Nvidia lanserar monsterkortet Geforce GTX 680

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av ForrestFox:

Men hur korkad är de på en skala?
De klarar ju inte ens av att producera de kort de redan har, hur ska de då kunna leverera nyare kort?
Väntat snart ett halvår på mitt GTX 590, som de hela tiden skjuter upp leveransen på (Slut hos alla återförsäljare), allt på grund av en översvämning i Indien säger de.

GTX590 är HIGH-END, GTX680 är lite emellan MID-END och HIGH-END. Alltså GTX680 = Mellanklass(?)

Nu är du ute och cyklar. 590 är high-end men det är i grund och botten två nedklockade 570-kärnor med SLI på samma kretskort.. 580/680 high-end.

Medlem

Sitter 2st 680 i min burk nu. Var på nVidia releasen på Webhallen och norpade åt mig dem. Har bara hunnit testat Heaven DX11 benchmark och BF3 20min. Bra prestanda, knäpptyst och blir inte särskilt varmt. Låg på 57c efter 20min BF3.

signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Går det att spela Minecraft på det? 8)

signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av McKinley:
Skrivet av Diskmaskin:

Inget att hänga i granen.. små marginaler i spel gentemot 7970.. hurra?

Kanske inte det men med tanke på att detta kort egentligen var avsett för mid end och inte high end, så borde man snarare bli bekymrad över AMD.
Det faktum att nVidia nu slår AMD på alla fronter så som spelprestanda, strömförbrukning och storlek är definitivt något att hurra över.

Är GTX680 MID-END!!?? Shit jävlar! Undra GTX690 blir då då

Nej, vad jag menar var att nVidia inledningsvis hade för avsikt att tillverka detta kort som mellanklasskort men eftersom AMD förvånade nVidia med sämre prestanda med sitt toppkort valde det gröna laget att börja producera det som ett high-end kort.
Så det riktiga 680-kortet kommer förmodligen att komma vid ett senare tillfälle men med ett annat namn så klart.

"I see dead people..."

signatur
Medlem

Skulle nog smaka, men helt onödigt. Maxar BF3 med min 480 GTX nu, så har inget behov än(om någonsin med dagens utveckling).

Medlem
Skrivet av Phobo:

Riktigt sugen, billigt är det också, 4500 på inet!

Åh fan, det var rätt bra pris, kanske borde slå till med en sån ändå.

Inaktiv

Funderar på om man ska handla nu eller vänta? Det måste väl komma kort med mer minne eller ligger sånt ganska långt borta efter en release? Är sjukt sugen för övrigt, men mängden minne på "endast" 2gb känns lite för framtiden, eller?

Medlem

SweC är helt galet fullt av NV fans. Är man objektiv så ser man att kortet är mycket bra oftast bättre än 7970 men absolut inte alltid.

På SweC är det OMG ZOOOOMG MORD SMISK HEJ DÅ AMD DÖD typ men i verkligeten är det win some lose some. Överklockar man korten så drar dom jämt i nästan alla spel.

Men absolut det är idag ett lite lite bättre köp än 7970. Men sänks priset på 7970 så kommer det bli dead even.

signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Beställde mitt Gigabyte gtx 680 igår från Dustinhome. Mitt nuvarande kort är pajko. Bara artifacts.- kan inte spela spel. och får då och då artifacts + bluescreen eller krashade drivrutiner i windows. Så var ett givet köp. Satt och väntade på just detta kort faktiskt.

Medlem

Väntar med spänning på 560ti;s efterföljare

Medlem
Skrivet av MasterKJK:

Kanske lite överdrivet att ha ett sånt kort. När min asus gtx 560ti oc klarar av alla nya spel på hög-max helt sjäv. Räcker med att uppgradera till SLI om jag vill. Kommer nog inte att köpa det kortet på ett par år allafall

Jag kör själv på ett gtx 560ti, och tycker att det inte alls hänger med i spel som The Witcher 2, Metro 2033 eller Battlefield 3 på High. Jag har dock inte överklockat. Så jag undrar, vad spelar du på för upplösning? Jag kör med 2560x1440, och det verkar som om inte ens gtx 680 orkar med en del av dem spelen på high/ultra med AA om man läser testerna.

Just nu håller min dator dock, och det kommer inte superkrävande spel på ett tag iaf, så kanske väntar tills gtx 685 (eller vad deras high-end single gpu kommer heta) och Ivy-Bridge.

Medlem

Vad behöver man för nätagg för att driva detta?

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av KatOne:

http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

AMD blev fullkomligt nedsågade till fotknölarna. And nothing of value was lost.

Haters gonna hate...

Är det inte så att konkurrens främjer utveckling?

Dessutom skall kortet gå att leverera vilket Nvidia tyvärrr är väldskända för att inte alltid kunna göra..

Men så länge konsoler sätter "ribban" är det enbart ett fåtal spel som egentligen utnyttjar kapaciteten för korten i denna kalibern..

signatur

Riktiga män dansar inte, de har råd att stå i baren..

Inaktiv
Skrivet av idnt:
Skrivet av Aresz:

Funderar på om man ska handla nu eller vänta? Det måste väl komma kort med mer minne eller ligger sånt ganska långt borta efter en release? Är sjukt sugen för övrigt, men mängden minne på "endast" 2gb känns lite för framtiden, eller?

Läste någonstans att 680 med större minne kommer om 3,4 veckor. (Möjligt Sweclockers). Jag skulle då väntat!

Ja får nästan bli att vänta då, antar att priset inte kan stiga så mycket pga lite mer minne.
Så länge jag inte lirar något spel som kräver megakraft kan jag faktiskt vänta, men är sugen nu när man för andra gången i sitt liv ska köpa ett monsterkort. Förra gången jag köpte något dyrt kort var ti4600 o det var ett tag sedan

Jag har bara positiva erfarenheter med Nvidias produkter, de gånger jag bytt till något annat har det alltid varit problem med drivrutiner eller undermålig hårdvara. Man håller sig till det som funkar.

signatur
Medlem
Skrivet av Tybalt:

Tror det var 550W jag läste på inet.se om jag minns rätt.

Medlem

ATI-kort kanske är billigare, men dom står även för 99% av allt grafiskt krångel som någonsin skett och sker. Nvidia är bäst, även därför dom äger 70% av marknaden

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av b3pp0:

ATI-kort kanske är billigare, men dom står även för 99% av allt grafiskt krångel som någonsin skett och sker. Nvidia är bäst, även därför dom äger 70% av marknaden

Sluta snacka skit och prata inte om saker du inte kan nått om.

Vad jag kommer ihåg så reklamerade mest nv kort. Orkar inte leta upp källa på det. Detta var dock något år sen.

Ang marknads andelar så ljuger/överdriver du även där.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15096-amd-tar-andelar-pa-gra...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15118-nvidia-i-flest-grafikk...

signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av McKinley:
Skrivet av McKinley:
Skrivet av Diskmaskin:

Kanske inte det men med tanke på att detta kort egentligen var avsett för mid end och inte high end, så borde man snarare bli bekymrad över AMD.
Det faktum att nVidia nu slår AMD på alla fronter så som spelprestanda, strömförbrukning och storlek är definitivt något att hurra över.

Nej, vad jag menar var att nVidia inledningsvis hade för avsikt att tillverka detta kort som mellanklasskort men eftersom AMD förvånade nVidia med sämre prestanda med sitt toppkort valde det gröna laget att börja producera det som ett high-end kort.
Så det riktiga 680-kortet kommer förmodligen att komma vid ett senare tillfälle men med ett annat namn så klart.

Precis. Såhär står det i sweclockers recension.

"Prestanda- eller mellanklass?
Enligt Nvidia var GK104 i själva verket tänkt att användas till Geforce GTX 660 Ti, efterträdaren till mellanklassmodellerna i dagens Geforce GTX 560-serie. Under arbetets gång förbättrades dock prestandan och grafikkortet döptes först till Geforce GTX 670 Ti och sedan Geforce GTX 680, när det stod klart att "modellen är snabbare än Radeon HD 7970".

Nvidia arbetar på ytterligare en högpresterande grafikprocessor, känd under kodnamnet GK110. Denna modell sägs vara den riktiga efterträdaren till GF110 i Geforce GTX 580, men kommer förmodligen inte att dyka upp förrän i årets fjärde kvartal."

Medlem

vet inte om någon skrivit det innan men tror att 7970 är mer framtidssäkert än 2gb versionen av 680 pga det har mindre minne och vi har ju sett nu med bf3 att spel börjar kräva mer minne och med tanke på att 7970 har 3gb så är det nog mer framtidssäkert.

båda korten presterar sjukt bra i spel, visst 680't presterar bättre i spel men det är inte den biten som är viktigast
nu mera pga det ökade användadet av video minnet men däremot 4gb modellen som säkert kommer kosta skjortan när den kommer till sverige, den kommer vara framtidssäker.

Jag gissar iaf på att när nya spel konsollerna kommer ut så kommer tillverkare av konsoller använda sig mycket mer av minnet på grafikkort i spel och i och med det så kommer vissa kort med mindre minne vara mindre framtidssäkra än kort med mer minne, vill inte låta som ett fanboy. har själv ett 580 men skaffade 3gb versionen för just den anledningen som jag skriver här.

Medlem
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Tybalt:

Ja vissa kort står det 550W på , medans på andra tillverkare som t.ex gigabyte kortet jag beställde så stog det 600W.

Medlem
Skrivet av Slainground:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Tybalt:

Ja vissa kort står det 550W på , medans på andra tillverkare som t.ex gigabyte kortet jag beställde så stog det 600W.

de flesta korten drar ändå mindre än 550W, när vi byggde dator på gamla jobbet så körde vi alltid på 600W för o vara säkra med 580s men med tanke på att 680 drar mindre än 580 så bör ju 550w räcka gott o väl sålänge du inte har massor av diskar eller överklockade komponenter.

Sen hur ofta pressar man kortet på full belastning? aldrig i spel iaf, endast i benchmarks och om man vet att man ska pressa benchmarks för att få ett värde på kortet så behöver man nog ändå inget nytt nätagg pga det står att i full belastning drar 680 355W

Medlem
Skrivet av Kammestra:
Skrivet av McKinley:
Skrivet av McKinley:
Skrivet av Diskmaskin:

Precis. Såhär står det i sweclockers recension.

"Prestanda- eller mellanklass?
Enligt Nvidia var GK104 i själva verket tänkt att användas till Geforce GTX 660 Ti, efterträdaren till mellanklassmodellerna i dagens Geforce GTX 560-serie. Under arbetets gång förbättrades dock prestandan och grafikkortet döptes först till Geforce GTX 670 Ti och sedan Geforce GTX 680, när det stod klart att "modellen är snabbare än Radeon HD 7970".

Nvidia arbetar på ytterligare en högpresterande grafikprocessor, känd under kodnamnet GK110. Denna modell sägs vara den riktiga efterträdaren till GF110 i Geforce GTX 580, men kommer förmodligen inte att dyka upp förrän i årets fjärde kvartal."

680 är nog klassat som mid end pga det endast har en gpu, 690't kommer med all sannolikhet komma ut som 590, med dubbla gpu'er, den här gången är kärnorna säkerligen inte nedklockade som bara fasen som 590't var

Medlem

Verkar som det finns många som tar detta med hårdvara ganska allvarligt när ni sitter och slänger käft här. Det är skrattretande att läsa. Som små barn i en sandlåda som bråkar om vems spade är bäst på att gräva.
Finns det någon överhuvudtaget som kan diskutera hårdvara utan att vara uppkäftig och sarkastisk mot andra?

Medlem
Skrivet av Nomz:

Verkar som det finns många som tar detta med hårdvara ganska allvarligt när ni sitter och slänger käft här. Det är skrattretande att läsa. Som små barn i en sandlåda som bråkar om vems spade är bäst på att gräva.
Finns det någon överhuvudtaget som kan diskutera hårdvara utan att vara uppkäftig och sarkastisk mot andra?

Jadå, men fanboys kommer alltid finnas och skapa lite underhållning.

Skrivet av Friberg:
Skrivet av ForrestFox:

Men hur korkad är de på en skala?
De klarar ju inte ens av att producera de kort de redan har, hur ska de då kunna leverera nyare kort?
Väntat snart ett halvår på mitt GTX 590, som de hela tiden skjuter upp leveransen på (Slut hos alla återförsäljare), allt på grund av en översvämning i Indien säger de.

GTX590 är HIGH-END, GTX680 är lite emellan MID-END och HIGH-END. Alltså GTX680 = Mellanklass(?)

Nu är du ute och cyklar. 590 är high-end men det är i grund och botten två nedklockade 570-kärnor med SLI på samma kretskort.. 580/680 high-end.

Vad jag läst så säger nästan alla som skriver recensioner om detta kort att GTX680 är MID-END?

Medlem

vad kostar en sån?

Medlem

om det va hur mycket ett 680 kostar så äre ca 4500kr

Medlem
Skrivet av Slainground:
Skrivet av Hannu:
Skrivet av Tybalt:

Jahaja, ja det var inte så farligt. Då behöver åtminståne inte jag byta nätagg om jag skaffar ett sådant här kort.

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

123
Skriv svar