Bethesdas advokater stämmer fan-sida

Robot
Bethesdas advokater stämmer fan-sida

Ett norskt fan som gör affischer med Fallout-tema är hotad med en rättsprocess för upphovsrättsbrott.

#bethesda, #minecraft, #mojang-specifications, #scrolls


Medlem
Bethesdas advokater stämmer fan-sida

Vidrigt..

Medlem

Förstår inte var problemet ligger hos Bethesda. Han tar ju inte betalt för att folk ska få ladda ner postersarna. Han har inte ens en donations-länk på sidan. Ska de inte ta och stämma alla på DeviantArt som gör Fallout-inspirerade bilder när de ändå håller på?

Sidan såg dock ganska professionell ut och innehåller fallout i domännamnet, så jag antar att den kan misstas för något officiellt, men damn, Bethesda. Det där är lågt.

Medlem

Detta är ju idioti, stämma ett fan på några målningar med falloutTEMA, jag har inte sett dom men hallå advokater i ett nötskal -.- tycker dom borde lägga ner stämmningen och fortsätta leva sina liv. Det är ju inte direkt så att norrmannen tjänar något på detta, hade han så är det ju en annan sak men nu är det ju fanart.

Medlem

Så var på nätet kan vi nu hitta dessa bilder? Är ju väldigt intresserad av att se dom och jag tror knappast dom har försvunnit ut i tomma intet.

/ LordDaimos

Medlem

Det är fortfarande inte Bethesda som stämmer utan advokatbyrån som jobbar för dem som gör det.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Så var på nätet kan vi nu hitta dessa bilder? Är ju väldigt intresserad av att se dom och jag tror knappast dom har försvunnit ut i tomma intet.

/ LordDaimos

Du kan se fyra av bilderna på hans blogg.

Direktlänk: http://stormen.files.wordpress.com/2012/04/posters.jpg

Medlem
Skrivet av Henkik:

Det är fortfarande inte Bethesda som stämmer utan advokatbyrån som jobbar för dem som gör det.

De jobbar på Bethesdas uppdrag. Samma sak

Inaktiv

...och så klagar folk på EA och whatnot.. Bethesda är minst lika vidrigt om inte värre. Och kom för fan inte o säg att de inte är dem utan advokatfirman.. advokaterna FÖRETRÄDER Bethseda, alltså är det Bethseda, som anlitar denna byrå, som är de som ser till att den här stackars norrmannen får hotbrev i postlådan.

Lägre än Glocalnet imo!


signatur

äldre än dig!

Medlem

jävla bethesda..... Detta kommer icke bli till fördel för dem.

Medlem

Okej så om jag anställer en advokatbyrån som ska övervaka mina copyrights så är det mitt fel när de stämmer någon som är vad jag har anställt dem för att göra......

Medlem

Så jävla osnyggt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av LordDaimos:

Så var på nätet kan vi nu hitta dessa bilder? Är ju väldigt intresserad av att se dom och jag tror knappast dom har försvunnit ut i tomma intet.

Bitmap här:
http://imgur.com/a/BiX5D

Vektor här (antagligen Illustrator, har inte laddat ner och kollat):
http://www.mediafire.com/download.php?c58kgdfwn8l6t2k

Inaktiv

BOOOOOOOOOOOOOH FYFAN BETHESDA!

Gamla Interplay lär vända sig i graven, by gamers for gamers, lär av det Bethesda. nu hoppas jag att internetragen blir så stor att dom tvingas till att be om ursäkt.

Vore nice att enkelt regga ett par hundra domäner med "falloutxxxwallpapers" och sen lägga upp alla bilder vi kan överallt!

edit igen. Man blir ganska förbannad över detta och bethesda måste för fan byta advokatbyrå, eller slappa till dom rejält och inte jaga fansen. Mängden badwill dom återigen skapar är gigantisk.
Denna gång (och inte förra gången heller egentligen) kan dom inte skylla på "extern advokatbyrå", det är ju för fan Bethesda som betalar och bestämmer över sina "aktörer".

Medlem

Låter som det han har gjort är Fair use och inte något olagligt.

Medlem

Jag hade kunna förstått deras agerande om snubben i fråga hade tagit betalt, men nu rör det sig ju om egenskapta posters baserat på Fallout. Men men, advokaterna vill ju behålla sina jobb, så vad annars kan man göra än att skapa sina egna arbetsuppgifter?

Medlem
Skrivet av Henkik:

Okej så om jag anställer en advokatbyrån som ska övervaka mina copyrights så är det mitt fel när de stämmer någon som är vad jag har anställt dem för att göra......

Ja...? Om jag beställer ett mord så är det jag som är den skyldige. Om jag hyr in advokater för att driva processer mot privatpersoner så är det jag som är den orsakande faktorn. Advokatbyrån handlar helt i enlighet med de riktlinjer som deras klient(Bethesda) satt upp. Det är ju inte som om att advokatbyrån är en autonom verksamhet utan kontakt med sina klienter. De som äger copyrighten har full möjlighet att bestämma vilka som har tillgång till deras material och vilka som ska bli stämda.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av LordDaimos:

Så var på nätet kan vi nu hitta dessa bilder? Är ju väldigt intresserad av att se dom och jag tror knappast dom har försvunnit ut i tomma intet.

Bitmap här:
http://imgur.com/a/BiX5D

Vektor här (antagligen Illustrator, har inte laddat ner och kollat):
http://www.mediafire.com/download.php?c58kgdfwn8l6t2k

Tackar! Måste säga att det var skitsnygga grejer, synd att dessa inte kan få spridas. Vektor-filerna var för övrigt i Ilustrator som du trodde.

/ LordDaimos

Skribent
Skrivet av Henkik:

Okej så om jag anställer en advokatbyrån som ska övervaka mina copyrights så är det mitt fel när de stämmer någon som är vad jag har anställt dem för att göra......

Jag har läst det här 5ggr nu och jag fattar fortfarande inte vad du menar. Om jag har förstått rätt så anser du att det absolut inte kan vara Bethsedas "fel" när sådant här händer utan det är helt och hållet advokatbyrån som agerat på eget bevåg. Det är ju trots allt Bethseda som anställt firman i fråga och bestämmer över vad de ska jobba med. Enligt mig är advokatfirman Bethsedas förlängda arm och att endast skylla på advokatbyrån känns skumt.

Copyright gällande bilder är ett jävla snårigt regelverk men i min mening hamnar det här under fair use och fallet borde aldrig ha tagits upp. Ett smart och innovativt företag hade lyckts utnyttja det här i PR syfte på ett bra sätt och inte som idioterna Bethseda. Bilderna var trots allt jävligt snygga.

Inaktiv
Skrivet av LordDaimos:

Tackar! Måste säga att det var skitsnygga grejer, synd att dessa inte kan få spridas. Vektor-filerna var för övrigt i Ilustrator som du trodde.

Glömde skriva att jag hittade dem på Reddit, en användare (falcone857) som lagt upp dem.
http://www.reddit.com/r/Fallout/comments/s7seq/well_i_guess_i...

Medlem

Efter att ha gått in på länkarna så tycker jag att Bethesda har rätt, det är ett väldigt starkt varumärkesintrång som norrmannen har gjort. Visst, han tjänar inte pengar men ger bort material som han står som skapare av, vilket är fel då han använder Fallout som PR för sin egen sak. Men att bara skicka ut en stämning till en person som möjligtvis bara tjänar ryktespoäng är kanske lite overkill, hade väl kanske hellre sett ett brev "vänligen sluta med detta eller annars..." innan en stämning.... vilket mycket väl kan ha skett också(?)
Spelbranchen är väldigt stor idag och omsätter en hel del pengar, då är det viktigt att skydda sina varumärken precis som alla andra brancher. Ganska löjligt av folk att tro spelbolagen gör spel av ideella skäl, klart som fan dom vill göra vinst och om ett varumärke tar skada kan det handla om enorma förluster.
Visst kan det kännas surt men så fungerar världen och även om detta ärende inte är speciellt skadligt för Bethesda så kan nästa vara det och då är det bra att ha domslut i ryggen.

Medlem
Skrivet av MakkeK:

Efter att ha gått in på länkarna så tycker jag att Bethesda har rätt, det är ett väldigt starkt varumärkesintrång som norrmannen har gjort. Visst, han tjänar inte pengar men ger bort material som han står som skapare av, vilket är fel då han använder Fallout som PR för sin egen sak. Men att bara skicka ut en stämning till en person som möjligtvis bara tjänar ryktespoäng är kanske lite overkill, hade väl kanske hellre sett ett brev "vänligen sluta med detta eller annars..." innan en stämning.... vilket mycket väl kan ha skett också(?)
Spelbranchen är väldigt stor idag och omsätter en hel del pengar, då är det viktigt att skydda sina varumärken precis som alla andra brancher. Ganska löjligt av folk att tro spelbolagen gör spel av ideella skäl, klart som fan dom vill göra vinst och om ett varumärke tar skada kan det handla om enorma förluster.
Visst kan det kännas surt men så fungerar världen och även om detta ärende inte är speciellt skadligt för Bethesda så kan nästa vara det och då är det bra att ha domslut i ryggen.

Ja, fast ändå nej. Det finns high-res wallpaper fan art av en hel del spel där företagen inte stämmer personerna i fråga.
Kanske det bör göras anser du?


signatur

"En dåres bifall gör mera ont än hans kritik."
- Nicolas Boileau-Despréaux

Medlem

De är verkligen duktiga på att få deras fans att känna sig uppskattade...

Medlem

Jag mår illa hur Bethesdas advokater uppför sig. först handlade det om Scrolls och nu en sån här sak.

Är dags att jag börjar bojkotta deras produkter tills de lär sig att uppföra sig.

Skribent
Skrivet av MakkeK:

Efter att ha gått in på länkarna så tycker jag att Bethesda har rätt, det är ett väldigt starkt varumärkesintrång som norrmannen har gjort. Visst, han tjänar inte pengar men ger bort material som han står som skapare av, vilket är fel då han använder Fallout som PR för sin egen sak. Men att bara skicka ut en stämning till en person som möjligtvis bara tjänar ryktespoäng är kanske lite overkill, hade väl kanske hellre sett ett brev "vänligen sluta med detta eller annars..." innan en stämning.... vilket mycket väl kan ha skett också(?)
Spelbranchen är väldigt stor idag och omsätter en hel del pengar, då är det viktigt att skydda sina varumärken precis som alla andra brancher. Ganska löjligt av folk att tro spelbolagen gör spel av ideella skäl, klart som fan dom vill göra vinst och om ett varumärke tar skada kan det handla om enorma förluster.
Visst kan det kännas surt men så fungerar världen och även om detta ärende inte är speciellt skadligt för Bethesda så kan nästa vara det och då är det bra att ha domslut i ryggen.

Kanske Blizzard borde stämma lite folk också? Eller åtminstone tvinga sidor att stänga ner. https://www.google.se/search?q=world+of+warcraft+fanart&hl=sv...

Eller kanske Nintendo borde stämma alla som ritar Super Mario bilder?
https://www.google.se/search?hl=sv&tbm=isch&sa=X&ei=1jeNT8e4A...

Det som Bethseda håller på med är ACTA lagen i ett nötskal. Om den går igenom kommer det vara hur enkelt som helst att fälla någon för copyrightbrott. Ex: du lägger upp ett klipp på youtube från festen du hade igår, BOOM så kommer det en stämning från Metallicas advokater för att du publicerat deras musik utan att ge de royaltys.
http://www.youtube.com/watch?v=FOOhccwY74Y&feature=related

Det är en enorm gråzon i min mening men du verkar anse att allt är svart eller vitt.

Medlem

Vilka HJÄLTAR DOM DÄR ÄR !

Medlem

Varför köpta jag skyrim när jag kunde fortsätta att spela det pirat.... Dumt av mig.. ni får banna mig....


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Alltså vill Bethesda inte ha några fans alls?
Först ger dom sig på Minecraft och nu DERAS EGNA FANS!

Nej fy fan, nu blir det bojkott. Hoppas fan inte någon plockar upp deras spel på det legala viset...
Hoppar man på sina egna fans så har man kommit långt på hur ruttet man beter sig.
EA är en piss i oceanen om man börjar jämföra med Bethesta nu.

Och ni tomtar som säger att detta inte är Bethestas fel för dom ANLITAT en advokatbyrå..
Läs den meningen om och om igen så ni får in det i huvudet, Bethesta håller i allt.
Dom kan inte stämma någon utan att Bethesta ger sitt godkännande!

Medlem

Buuuuuuuuu!!! Försår verkligen inte varför dom gör såhär. Sabbar ju bara för sig själva. Suck hur gamla är dom igentligen uppe på chef kontoret hoss Bethesda? Ny examenerad 19 bast?

Medlem
Skrivet av sacrifize:
Skrivet av MakkeK:

Efter att ha gått in på länkarna så tycker jag att Bethesda har rätt, det är ett väldigt starkt varumärkesintrång som norrmannen har gjort. Visst, han tjänar inte pengar men ger bort material som han står som skapare av, vilket är fel då han använder Fallout som PR för sin egen sak. Men att bara skicka ut en stämning till en person som möjligtvis bara tjänar ryktespoäng är kanske lite overkill, hade väl kanske hellre sett ett brev "vänligen sluta med detta eller annars..." innan en stämning.... vilket mycket väl kan ha skett också(?)
Spelbranchen är väldigt stor idag och omsätter en hel del pengar, då är det viktigt att skydda sina varumärken precis som alla andra brancher. Ganska löjligt av folk att tro spelbolagen gör spel av ideella skäl, klart som fan dom vill göra vinst och om ett varumärke tar skada kan det handla om enorma förluster.
Visst kan det kännas surt men så fungerar världen och även om detta ärende inte är speciellt skadligt för Bethesda så kan nästa vara det och då är det bra att ha domslut i ryggen.

Ja, fast ändå nej. Det finns high-res wallpaper fan art av en hel del spel där företagen inte stämmer personerna i fråga.
Kanske det bör göras anser du?

Vad jag menar är att jag förstår att företagen försöker skydda sina varumärken, utan dom har dom inget. Är det rätt att man stämmer folk för deras fan-art?
Självklart inte, men i detta fall är det något mer. I mina ögon är sidan konstruerad för att ge denna person äran för Fallout-posters som han som "Norwegian Art Director" har skapat. Bara för att det inte är en fysisk vara betyder det inte att det inte är varumärkesintrång...
Genom att använda ett känt varumärke, skapa snygga posters från detta varumärke, som dessutom inte är speciellt originella utan mer tagna direkt från spelet, lägga upp dom högupplöst och visa detta som " här, varsogoda att plocka hem Mina och Bethesdas posters, mitt namn är.... och mina övriga verk finns här...", så tycker jag att han har gjort ett varumärkesintrång för egen vinning. Då är det fel. Att folk ritar egna bilder på sina favoritspel och lägger upp är inte samma sak. Nu har jag inte kollat på dessa men det handlar väl om en stor gemensam site med många medlemmar som tillsammans lägger upp alster på mängder olika teman. Inte samma sak som en dedicerad sida med namn och bilder direkt tagna från ett varumärke för att promota sitt egna namn.

Är det överdrivet att stämma denna person?
Ja, samtala med honom istället.
Är det fel att stämma honom?
Nej, han har gjort ett varumärkesintång för egen vinning.

Skriv svar