Nvidia släpper konsol

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Pada:
Skrivet av vuze2143:

Lägg utvecklings pengarna på kraftigare och billigare kort istället !
Låt konsol bli historia...

Borde inte konsolhatare bli glada över en nyhet som denna? På detta viset så styrs ju prestandan av din PC och inte av en "föråldrad" konsol.

vem säger att jag hatar konsol ?
Har en X-låda, en ps3, gamecube x-låda 360, ps 2 ps1.
Men tack vara konsolerna så ligger spelutvecklingen ca 5 år bakom den egentliga utvecklingen, vilket jag tycker är synd...

Skulle vara kul om man satsade på datorer istället, och mer "konsol" kontroller till PC etc istället

Har aldrig riktigt fattat det där argumentet. 5 år bakom i vad exakt? Det enda jag kan tänka mig är grafik och de storbudgetspel som kommer ut idag ser otroligt bra ut även om de är konsolexklusiva.

Jag har svårt att tänka mig att konsoller segar ner oss så. Även om de inte hade funnits så hade vi fortfarande använt tangentbord och mus, haft nästan samma kvalité på musik, likadana stories, etc. Det enda som kan förändras är grafiken.

Jag älskar mina konsoller och min PC. Om jag endast hade spelat på min PC så hade jag missat godbitar såsom Catherine, Persona 3 och 4, Uncharted-serien, Gears of War 2 och 3, Kingdom Hearts 1 & 2 samt alla spinoffs, the list goes on. Jag älskade att spela dessa på mina konsoller och skulle faktiskt föredra att spela om dem på konsol och inte PC.

Medlem

Detta verkar ju jätte fränt! :'D

Medlem

Jaha, ska alla börja göra konsoler nu?
Inget emot konsoler.. men är verkligen marknaden / behovet stort nog för detta?


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

vet inte vad jag tycker. känns som konsolmarknaden håller på att bli översvämmad av olika projekt,
valves steamlåda
ouya
gamestick
nvidia-konsollen
xbox 720
ps4

har väldigt svårt att tro att det finns en marknad för alla dessa platformar. grymt med konkurrens men vissa av dessa är bara dömda att bli bortglömda i mängden.

Medlem

Låter vettigt, konkurrens är alltid bra och på den bärbara marknaden dominerar Nintendo så mycket att det är löjligt.
Nvidia å sin sida förlorar stort på nästa konsolgeneration då de inte får stå för grafikkorten, utan är "beroende" av Pc marknaden, på gott och ont.
Många nöjer sig gott med medium grafik och 40-60fps istället för ultra i 120fps, inte alla men nog många för att nVidia ska svettas. Klart de vill bli aktuella igen, och ett bra sätt är att skapa en konsol och ge utvecklare en "fast" hårdvara att optimera för, precis som övriga konsoler.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Ztreek:

Att streama spel är inte för vem som helst, man lär ha minst 100mb internet för att kunna få spelen spelbara, annars lär man känna av en viss delay.

med minst menar jag verkligen minst, du bör ha högre hastighet än 100.

jag gillar idén med det hela men internet är fortfarande för dåligt utanför Europa och Sydkorea.
när medelhastigheten på internet överstrider 100 kan det vara aktuellt med streaming.

Det dom syftar på är nog snarare att du streamar lokalt, mer som WiiU och PSvita än Onlive och Gaikai.

Och man behöver inga 100mb för att streama 720p (som är upplösningen som skärmen stöder) såvidare man inte skickar det okomprimerat.

Aha de tänker så..

Men jo, du behöver en rejäl uppkoppling, anledningen till varför OnLive gick i graven förut var för att ingen hade tillräckligt bra internet. den var till för folk med snabbt internet och dålig dator.

Kul att OnLive är påväg tillbaka dock.

https://www.youtube.com/embed/L0gA8MUMQak

WTF is Onlive

Fast det är fortfarande bara lokalt XD Onlive var inte lokalt. På ditt lokala nätverks så styr routern och nätverkskortet hur snabbt det går. Om du har Gigabit interface på både router och nätverkskort så har du nog tillräckligt, sen så brukar de flesta nya routrar köra med 300 Mbit/sec över wifi, kommer snart så att man kan köra ännu snabbare hehe.


signatur

cags

Medlem

Det går framåt rätt hårt med Linux platformar nuförtiden, det är det jag väntat på så, så länge! Kanske vi kommer få se ett par riktiga drivrutiner för Nvidia till Linux nu då...


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av cags91:

Fast det är fortfarande bara lokalt XD Onlive var inte lokalt. På ditt lokala nätverks så styr routern och nätverkskortet hur snabbt det går. Om du har Gigabit interface på både router och nätverkskort så har du nog tillräckligt, sen så brukar de flesta nya routrar köra med 300 Mbit/sec över wifi, kommer snart så att man kan köra ännu snabbare hehe.

Du kanske inte märkte det men jag pratade om OnLive, inte om Nvidias konsoll.

Medlem
Skrivet av Arizato:
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Pada:
Skrivet av vuze2143:

Lägg utvecklings pengarna på kraftigare och billigare kort istället !
Låt konsol bli historia...

Borde inte konsolhatare bli glada över en nyhet som denna? På detta viset så styrs ju prestandan av din PC och inte av en "föråldrad" konsol.

vem säger att jag hatar konsol ?
Har en X-låda, en ps3, gamecube x-låda 360, ps 2 ps1.
Men tack vara konsolerna så ligger spelutvecklingen ca 5 år bakom den egentliga utvecklingen, vilket jag tycker är synd...

Skulle vara kul om man satsade på datorer istället, och mer "konsol" kontroller till PC etc istället

Har aldrig riktigt fattat det där argumentet. 5 år bakom i vad exakt? Det enda jag kan tänka mig är grafik och de storbudgetspel som kommer ut idag ser otroligt bra ut även om de är konsolexklusiva.

Jag har svårt att tänka mig att konsoller segar ner oss så. Även om de inte hade funnits så hade vi fortfarande använt tangentbord och mus, haft nästan samma kvalité på musik, likadana stories, etc. Det enda som kan förändras är grafiken.

Jag älskar mina konsoller och min PC. Om jag endast hade spelat på min PC så hade jag missat godbitar såsom Catherine, Persona 3 och 4, Uncharted-serien, Gears of War 2 och 3, Kingdom Hearts 1 & 2 samt alla spinoffs, the list goes on. Jag älskade att spela dessa på mina konsoller och skulle faktiskt föredra att spela om dem på konsol och inte PC.

Jag har ingenting emot konsoller, äger i stort sett alla.
Det som möjligen skulle hålla tillbaka konsoler förutom grafik är tunga fysikberäkningar/förstörbara miljöer som genereras automatiskt. Sådant går att få till på en kraftfull PC idag, men inte på konsol, iaf inte i samma utsträckning.

Annars så håller jag med om att det är ett väldigt gnäll över att konsoler håller tillbaka utveckling etc, jag sitter just nu och spelar Zelda Skyward Sword, inget grafiskt mästerverk precis, men Zelda-spelen håller ändå.

Däremot så vore det kul om publishers skulle ge utvecklare lite mer tid/pengar för att lägga tid på PC-versioner av spelen. Som det är idag så är det på sin höjd lite Ambient Occlusion / Antialiasing som skiljer PC mot konsolversion. Skulle gärna se högupplösta texturer etc som val när man spelar på PC som har mer grafikminne.

Ska lätt skaffas!

Medlem

öööh, varför skulle jag vilja "streama" ett spel FRÅN min pc till en 5 tums skärm när datorn har en bra mycket större skärm, tangentbord och mus??? Eller har jag missat nått?


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

öööh, varför skulle jag vilja "streama" ett spel FRÅN min pc till en 5 tums skärm när datorn har en bra mycket större skärm, tangentbord och mus??? Eller har jag missat nått?

Jävligt bra fråga! Nä tack. Jag fortsätter på min PC. PC tills jag dör <3

Medlem

Undrar lite hur mycket den kommer att väga, finns det ingen risk att den bli för tung?

// edit

Jag ser nu på bilderna från Sweclockers att den verkar vara mycket mindre än vad jag först fick uppfattningen om att den skulle vara, men frågan kvarstår.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

öööh, varför skulle jag vilja "streama" ett spel FRÅN min pc till en 5 tums skärm när datorn har en bra mycket större skärm, tangentbord och mus??? Eller har jag missat nått?

du koppla den vidare till din tv


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av nudelsdesign:

öööh, varför skulle jag vilja "streama" ett spel FRÅN min pc till en 5 tums skärm när datorn har en bra mycket större skärm, tangentbord och mus??? Eller har jag missat nått?

du koppla den vidare till din tv

Varför gå tre steg när du kan göra ett? Känns väldigt onödigt, då är det väl bättre att koppla datorn direkt till TV:n. Känns som det blir mer risk för inputlag.


signatur

Nämen!

Medlem

den behöver ett riktigt styrkors

Inaktiv

Att Nvidia nu valt att själva börja producera en spelkonsol, istället för att förfina tillverkningen samt sänka priset på sina grafikkort, är ett smart drag om man vill tjäna storkovan, samtidigt som folks datorintresse och kunskaper lär sjunka i allmänhet.

Medlem

Gud, nej inte ännu en bärbar skit-enhet. Kan de inte bara ge sig in i soff-tv-konsolkriget istället så man får något skoj att lira med vännerna?

Finns tillräckligt av det på marknaden och helt ärligt så räcker det med min Galaxy S3. Jag behöver inte bättre grafik än så. Vill jag ha "fetare graffe" så kör jag det på min PC.

Jag vill bara en ny konkurrent till PS3, Wii & 360!

Medlem

Fast...vad spelar man med om man fällt ihop den?

Medlem
Skrivet av mofie:

Fast...vad spelar man med om man fällt ihop den?

Det är dessutom så att om man fäller ihop/tar av skärmen så blir det ju ännu mer märkligt, då är det ju enbart en kontroll och inget annat. Bättre att köra emulator på datorn istället och koppla en kontroll till den.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av nudelsdesign:

öööh, varför skulle jag vilja "streama" ett spel FRÅN min pc till en 5 tums skärm när datorn har en bra mycket större skärm, tangentbord och mus??? Eller har jag missat nått?

du koppla den vidare till din tv

Varför gå tre steg när du kan göra ett? Känns väldigt onödigt, då är det väl bättre att koppla datorn direkt till TV:n. Känns som det blir mer risk för inputlag.

typ, och trådlöst mus och tangentbord...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

öööh, varför skulle jag vilja "streama" ett spel FRÅN min pc till en 5 tums skärm när datorn har en bra mycket större skärm, tangentbord och mus??? Eller har jag missat nått?

Jepp - nu kan du fortsätta spela samtidigt som du väntar på att värma dina nudlar i micron...

Medlem
Skrivet av Pada:

Lägg utvecklings pengarna på kraftigare och billigare kort istället !
Låt konsol bli historia...

Om det funkar som så att streaming funktionen ENDAST utnyttjar PC´ns datorkraft och inte själv behöver processa så är det ju grymt! Det kommer ju snarare boosta utvecklingen av prestandan på grafikkorten till PC.

Men avsaknaden av tangentbord och alla möjligheter till konfigurationer är det som jag tycker är mest begränsande.

Det är nästan alltid det som gör att jag upplever att spel, portade från konsoler, blivit "konsolifierade" och/eller "fördummade" och det är samma sak med nyutvecklade titlar för multiformat - det jag upplever som fördummande/konsolifierat beror på att det är förenklat - det är förenklat på grund av det svaga gränssnittet som tillhandahålls via en begränsad kontroll.

Däremot tror jag att framtida konsoltillverakre som inte tillhandahåller multiformat får ta sig en funderare. Ta exempelvis FIFA, NHL, eller vilken generisk arkadracer som helst - spel som lämpar sig ytterst väl på konsol och där dess begränsade kontroll snarare är en fördel än en nackdel - det finns ju ingen anledning att skaffa spelet på mer än PC om man har en Nvidia-handkonsol och således kan streama över det.

För dem som inte äger en speldator så är det ju ett nerköp i förhållande till en "vanlig" konsol, även om man har flexibilitet att använda den som handheld eller på TV´n, men man kommer ju sakna möjligheten till DVD/Bluray istället eller som ett komplett "entertainmentcenter".

Så, för att summera, jag tror inte denna konsol kommer påverka eller styra prestandan hos PC på något negativt sätt, snarare tvärtom.

Och som någon sa tidigare i denna tråden - det är ju alltid kul med nya prylar!

12
Skriv svar