Grand Theft Auto V

Inaktiv

Har inte läst recensionen, eller orkat med vad som nu diskuteras egentligen, men här är min uppfattning om spelet.

Galet bra spel, Rockstar lyckas återigen och det med råge. Dissade grafiken lite till en början, mest pga viewdistance och att det på avstånd kändes lite pixligt. När jag väl hade vant mig efter en tio minuter kändes allt fint, och kompenseras mer än väl över den enorma detaljrikedom på allt runtomkring. Gameplayet i sig är helt underbart, och jag måste säga att styrningen av bilarna helt enkelt är flawless. Och mängden fordon sen.

Älskar spelet, musiken, gameplayet, bilarna, uppdragen, karaktärerna, och att jag hela tiden hittar nya saker att göra.

Är man ett tidigare fan av GTA och "sanboxlir" så blir man inte besviken, och världen är verkligen massivt stor.

Game of the year utan tvekan, och potential till att bli ett av de topp 5 bästa spelen någonsin (disclaimer: detta är min personliga åsikt, och kommer givetvis bättre spel i framtiden).

Medlem

Sitter på jobbet och tittar ut, regn, grå himmel...efter gårdagens digitala sol i Los Santos längtar jag hem mer än vanligt...

Medlem

10/5 utan tvekan

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Thunderhawk:

Finns bara ett spel detta år som kan få en FZ: FEMMA och det är BF4 !

Skrivet av bjosarn:

Finns det någon anledning till att ingen spelbar karaktär är kvinna?

Skrivet av deadlotus:

10/10 hos IGN http://www.ign.com/articles/2013/09/16/grand-theft-auto-v-rev..., IGN har bättre poäng sättning tycker jag än FZ. De borde även här ha en högra skala när de sätter poäng. Menar 4/5 är det 7-8? på en 1-10 skala.

Ganska löjligt att stirra sig blind på betygsskalor. "HOLY SHIT TVÅ PERSONER TYCKTE INTE PRECIS SAMMA SAK OM EN SAK, FAN ÄR DET SOM HÄNDER!?".

Liksom, jag förstår inte ens om du är seriös?

håller med, visst händer det att jag också hoppar direkt till betyget, men inte fan grundar jag beslutet att köpa spelet på det, då läser jag recensionen. Ärligt talat tycker jag det känns som att betygen begränsar skribenterna mer än hjälper dem, har jag fel ?

Jag la bara upp länken för att visa vad en annan sida skrev (typ det nog ett bra spel), sen har folk gått berserk över att jag gillar betyg 1-10 mer. Så patetiskt att de finns inte.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av marcus8958:

En skala mellan 1 till 5 funkar så länge som man inte delar ut 4or till skitspel som IGN delar ut 9or till medelmåttiga spel.

Fortfarande ett dumt tankesätt. .

fast det han menar är ju att betygssalor funkar sålä'nge sidan som betygsätter inte är mutad, och IGN är ju speljournalistikens hora.

Så vilka spel är det vi pratar om då som fått 9/10 som ej ska ha det enligt dig?

Medlem

Nu har jag kört ett gäng timmar och kan säga att personligen finner jag de här tre karaktärerna vara de svagaste i något GTA spel. Deras machoism är så bedrövligt tråkig.
Detta är synd då spelet överlag glänser på alla punkter jämfört med tidigare GTA spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av deadlotus:

Jag la bara upp länken för att visa vad en annan sida skrev (typ det nog ett bra spel), sen har folk gått berserk över att jag gillar betyg 1-10 mer. Så patetiskt att de finns inte.

Och jag och många med mig tycker "bara" det är löjligt att stirra sig blind på siffror, och "bara" patetiskt att skriva "en annan sida använder 10-skala, det är bättre" när det i princip är oväsentligt. Jag skriver inte och klagar på att SvD har 1-6, jag skriver inte och klagar på att IGN har 10, jag skriver inte och klagar på att IMDB har 10,0-skala, och jag skriver inte och klagar på PCGamers 100-skala.

Skrivet av SunShine:

Nu har jag kört ett gäng timmar och kan säga att personligen finner jag de här tre karaktärerna vara de svagaste i något GTA spel. Deras machoism är så bedrövligt tråkig.
Detta är synd då spelet överlag glänser på alla punkter jämfört med tidigare GTA spel.

Intressant, eftersom jag tyckte 4:an var bedrövlig. Satt nästintill och hatade varenda karaktär i 4:an. Tråkigt att det, på din utsago (vilken jag inte finner osannolik), blivit värre.

Tack för att du delar med dig!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Intressant, eftersom jag tyckte 4:an var bedrövlig. Satt nästintill och hatade varenda karaktär i 4:an. Tråkigt att det, på din utsago (vilken jag inte finner osannolik), blivit värre.

Tack för att du delar med dig!

Var så lite så. Jag tyckte också det började bli lite väl redan i del IV så förstår din kritik där.
Den intressantaste som jag finner här i del V är dehn som de flesta verkar klaga mest på, Trevor, han är den som känns mest som en typik GTA karaktär.
50% charmig, 50% renodlad psykopat
Men själva karaktären är den, som jag hittills, har stört mig minst på.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Propy:

Jag börjar känna att det var bra att jag inte hypade detta för mig själv. Gjorde det med Rome och blev lite besviken. Det här kommer nog bli kul!

Har bara skummat recensionen, ska läsa mer sen, men hur är grafiken jämfört med gta IV? visst grafik är inte allt, men gta iv ser så gammalt ut numera.

Det ser strålande ut jämfört mot GTA IV.
Det är otroligt vad de lyckats pressa ur våra gamla konsoller.

Skrivet av Aresz:

Har inte läst recensionen, eller orkat med vad som nu diskuteras egentligen, men här är min uppfattning om spelet.

Galet bra spel, Rockstar lyckas återigen och det med råge. Dissade grafiken lite till en början, mest pga viewdistance och att det på avstånd kändes lite pixligt. När jag väl hade vant mig efter en tio minuter kändes allt fint, och kompenseras mer än väl över den enorma detaljrikedom på allt runtomkring. Gameplayet i sig är helt underbart, och jag måste säga att styrningen av bilarna helt enkelt är flawless. Och mängden fordon sen.

Älskar spelet, musiken, gameplayet, bilarna, uppdragen, karaktärerna, och att jag hela tiden hittar nya saker att göra.

Är man ett tidigare fan av GTA och "sanboxlir" så blir man inte besviken, och världen är verkligen massivt stor.

Game of the year utan tvekan, och potential till att bli ett av de topp 5 bästa spelen någonsin (disclaimer: detta är min personliga åsikt, och kommer givetvis bättre spel i framtiden).

Personligen kan jag tycka musiken är en rätt svagbit i det är spelet såvida man inte har en enorm försmak åt rap/hip-hop och modern mainstream rock.
Och karaktärerna är ofta otroligt tråkiga och på tok för masochistiska för min smak. Jag gillade mer charmen som fanns hos karaktärerna i tidigare GTA spel.
Men på resten av ditt inlägg kan jag utan tvekan hålla med dig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av deadlotus:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av marcus8958:

En skala mellan 1 till 5 funkar så länge som man inte delar ut 4or till skitspel som IGN delar ut 9or till medelmåttiga spel.

Fortfarande ett dumt tankesätt. .

fast det han menar är ju att betygssalor funkar sålä'nge sidan som betygsätter inte är mutad, och IGN är ju speljournalistikens hora.

Så vilka spel är det vi pratar om då som fått 9/10 som ej ska ha det enligt dig?

Spel har inget med saken och göra, det finns en direkt länk mellan utgivarens pengar och spelets IGN betyg.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Kan folk sluta jämföra GTA V med IV.

Jämför istället med san andreas som var det bästa GTA.

Nu är 5an det bästa.

Medlem

Fin recension. Ett givet köp framöver, men är orolig över vad du skrev om bilduppdateringen. Den delen drog ned GTA IV lite för mig.

Medlem

4.5 av mig men en klar 5a när pc versionen dyker upp pga av alla fps drop på konsoll versionen, för att inte tala om dålig fps överlag. Känner mig åksjuk rätt fort.

Medlem
Skrivet av fisk:

Givetvis ska en recensent få kommentera kvinnosyn/grabbighet och så vidare. Yttrande-/tryck-/pressfrihet råder. Med det sagt så verkar det som att recensenten missat storheten med GTAV. Efter att ha spelat det riktigt länge själv så finns det så mycket att kommentera som är riktigt, riktigt bra i spelet som inte kommenteras över huvud taget. Variationen i uppdragen t.ex. - att klaga på "grind" tycker jag är rent felaktigt med tanke på hurpass olika uppdragen är. Vidare tycker jag att det är lite märkligt att våldet får gå förbi okommenterat, ska man diskutera moralperspektiv i spel så bör man väl ändå reflektera över hela spektrat, eller? Men tyvärr så är det just våld mot kvinnor som kritiseras, inte våld mot män (som är det huvudsakliga våldet i spelet) - det känns som en ganska ytlig och ensidig granskning av spelet, och ska man diskutera exempelvis könsroller så kanske det också är bra att konkretisera vad det är som är exempelvis "grabbigt" så att inte recensenten själv faller in i plumpa generaliseringar.

Vore spännande att få en sakdiskussion om ämnet, och vad man nu som recensent menar att spel som GTA5 framhäver, och vad konsekvenserna är. Om man exempelvis menar att spel som GTA leder till ökad sexism i verkligheten (exempelvis) så borde det väl i så fall vara lika rimligt att våld i spel leder till ökad våldsamhet i verkligheten.

Eller så accepterar vi att det är fiktion, att majoriteten av spelarna inser att det är fiktion och att alla typer av "fantasier"/"låtsasvärldar" får vara OK, att göra spel som är målgruppsanpassade efter killar (om nu GTAV är det) är OK, lika mycket som att målgruppsanpassa efter tjejer är detsamma. Så tillvida recensenten inte längtar efter ett förbudssamhälle och således själv argumenterar mot yttrandefriheten.

Perfekt huvudet på spiken! Tyvärr alltför många andra som fastnat tankemässigt i skyttegravskriget från båda sidor.

Medlem

Spelet är helt underbart...dock fattar jag inte varför det ska vara så jävla svårt att gå ner för stegar fortfarande

Youtube-proffs

Som sagt innan så är alla åsikter personliga och enbart deras egna. Bästa exemplet är aftonbladets Last of Us recension. Jag är inget större fan av recensioner i allmänhet då jag inte har hittat någon än som delar mina åsikter om spel överlags. Och vill hellre skapa mig en egen uppfattning innan den befläckas av någon annans.

Denna recensionen känner jag är skriven på ett sätt som vinklar spelet ur ett annat perspektiv än vad jag själv hade fokuserat på. Istället för att bry mig om att kvinnor än en gång får smällen för att de inte får vara med eller att deras humor inte är PK så vill jag hellre veta hur ljudbilden, detaljrikedomen eller hur den förbättrade AI:n är hos poliser. Visserligen nämner Victor detta smått i sin text men inte så brett som jag själv hade hoppats. Samtidigt finns det hundratals andra recensioner som talar om just detta.

Som nämnt innan så tror jag inte Gudrun Schyman skulle älska detta spelet, men jag känner flertal damer som tycker spelet är helt fantastiskt. Rent allmänt tror jag inte det är en rätt vinkel att bedöma ett spel som GTA efter hur ”korrekt” mot samhället det är.De försöker kopiera en bild av västvärlden som det är och lägger sedan till sin touch på det, vilket de gör med bravur. Sedan infinner sig alltid ett problem med att fläta samman en verkligt tung story och ett sandbox-spel tror jag i allmänhet, oavsett spel. Om det finns något spel som klarar av detta bra så vill jag gärna veta.

GTA´s största styrka är humor och att ”have a good time blowing shit up and killing stuff”.
Vilket de lyckas enormt med, att ha en sådan extrem och explosiv värld kastat på sig. Även om det är så lite som 30 FPS är helt legendariskt i mina ögon, jag har knappt reflekterat över FPSen när jag drar ner längst motorvägen i en supertrimmad Comet med fantastisk countrymusik på radion. Spelkänslan tar över hårdvarukänslan i detta läget.

Från mig får spelet en klockren femma. Utan tvekan, med sin detaljrikedom och spelkänsla och sköna touch, självklart förtjänar det då i mina ögon att vara ett av nutidens bästa spel som någonsin gjorts. Även om det inte är korrekt mot kvinnor.
Men då skall ni läsare veta att en av de mest sålda böckerna förra året var Fifty Shades of Grey med 70 miljoner kopior i världen (10 miljoner mer än Davinci-koden), där Christian Grey i mina ögon har stora likheter med Patrick Bateman från American Psycho. Där kvinnor i princip är förbrukningsmaterial som skall domineras.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Här har vi en "Angry review" som lyckas med det som FZ-recensenten misslyckades med:

http://www.youtube.com/watch?v=TcMlgSWYENo

Se och lär.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Har nu spelat klart storyn inklusive 4 dagars väntan att en bugg skulle lösa sig som hindrade en att komma vidare i storyn. Fick också avsmak för spelet i tre dagar på grund av toryrscenen. En veckas intensivt spelande landade summan på. Sista speltimmarna började jag tycka synd om Lejonhuvud som nog varit inlåst en vecka och troligen tröttnat fortare än jag.

Spelet kommer nog bli en klassiker med mod på PC m.m men som ett rent spel på gammal konsol falnade GTA V efter en rätt livlig start. Det är detaljrikt och med en slump-AI man inte hittar i något annat spel = staden lever. Men storyn dör ganska snabbt. Lekfullhet sätts det krokben för genom att man inte har pengar till leken. De kommer efter huvudstoryns upplösning.

Grafiken är gudomlig för att vara på konsol al'a 2008 men ögonen blir snabbt trötta och blodsprängda av någonting , troligen usel bilduppdatering vilket sliter på synen när hjärnan får all denna input.

Fajterna är mer köttiga upprepningar av blodbad efter blodbad. Man blir le på att meja ner lagen långa arm vilket återvinns i det oändliga. Tröttsamt, tröttsamt. Själva uppdragen är utmärkta på kartan men ändå ibland svåra att hitta vilket är frusterand när storyn är lång, ibland ointressant och sidouppdragen många, fyllda men meningslösheter som Yogakurser. Mest irriterad blev jag på att vid ett av base-jumpen skulle man i fem minuter klättra upp för olika stegar. Vilket underhållningsvärde har det för den vuxna publik Rockstar inriktar sig på?

Nej, trotts eller tack vare, vågade begrepp som tortyr , manlig våldtäckt av man , blodig massaker på ett par, håller inte storyn för de timmar det tar att spela. Man kan utan problem korta av sitt spelande och trycka bort de mesta av filmerna i spelen innan uppdragen eftersom 90% är dravel.

Ett stort plus är dock att Rockstart har tagit bort upprepning av tråkig bilkörning från punkt A-B om man misslyckas i ett uppdrag och även delat upp dem så man inte behöver strata om mejandet från början.

Men som summan av mitt tyckande, som vuxen man, är att spelet endast är värt en 2:a av 5 om man endast jämför med andra GTA-spel. Den smått sadistiska (eller ironiska) undertonen är som bortblåst. Skymtar till ibland men mest är spelet alldeles för allvarligt för att vara det mest våldsammaste i serien. På PC och fantastiska mod blir det nog något helt annat och välsmakande,

Online är spelet lovande men vad man kunnat läsa av de som lyckats komma in vill spelarna bara köra Death-match och struntar i uppdragen och allt annat kul. Allt roligt och ovanligt Rockstar har skapat med onlinedelen är bortkastad tid. Ungefär som det var med GTA IV. Inte Rockstars fel när spelarna vill ha COD.

Jadu , ovanstående skribent, den filmen var träffande


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

kommer inte kunna njuta av det alls om det svajar runt 30 fps och betydligt under i vissa delar =_= faaaaan

Kan väl hålla med om att det är störigt om det tappar ner till 24 i vissa delar, men en stadig fps på 30 är precis vad våra ögon ser i verkliga livet, precis vad våra ögon klarar av att processa t.om! - Bara en tanke!

Medlem
Skrivet av mrsarun:
Skrivet av cute_ninja:

kommer inte kunna njuta av det alls om det svajar runt 30 fps och betydligt under i vissa delar =_= faaaaan

Kan väl hålla med om att det är störigt om det tappar ner till 24 i vissa delar, men en stadig fps på 30 är precis vad våra ögon ser i verkliga livet, precis vad våra ögon klarar av att processa t.om! - Bara en tanke!

och ändå så tycker jag att skillnaden på 60 fps å 30 är som natt å dag


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

En bildskärm är inte verkliga livet.

Skrivet av mrsarun:
Skrivet av cute_ninja:

kommer inte kunna njuta av det alls om det svajar runt 30 fps och betydligt under i vissa delar =_= faaaaan

Kan väl hålla med om att det är störigt om det tappar ner till 24 i vissa delar, men en stadig fps på 30 är precis vad våra ögon ser i verkliga livet, precis vad våra ögon klarar av att processa t.om! - Bara en tanke!

Ögats uppfattningsförmåga beror på om det är ljus eller mörker och vilka färger det är som dyker upp. Gröna färger uppfattas bland de snabbaste. Därför kan man inte påstå att ögat uppdaterar i något bestämt tal. Beroende på förutsättning är det fullt möjligt att uppfatta bilder som dyker upp i 1/200 sekund (förändringar per sekund). Kanske därför GTA IV var det mest grådaskigaste spel jag upplevt på konsol. Illamående och huvudvärk efter 10 minuter.


signatur

Det var detta...

Skriv svar