Project Eternity – Obsidan satsar på gamla skolans rollspel

Förresten, ang. Obsidian, bara så ni vet så finns "Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords" - ute på STEAM nu.

signatur
Medlem
Skrivet av LePig:

Det var bättre förr...

Bättre förr? För vem? Spelindustrin har växt sedan fallout 1&2. Fler "gamers". Tekniskt/visuellt har spelen blivit förbättrade. Gameplay mässigt är spelen bättre. Att storyn på spel har försämrats är väll subjektivt.

Skiter man i gameplay och grafiken osv och bara bryr sig om storyn så kan man lika gärna läsa en bok.
Nej, det var inte bättre förr.

Och nej, tänker inte lägga pengar på deras projekt

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Jozo:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Jozo:

Är det verkligen "okej" att ett så stort företag som Obsidian kör med Kickstarter?

Snart börjar väl t.ex EA att kräva att vi ska även betala för utvecklingen av spelen...

EDIT: Det är det här som är fel på gillasystemet FZ har. Jag ställer en fråga jag undrar över, men allt jag får är nedåtvända tummar...

Ljug inte nu, du fick svar på tal också.

Nej, jag vet, och det är jag tacksam över. Jag blir bara så less på alla dessa nedtummare som bara trycker...

Personliga påhopp, skällsord och tumme ned får man räkna med om man ställer frågor här.

Medlem

Har tappat räkningen på alla spel som klarat sina mål den senaste tiden och det är väldigt glädjande att se att det finns en stor efterfrågan på spel jag slutat tro en dag skulle komma.

Även om jag inte kunnat bidra till så många projekt som jag skulle velat så kommer jag försöka köpa samtliga när de väl släppts och detta kommer nog inte vara ett undantag. 2013 kan mycket väl komma att bli det bästa året för mig på väldigt länge då jag tröttnat på dagens spel.

Medlem

Börjar känna lite att utvecklare kanske utnyttjar Kickstarer och typ skiter i att försöka finansiera sina spel med utgivare bara finansiella skäl ist för att det inte kan bli gjort annars.

Ett Obsidian-projekt finansierat av en utgivare brukar ligga på runt 25 miljoner dollar kan jag anta (en vanlig "mellan"-spellbudget". Att dom skall kunna få ihop en miljon för något sånt här ifrån en utgivare vettefan om jag tror på.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Valde att ge dem 20$. Kan bli kul med ett spel som inte görs för att kunna göras med högst vinstmarginal och få flest köpare. Alltså inte passa exakt alla.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Är det verkligen "okej" att ett så stort företag som Obsidian kör med Kickstarter?

Snart börjar väl t.ex EA att kräva att vi ska även betala för utvecklingen av spelen...

EDIT: Det är det här som är fel på gillasystemet FZ har. Jag ställer en fråga jag undrar över, men allt jag får är nedåtvända tummar...

Hade det inte varit för de större mer kända utvecklarna så hade nog inte många ens känt till Kickstarter. Efter Double Fines framgångar med Kickstarter tog det fart rejält och som jag skrev ovan har jag tappat räkningen på hur många spel som uppnått sina tänkta mål.

Om EA någonsin skulle få för sig att använda Kickstarter tvivlar jag stort på att de kommer lyckas. Själv skulle jag inte donera en enda krona till EA då de är en av anledningarna till att många spel jag gillade förr inte längre görs. För mig handlar Kickstarter om att gå tillbaka till den tiden då "nördarna" utvecklade spel de brann för och pengar var något som var en bonus. Kickstarter anser jag är något av de bästa som hänt på senare tid och jag kan inte se något fel i att allt fler utvecklare hoppar på denna "trend" så länge deras avsikter med detta är att kunna ge sina köpare en bättre produkt och på samma gång kunna göra spel som de själva vill, inte hur en utgivare tycker de ska vara.

Medlem

Så fort det blir löning ska jag donera pengar! Målet är redan uppnått men en boxed copy låter ju inte fel.

Medlem

Nu har de nått sitt grundmål med $1'135'967 (målet var $1'100'000). Kan bli ett underhållande spel det här med.

Medlem
Skrivet av Artikel:

De skapar alltså en helt ny rollspelsvärld för ändamålet.

Vilket betyder att världen inte bygger på Forgotten Realms som i dom andra?

Medlem

Satan vilken nice musik!

Medlem

Helvete vad snabbt de fick ihop pengar. Jag tittade nyss och då saknades det över 100,000...

Medlem
Skrivet av Preed:

Börjar känna lite att utvecklare kanske utnyttjar Kickstarer och typ skiter i att försöka finansiera sina spel med utgivare bara finansiella skäl ist för att det inte kan bli gjort annars.

Ett Obsidian-projekt finansierat av en utgivare brukar ligga på runt 25 miljoner dollar kan jag anta (en vanlig "mellan"-spellbudget". Att dom skall kunna få ihop en miljon för något sånt här ifrån en utgivare vettefan om jag tror på.

Personligen ser jag mycket hellre att mina pengar går direkt till en utvecklare som jag gillar än att en utgivare agerar mellanhand och tar en del av kakan.

Sedan så verkar det vara utgivaren själv som drar upp budgeten på rätt så kostsamma saker som de kunnat vara utan och en utvecklare har inget att säga till om här om man ska tro Brian Fargo (en person som varit i branschen längre än de flesta).

Medlem
Skrivet av Preed:

Med Kickstarter slipper utvecklarna alla förläggare. Samt att fans kan ge pengar direkt till utvecklarna, win-win om du frågar mig.

Inaktiv
Skrivet av kill455:
Skrivet av LePig:

Det var bättre förr...

Bättre förr? För vem? Spelindustrin har växt sedan fallout 1&2. Fler "gamers". Tekniskt/visuellt har spelen blivit förbättrade. Gameplay mässigt är spelen bättre. Att storyn på spel har försämrats är väll subjektivt.

Skiter man i gameplay och grafiken osv och bara bryr sig om storyn så kan man lika gärna läsa en bok.

Det VAR bättre förr, idag är det tyvärr inte spel vi spelar utan 90% cutscenes följt av 10% "gå-rakt-fram -och-skjut-på-allt-du- ser"

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av schill:

Är det inte bättre att spelarna själv är med att finansiera en idé än ett färdigt spel.?
Lite som att vara med och föda upp grisen än att köpa grisen i säcken.

Hur tänkte du nu? Är inte kickstarter betydligt mer av att "köpa grisen i säcken" än när du köper ett redan färdigt spel?

Folk betalar för ett spel långt innan de har en susning av hur spelet kommer att se ut och vilken kvalitet det kommer att ha. När man köper ett färdigt spel så finns det oftast redan recensioner, bilder och filmklipp och kanske ett demo - vid kickstarter så finns det ju ofta inte någonting överhuvudtaget. Vilket av dessa alternativ är att "köpa grisen i säcken"?

Du koper aldrig nagot pa kickstarter. Du donerar och som tack sa far du nagot i utbyte. Trots likheter ar det en viktig skillnad.
1. Du donerar, koper inte
2. Du donerar, investerar inte

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av kill455:
Skrivet av LePig:

Det var bättre förr...

Det VAR bättre förr, idag är det tyvärr inte spel vi spelar utan 90% cutscenes följt av 10% "gå-rakt-fram -och-skjut-på-allt-du- ser"

Det ar en valdigt stark generalisering samt en grymt subjektiv sadan. Varfor jamfora DnD spelens fall med CoDs kampanj som ar allmant vardelost?
Det finns sa mycket mer som spelmarknaden har att erbjuda om man kan slappa CoD haha.
3 spel med bra storier som kommit senaste tiden:
Deus Ex: HR
The Witcher 2
Mass Effect

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av LePig:

Det var bättre förr...

Hmm spel var mycket bättre förr får då handlade det om att göra spel och inte bara tjäna pengar som det är idag. Vilket tillex kickstarter kan ändra på så att spel utvecklingen blir mera som förr tiden.

Dagens spel industri håller på att crash and burn, eftersom de är enkelriktade och inte vänder sig till alla spelare. Det som görs idag är FPS, FPS RPG, FPS MMO, FPS (insert here)......

Finns inga skjutare, finns inga plattformare de flesta spel typer är döda, för att spel utgivarna tror att de inte kan sälja. Men kickstarter visar att det är tvärtom. Äntligen kanske spel kan bli något roligt och spännande igen.

Medlem
Skrivet av Skjuludde:
Skrivet av neonille:
Skrivet av kill455:
Skrivet av LePig:

Det var bättre förr...

Det ar en valdigt stark generalisering samt en grymt subjektiv sadan. Varfor jamfora DnD spelens fall med CoDs kampanj som ar allmant vardelost?
Det finns sa mycket mer som spelmarknaden har att erbjuda om man kan slappa CoD haha.
The Witcher 2
Mass Effect

Ja vad är skillnaden mellan Mass Effect och CoD? Massivt med cutscenes i båda, man springer och skjuter på folk hela tiden mer eller mindre i båda. Principen är ju den samma man bara väljer att kalla Mass Effect för ett rollspel fast det inte finns något rollspel i det.

Det finns lite rollspels liknade element men det är inte roll spel, det är ett Action spel där du följer en linjär story och knappt kan göra några val alls själv hur din karaktär skall utvecklas. I ett riktigt rollspel får du skapa din egen karaktär, du får välja vad du skall göra, och storyn är inte linjär.

Så mass effekt är väldigt likt CoD på näst intill allt.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Skjuludde:
Skrivet av neonille:
Skrivet av kill455:
Skrivet av LePig:

Det var bättre förr...

The Witcher 2
Mass Effect

Ja vad är skillnaden mellan Mass Effect och CoD? Massivt med cutscenes i båda, man springer och skjuter på folk hela tiden mer eller mindre i båda. Principen är ju den samma man bara väljer att kalla Mass Effect för ett rollspel fast det inte finns något rollspel i det.

Det finns lite rollspels liknade element men det är inte roll spel, det är ett Action spel där du följer en linjär story och knappt kan göra några val alls själv hur din karaktär skall utvecklas. I ett riktigt rollspel får du skapa din egen karaktär, du får välja vad du skall göra, och storyn är inte linjär.

Så mass effekt är väldigt likt CoD på näst intill allt.

Det var ett av mina exempel, vadan de ovriga tva?

Medlem
Skrivet av Skjuludde:

Det var ett av mina exempel, vadan de ovriga tva?

Deus Ex: HR.. Jag grät nästan när jag spelade det spelet, det är ju inte ens bra nog för att vara en skugga av gamla Deux Ex vilket var ett riktigt riktigt bra spel där du kunde lösa alla problem på myriader utav sätt.

Detta spelet är också ett rent action spel, med väldigt få RPG element, man har knappt någon form av uppgraderings möjligheter. Det är näst intill omöjligt att lösa de flesta situationer utan att döda någon. Vilket var en av de stora poängen med Deux Ex till att börja med att man inte skulle behöva döda massiva mängder med folk.

Sedan är storyn betydligt sämre än originalet. Kan fortsätta i evighet att kritisera detta spelet men slutar här.

När det det kommer till The Witcher 2 har jag inte mycket att säga efter som jag aldrig spelat det. Försökte spela The Witcher, men det var väldigt svårt att spela det spelet. Dels för att kontrollerna var väldigt dåliga, sedan det lilla jag spelade av 1an så fick jag för mycket action känsla av det också. Var också väldigt jobbigt att lyssna på dess voice actors vilka var väldigt dåliga på den engelska versionen. Men det är förstårligt det är ett icke engelskt företag som utvecklat spelet, med en relativt begränsad ekonomi. Men slutligen har jag inte spelet första Witcher speciellt mycket hellre ås jag har inte riktigt möjligheten att säga mera än vad mitt första intryck gav mig.

Jag vet däremot att Witcher 2 är ett bättre spel på nästan alla fronter men har inte blivit av att jag testat det. Däremot måste jag säga att jag gillar utvecklaren, gillar deras anti industri beteende. Det märks att de är sina egna, och inte någon lakej till Europeiska eller Amerikanska spel bolag. Så det är definitivt värt att betala för det spelet, och det kan även vara ett väldigt bra spel.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Klart att det är okej om Obsidian använder kickstarter det får vem som helt göra, sedan är det ju valfritt om man vill ge dem något eller inte. Jag tror Obsidian är lite för stora för att backa, men inte mest bara för att de är stora heller är mera orolig över om de klarar av att göra spelet bra eller om de är för insnöade genom att ha för mycket med stora företagen att göra.

Deras svar på om de skall DRM eller inte där borde de kunna ge ett rakt svar rakt av och säga NEJ det skall vi inte ha. I alla fall jag skulle aldrig ge mina pengar till en utvecklare som skulle ha ett DRM skydd.

Medlem
Skrivet av Skjuludde:
Skrivet av Margy:
Skrivet av schill:

Är det inte bättre att spelarna själv är med att finansiera en idé än ett färdigt spel.?
Lite som att vara med och föda upp grisen än att köpa grisen i säcken.

Hur tänkte du nu? Är inte kickstarter betydligt mer av att "köpa grisen i säcken" än när du köper ett redan färdigt spel?

Folk betalar för ett spel långt innan de har en susning av hur spelet kommer att se ut och vilken kvalitet det kommer att ha. När man köper ett färdigt spel så finns det oftast redan recensioner, bilder och filmklipp och kanske ett demo - vid kickstarter så finns det ju ofta inte någonting överhuvudtaget. Vilket av dessa alternativ är att "köpa grisen i säcken"?

Du koper aldrig nagot pa kickstarter. Du donerar och som tack sa far du nagot i utbyte. Trots likheter ar det en viktig skillnad.
1. Du donerar, koper inte
2. Du donerar, investerar inte

Om man donerar något där det finns uppstaplade produkter som du får om du donerar den summan som står bredvid så är det ett köp inte en donation. Däremot blir det lite luddigare i regel efter hur mycket du lägger på det. Högre tiers känns mera som en donation än ett köp.

Sedan håller jag med dig helt och hållet att du inte investerar, för då hade du fått pengar tillbaka för de pengar du har satsat.

Hoppas bara att folk tänker på att betala momsen till skattemyndigheten när de donerar pengar på kickstarter så alla inte begår skattebrott. Man skall höra av sig till dem och betala in 25% extra, man kan även ta det på deklarationen tror jag. Annars begår man ett brott som kan ge fängelse i max skalan

Medlem
Skrivet av Eruanion:

Möjligtvis offtopic. Men det intressanta kan jag tycka är situationen som uppstår ifall dessa kickstarter projekt inte levererar vad vi förväntar oss. Kanske är brådis att hoppa på tåget innan det har anlänt vad vet jag.

Jag tror att vi kommer se hur Kickstarters popularitet går upp och ner. Några projekt kommer misslyckas totalt och folk kommer vara förbannade och av naturliga skäl känna sig lurade. Då kommer många vara tveksamma att våga lägga ut pengar igen.

Men så kommer några av de stora projekten som kommer hyllas och folk kommer öppna plånboken igen.

Men ta en titt på Steam och kolla in det spel som sedan i fredags är det näst bästsäljare spelet: FTL - Faster Than Light. Det spelet finansierades via Kickstarter och är även en av de första super succéerna. De ville har $10.000 och fick in över $200.000. Spelet hyllas i recensioner och själv tycker jag att det är mycket roligt.

Medlem

Icewind die? Icewind dale hoppas jag dom menar

phi
Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av LePig:

Det var bättre förr...

Tekniskt och visuellt så har spelen blivit bättre, så långt kan jag hålla med. Sen huruvida gameplayet har blivit bättre eller inte beror helt och hållet på vilken genre det handlar om. När det kommer till rollspel som i det här fallet så tycker jag absolut inte att det har blivit bättre.

Vi har gått ifrån det traditionella stuket av "penna och papper"-rollspel med taktiska strider, med fängslande story och välskrivna dialoger och beskrivningar i text, med många valmöjligheter och stort fokus på karaktärsutveckling till hetsiga actionorienterande slaskfester i TPS- eller FPS-vy, med väldigt få och halvtaskiga dialoger i form av voice acting av väldigt blandad kvalitet, väldigt få valmöjligheter och väldigt lite fokus på karaktärsutveckling i en linjär och förutsägbar story med stora delar av cutscenes.

Jag kan inte tala för vad andra tycker men jag föredrar dom långsamma rollspelen där du har full kontroll över ditt party, med taktiska strider i isometrisk vy och möjlighet till att antingen pausa mitt i striderna alternativt ha turordningsbaserade strider och gärna med text som beskriver rollsen som sker för ge mig som spelare bättre koll på vad för effekt varje val har. Det är vad jag anser är ett bra gameplay i ett rollspel.

Med det sagt så säger jag inte att Mass Effect- och The Witcher-spelen är dåliga spel men jag skulle inte säga att jag tycker att dom är bra rollspel per definition. Däremot är dom väldigt bra actionspel med, om än få rollspelsinslag. Action RPG skulle man väl kunna säga att dom är.

Vad som gör mig så sjukt taggad inför spel som Project Eternity, Wasteland 2 och Shadowrun Returns är att samtliga av dessa spel kommer att ha precis det jag och många andra vill ha i ett rollspel men med dagens visuella och tekniska möjligheter. Förvånar inte alls om jag om några år säger "det var bättre förr" och refererar till spel som dessa tre kommande spelen.

Medlem

Skall backa projektet, viktigt för mig att vara delaktig i bra projekt som detta
Hoppas på ett mästerligt spel med känsla och atmosfär som de gamla klassiska RPGs.
"Svinga klinga!!"

Medlem
Skrivet av Mindrax:

Skall backa projektet, viktigt för mig att vara delaktig i bra projekt som detta
Hoppas på ett mästerligt spel med känsla och atmosfär som de gamla klassiska RPGs.
"Svinga klinga!!"

Hur vet du att det är ett bra projekt de har ju knappt sagt något om vad de gör

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av LePig:

Det var bättre förr...

Grafiskt och rent tekniskt kan jag hålla med om att dagens spel är förbättrade men annars är merparten av dagens spel en försämring. Anledningen till detta är enkel, de ska tilltala så många som möjligt. Rainbow Six spelen gick från att vara grymma till att vara spel som inte längre var lika avancerade, förr kunde man ägna mycket tid åt att bara planera för uppdraget detta togs bort efter framgångarna på konsol med Ubisofts spel.

Takedown, som även det är ett Kickstarter projekt, ämnar ta de bästa delarna av både Rainbow Six och Swat 3-4 och det märktes tydligt att många spelare idag inte har en susning om vad som egentligen är en tactical shooter något de stora utgivarna kört med i spel som inte ens kommer i närheten.

Jag anser att dagens spel är på tok för lätta och innehåller alltför mycket ingame cutscenes. Senaste Max Payne verkar mer vara en film än ett spel då merparten av tiden går åt till att kolla på förrenderade sekvenser.

Dear Esther är visserligen imponerande rent grafiskt men det är knappast vad jag skulle kalla för ett spel för i ett spel tar man beslut något som helt verkar saknas i DE.

Om vi tar CoD så har det gått ifrån bra till sämre rent spelmässigt men utan tvekan är det grafiskt mer imponerande. Men hur mycket spel har du i SP om du jämför det med de tidigare delarna?

Därmed inte sagt att det inte görs spel som är svåra och/eller har ett bra gameplay, vad jag menar är att det görs allt färre. CD Projects The Witcher verkar vara ett sådant undantag och det finns givetvis flera men trenden går mer och mer åt förenkling och "fördumning".

Medlem

de har nått upp till sin gräns nu. det gick undan.

Skriv svar