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Låter ju konstigt om man inte kan välja New Game och starta om, ifall man vill det.

Eller är det bara för online-play?
Det borde väl bygga på kontot då, och inte serienummer på spelet. Det stävjar väl inte begagnat om varje sparfil bygger på kontot.

Är det sparfil baserat på serienummer är det ju BS att det vara annat är stävja begagnatmarknaden.

Tanken med detta (enligt Capcom, jag köper som sagt var inte detta skitsnack) är att det ska bli som när man spelar på arkad. Där har man en highscore lista som aldrig raderas (såvida inte strömmen till den går men jag antar att dagens arkadmaskiner behåller detta även om strömmen går), hela vitsen med denna lista är att man som dedikerad arkadspelare vill hamna på första plats. Så det går att spela om spelet, det går däremot inte att radera saker som andra spelare (eller en själv) har åstadkommit. Nu kan jag ha missat något men det är iaf så här jag uppfattat vad Capcoms "motiv" är för denna permanenta sparfil.

Medlem

Bra då gör det inget om ens 3ds går sönder. För då är det ju bara att fortsätta att spela med det man låst upp på den nya. Hoppas att fler spel blir så här

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Bra då gör det inget om ens 3ds går sönder. För då är det ju bara att fortsätta att spela med det man låst upp på den nya. Hoppas att fler spel blir så här

Jag tror du har missuppfattat, allt du åstadkommer på ett 3DS-, eller DS-spel (kassett-spel överlag) sparas ändå i cartidge:n (ett flashminne/patron i själva kassetten som inte kräver ett batteri). Du kan alltså spela på vilket 3DS-system som helst och fortsätta där du avslutade (om det är samma kassett).

Dock handlar det här om att man inte kan återställa sin sparfil. Vilket är en helt absurd riktning för oss seriösa köpare. Varför inte lägga tid och resurser så spelet blir tillräckligt bra/"arcade", så att man inte säljer det (trots allt utgår jag från ett företag som vill tjäna storkosan ur konsumenterna, och inte "arcade"-snacket de har)?

(Menar inte att Capcom utvecklat ett dåligt spel, bara att de tog ett steg tillbaks)

1
Skriv svar