Första intrycket från Oculus Rift

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av t0rd:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Zappa:

Jag kommer endast köpa om det blir oled och minst 1080p. Innan dess är det inte speciellt intressant.

Klart det är intressant innan dess. Alla filmer och förhandstittar från de som testat visar på det. Att haka upp sig på upplösningen i en produkt som kanske kan revolutionera spelupplevelsen är lite fegt.

De är begränsade av de små paneler som finns och har ett marknadsmässigt vettigt pris. Nu har det kommit flera 1080p paneler till mobiler, och de säger själva att de siktar på den upplösningen till release 2014.

Om upplösningsracet fortsätter på mobila enheter är det inte omöjligt att få ännu bättre upplösning i v2 ett antal år fram i tiden.

Jag väntar heller ett par år extra än köper en produkt som jag inte är riktigt nöjd med.

Fast det vet du ju inte förrän du testat den.

Med den inställningen är det kanske bättre att vänta på en 4K-version eftersom 1080p kommer kännas som för lågt om "ett par år".

Alla artiklar jag läst säger att upplösningen är för dålig idag. Jag litar på dem.

Har dom testat konsumentversionen i artiklarna eller en prototyp som fortfarande är under utveckling?

Medlem
Skrivet av t0rd:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Zappa:

Det är vad du tycker ja. Jag tycker inte det.

Så du tycker inte tekniken eller produkten är intressant nu? Varför skulle högre upplösning ändra det? Tycker det är att haka upp sig på en detalj i en produkt som är oerhört intressant på alla andra sätt.

Tekniken är intressant. Specarna är inte det. Jag vill inte behöva köpa samma produkt flera gånger innan jag blir nöjd. Jag ser hellre att de slänger i svindyra OLED paneler och säljer dem för 8000 än taskiga dåliga LCD paneler och säljer dem för 3000. För mig är det ett enkelt val. Jag har inte bråttom.

Men det finns ju inga specar idag. Det finns en dev-version som förmodligen är långt ifrån hur konsumentversionen kommer se ut. När specarna på konsumentversionen kommit, då får du klaga om du vill

Klaga kommer jag inte göra. Jag kommer dock inte köpa den om den fortfarande har samma låga upplösning.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Zappa:

Det är vad du tycker ja. Jag tycker inte det.

Så du tycker inte tekniken eller produkten är intressant nu? Varför skulle högre upplösning ändra det? Tycker det är att haka upp sig på en detalj i en produkt som är oerhört intressant på alla andra sätt.

Tekniken är intressant. Specarna är inte det. Jag vill inte behöva köpa samma produkt flera gånger innan jag blir nöjd. Jag ser hellre att de slänger i svindyra OLED paneler och säljer dem för 8000 än taskiga dåliga LCD paneler och säljer dem för 3000. För mig är det ett enkelt val. Jag har inte bråttom.

För dig är det ett enkelt val att lägga 8000 på OLED paneler, jag förstår dig för jag skulle gladeligen göra detsamma.

Tyvärr tror jag inte vi representerar den genomsnittliga kunden för denna produkt (ie villig att betala 8000kr) och jag betalar i ärlighetens namn hellre 3000 än 8000

Vad jag tror de andra försöker säga (jag inkl.) är att detta är en totalt ny teknik och en totalt ny marknad.
Om du och jag vill se en 4k OLED panel i framtida liknande produkter så måste vi också stödja företaget tillräkligt för att dom ska kunna etablera sig och utveckla sin teknik.

Därmed inte sagt att jag skulle köpa något dåligt, även om jag i detta fall skulle vara rätt frestad då ideén är så fruktansvärt intressant.

Jag minns fortfarande det första 3d kortet jag köpte, ett Riva TNT 128. Grym T&L teknik och så jag dregglade över det grymma Voodoo kortet.
Nu finns det ingen som antar att ett speldator kommer utan ett grafikkort. Kan detta bli samma för skärmen?

phi
Medlem

Jag är inne på samma spår som Zappa här. Tekniken är självklart intressant och jag tror definitivt att VR är framtiden men jag kommer inte att köpa en Oculus Rift dag ett såvida den inte har bättre paneler med betydligt högre pixeldensitet och upplösning än vad som sitter i devkitet.

När det kommer däremot så har jag inga problem att hosta upp en flera gånger så hög summa för en Oculus Rift.

Medlem

Detta är något jag sett fram emot ända sedan jag hörde John Carmack prata om det för ett bra tag sedan!

Jag tror att Oculus är otroligt coolt redan i det här stadiet men jag förstår att en bättre panel givetvis gör upplevelsen ännu bättre. Tycker det är onödigt att ens klaga på det i det här stadiet dock, vi vet att de vill ha bättre panel i konsument-versionen och devkittet inte är till för vanliga användare utan utvecklare som namnet antyder. Och ingen här har antagligen ens testat devkittet så ingen vet egentligen hur det är, det är i stort sett bara spekulationer.

Min dröm har alltid varit att köra DayZ med Oculus, vet inte exakt hur det skulle fungera i ett FPS-spel men det måste vara den ultimate upplevelsen med ett VR-kit! Annars är ju det uppenbara att spela diverse simulatorer med Oculus som flyg och racing, måste vara rejält coolt.

Medlem

Jag måste köpa en sån här när det väl kommer. Var lite lätt sugen på Sonys "personal 3d-viewer" men den här är ju mer än bara en skärm.


signatur
Medlem
Skrivet av snoeppen:

Jag måste köpa en sån här när det väl kommer. Var lite lätt sugen på Sonys "personal 3d-viewer" men den här är ju mer än bara en skärm.

Den var värdelös pga Sony inte kan nånting om ergonomi. Obekvämare pryl går inte att hitta. Jag köpte HMZ-T1 och det var helt omöjligt att använda den mer än 20 minuter i sträck utan att man fick ont i hela huvudet. Helt värdelös konstruktion. Bilden på OLED-panelerna var dock det bästa jag sett. Kombinera den typen av paneler med en Rift så blir det bra :D. Hoppas det går att använda Rift till 3D och film också.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Det här behöver ett porrspel för marknadsföringen.

Ja slår det i porrbranshen så är ju saken biff som man brukar säga. Var väl så då Bluray slog HDDVD på fingrarna.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:
Skrivet av StrongBad:

Det här behöver ett porrspel för marknadsföringen.

Ja slår det i porrbranshen så är ju saken biff som man brukar säga. Var väl så då Bluray slog HDDVD på fingrarna.

Och förmodligen en av orsakerna till varför vi [i den något äldre generationen] växte upp med VHS bandspelare och inte Betamax


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

phi
Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av phi:

men jag kommer inte att köpa en Oculus Rift dag ett såvida den inte har bättre paneler med betydligt högre pixeldensitet och upplösning än vad som sitter i devkitet.

När det kommer däremot så har jag inga problem att hosta upp en flera gånger så hög summa för en Oculus Rift.

Det är allmän kännedom att det ska vara mycket bättre panel i konsumentversionen så du kan nog hosta upp på dag ett i alla fall. Dessutom högst sannolikt positional tracking.

För övrigt så är det en enda panel i Oculus. Många verkar tro att det är två separata skärmar för varsitt öga.

Nej, det är inte allmän kännedom att panelerna kommer vara mycket bättre utan endast bättre än den som sitter i devkitet. Vi vet ingenting om vilken panel som kommer att sitta i konsumentversionen och kan alltså inte avgöra om panelen är mycket bättre eller ej. En 720p- eller 1080p-panel är redan "mycket bättre" än den som sitter i devkitet men det är för dåligt enligt mig.

Så jag hostar med största sannolikhet inte upp någonting för den första konsumentversionen. Men visst, sitter det en 4K OLED eller motsvarande panel så är jag mer än gärna med redan dag ett.

Medlem

Har inte googlat precis, men hur funkar detta om man kopplar till en PC?

Går det med vilka spel som helst till vilken platform som helst?

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Det här behöver ett porrspel för marknadsföringen.

"Ask and it will be given to you; seek and you will find; knock and the door will be opened to you." http://www.sinfulrobot.com/oculus-rift.html


signatur

Man saknar inte kon förrän båset är tomt

Medlem
Skrivet av Ischim0n:

Har inte googlat precis, men hur funkar detta om man kopplar till en PC?

Går det med vilka spel som helst till vilken platform som helst?

http://www.youtube.com/watch?v=xpV7qq1vyd4

och våra favoriter på Swec:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KeUyim...

Medlem

En klar fördel är ju att man skulle kunna game'a i garderoben och slippa möblera om vardagsrum för tv, kinect, move och Wii.

Inaktiv

fattas bara en vr-handske också ,sen en bunt japanska pervospel där man styr tentakler som tafsar på tjejer

Medlem
Skrivet av Caedmon:

fattas bara en vr-handske också ,sen en bunt japanska pervospel där man styr tentakler som tafsar på tjejer

Razer Hydra

Enjoy
http://youtu.be/ZJfQds3h0GU
http://youtu.be/07IwxUD8N8E

Medlem

Fyfan va coolt asså!! Får en gamling och bli som barn igen

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av eCore:

Fyfan va coolt asså!! Får en gamling och bli som barn igen

Som denna gamling då http://youtu.be/pAC5SeNH8jw

HAHA!!!! Tack för den, gjorde min dag

Tänk när man är så gammal... Undrar hur spelen ser ut då..

PS, undrar hur hon hade reagerat på de demot med halshuggning haha

Medlem

Andrew Scott Reisse
-----------------------------
http://abclocal.go.com/kabc/story?section=news/local/orange_c...
-----------------------------

Mycket tragiskt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Medlem

Jag har fått min nu och testat någon dag. Tur att Fares inte testade Half Life 2. Och man ska inte sitta och spela. Första spelet som fick mig att må illa. Spelet är ju äckligt med Rift. Oculus Rift är värt pengarna endast för Half Life 2. Fast på Oculus forum frågar ju folk bara efter porr


signatur

Det var detta...

123
Skriv svar