Facebook köper Oculus Rift

Medlem
Skrivet av Hagman:

Vad känsliga alla är.

Jag hade också sålt min själ för två miljarder dollar utan att blinka.

NEEEEEEEEEJ! Djävulen är snäll i jämförelse vad facebook utsätter äkta gamers för.

Medlem

Valve delar med sig av sin Virtual Reality-teknologi till Oculus. Folk skänker pengar till Oculus via Kickstarter. Chris Roberts (Star Citizen) skänker pengar till Oculus eftersom det kommer bli en stor del av hans kommande spel.

Och sen bestämmer sig Oculus sig för att sälja till Facebook av alla företag. Ett företag som inte har någonting att göra med varken spel eller teknologi. Snacka om att hugga sina supporters i ryggen.

Medlem

Det bästa är att pajasen Notch skriver på twitter att han inte stödjer facebook...Världens fetaste lol på den.

Och det är nästan ännu roligare att se alla kränkta och upprörda barnrumpor i kommentarna. Varför skulle man köpa nån VR manick innan man testat själv och vet att det kommer bli nåt?

Stäng ner datorn, skärp er, gå ut på en promenad och ta en nypa luft och gnäll över verkliga problem istället. Reaktionerna på detta är så otroligt överdrivna. Man blir nästan mörkrädd när det sitter vuxna män och flännar över detta när det finns så mycket i världen som man kan ägna sin oro åt.

Medlem

Lite lustigt att folk är så rädda att Facebook går in och köper detta bolag. Tror ni deras intention är att det ska bli en dålig produkt plötsligt? Det är ju inte ens en färdig produkt ännu. Nä jag tror detta kan bli kanon. Dels mer pengar in och dels så får tekniken generellt en helt annan uppmärksamhet. Tycker det ser spännande ut och visar att industrin generellt tror på VR. Facebook vill givetvis tjäna pengar men det vill ju alla som investerar i ett företag. Det är ju inte välgörenhet de pysslar med...

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Valve delar med sig av sin Virtual Reality-teknologi till Oculus. Folk skänker pengar till Oculus via Kickstarter. Chris Roberts (Star Citizen) skänker pengar till Oculus eftersom det kommer bli en stor del av hans kommande spel.

Och sen bestämmer sig Oculus sig för att sälja till Facebook av alla företag. Ett företag som inte har någonting att göra med varken spel eller teknologi. Snacka om att hugga sina supporters i ryggen.

Verkligen inte. Ingenting kommer ändras mer än att de nu får råd att köpa in vettig hårdvara och få ut produkten snabbare.

Medlem
Skrivet av Vegeterrran:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror det faktiskt kan bli bra. Om skaparna får jobba på som vanligt men med en finare budget med Facebooks backning kan det bli bättre. Varför måste alla vara så negativa?

Jag håller hopp om att det blir bra ändå.

För att det aldrig blir så. Företag som Facebook går sällan eller aldrig in som någon form av tyst partner, självklart kommer Facebook vara med och kontrollera och styra utvecklingen. Fokuset kanske inte kommer att flyttas från gaming, men det kommer självfallet inkludera mer "sociala medier" och förfärlig facebookintegration.

Mitt intresse för Occulus Rift föll som en sten nu, får hoppas på Valves lösning, eller Sony Morpheus nu.

Valve har ingen VR hjälm och Sonys är en prototyp utan datum eller pris som bara fungerar för PS4. OR kommer tveklöst vara först ut på marknaden. Kanske redan detta året.

Medlem
Skrivet av rickuz:

Ungefär som när Disney köpte Marvel och Lucas Film. Mardröm.

Och vad inspirerande det måste kännas för John Carmack att jobba åt Facebook.

Från och med nu är Carmack kanariefågeln i kolgruvan. Om han lämnar projektet vet vi att det inte längre är värt att bry sig om.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av rickuz:

Från och med nu är Carmack kanariefågeln i kolgruvan. Om han lämnar projektet vet vi att det inte längre är värt att bry sig om.

Förstår inte varför han skulle lämna nu. Det är nu det börjar. Det är nu de äntligen kan göra vad de vill göra.
Det är nu de får råd att anställa de bästa ingenjörerna och de bästa utvecklarna.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Puscifer:

Verkligen inte. Ingenting kommer ändras mer än att de nu får råd att köpa in vettig hårdvara och få ut produkten snabbare.

Som många redan har sagt; jag har svårt att se att ett företag skulle köpa någonting för att sedan låta de fortsätta precis som vanligt.

Som grädde på moset hänvisar jag även till ett smått oroväckande citat från Mark Zuckerberg:

Citat:

We're clearly not a hardware company. We're not going to try to make a profit off of the hardware long-term...but if we can make this a network where people are communicating, and buying virtual goods, and there might be ads down the line...that’s where the business could come from.

Medlem

Det är precis vad de gjort med alla sina andra uppköp. De låter dem vara i fred och fortsätta sitt arbete.
De har inte lagt fingarna i instagram eller whats app tex.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Det bästa är att pajasen Notch skriver på twitter att han inte stödjer facebook...Världens fetaste lol på den.

Och det är nästan ännu roligare att se alla kränkta och upprörda barnrumpor i kommentarna. Varför skulle man köpa nån VR manick innan man testat själv och vet att det kommer bli nåt?

Stäng ner datorn, skärp er, gå ut på en promenad och ta en nypa luft och gnäll över verkliga problem istället. Reaktionerna på detta är så otroligt överdrivna. Man blir nästan mörkrädd när det sitter vuxna män och flännar över detta när det finns så mycket i världen som man kan ägna sin oro åt.

Om du själv hade varit vuxen hade du insett att människor har olika värderingar, prioriteringar och tankesätt. Detta gör att människor kommer bli upprörda över detta (liksom allting annat) - kanske mer än du kan sätta dig in i och förstå, kanske av anledningar du inte kan sätta dig in i och förstå.

Att du proklamerar att man minsann ska göra X och inte bli upprörd över Y är möjligtvis applicerbart på dig själv - men varför du av någon anledning inbillar dig att det ska vara det på andra är smått tragikomiskt.

Människan har en tendens att fungera så här - vi reagerar högst olika på olika händelser, och att någon som individ skall diktera vad som är "rätt" och "fel" i dessa avseenden är nästintill absurt.

OT: Är otroligt skeptisk, men fortsätter Oculus VR leverera en bra produkt känns det i mina ögon (some pun intended) som det viktigaste.

Och vad är det frågan om med alla som är bittra över sin Kickstarter-investering? Ni var med och skapade projektet, och var förhoppningsvis medvetna om på vilket sätt ni bidrog. Ni fick en produkt som faktiskt införlivade många av de prospekt Oculus innan produktion hade, och projektet har gått vidare och utvecklats ganska starkt sedan dess. Kickstarter är just vad namnet antyder - en "kickstart", inte ett aktieköp eller styrelseplatsköp. Det betyder att man som "kickstartare" inte har något som helst att säga till om i denna fråga, i detta skede. Givetvis kan man se fördelen i att fråga och konsultera de som varit med och införlivat en del i projektet, ur ett hövlighetsperspektiv, men samtidigt är denna fråga något mer komplext än att vissa användare bojkottar ett bolag av princip. (Finns otroligt många ekonomiska, logistiska, marknadsföringsmässiga, utvecklingsmässiga etc. etc. skäl till att göra en sådan här affär.)

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Also, jag har inget facebook konto och inga planer på att skaffa, men jag tror nog folk överreagerar här.

Reagerade också på den udda kopplingen, men av vad jag läst från palmer så är detta nog mer positivt än negativt, jag litar helt enkelt på honom. Min DK2 preorder står kvar.

Medlem
Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av rickuz:

Förstår inte varför han skulle lämna nu. Det är nu det börjar. Det är nu de äntligen kan göra vad de vill göra.
Det är nu de får råd att anställa de bästa ingenjörerna och de bästa utvecklarna.

Det är just det jag är rädd för. Idealet vore ju att Facebook pumpar in pengar och ger dem kreativ frihet, men något säger mig att de kommer att tvingas lyda under Facebooks intressenter. Om så är fallet kan du vara säker på att Carmack är den förste som lämnar skutan. Han har en tendens att värdera innovation över pengar.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Vegeterrran:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror det faktiskt kan bli bra. Om skaparna får jobba på som vanligt men med en finare budget med Facebooks backning kan det bli bättre. Varför måste alla vara så negativa?

Jag håller hopp om att det blir bra ändå.

För att det aldrig blir så. Företag som Facebook går sällan eller aldrig in som någon form av tyst partner, självklart kommer Facebook vara med och kontrollera och styra utvecklingen. Fokuset kanske inte kommer att flyttas från gaming, men det kommer självfallet inkludera mer "sociala medier" och förfärlig facebookintegration.

Mitt intresse för Occulus Rift föll som en sten nu, får hoppas på Valves lösning, eller Sony Morpheus nu.

Valve har ingen VR hjälm och Sonys är en prototyp utan datum eller pris som bara fungerar för PS4. OR kommer tveklöst vara först ut på marknaden. Kanske redan detta året.

Vänta nu, när sa jag något om vilken lösning som kommer vara först ut på marknaden? Att OR kommer vara först ut på marknaden betyder alltså att jag måste se fram emot den och tro att det blir den bästa produkten? Logiken saknas fullständigt..

Sant dock att Valve har sagt att dom bestämt sig för att jobba med OR istället för att fortsätta utveckla eget, men vem vet hur Valve påverkas av detta beslut? Valve är fan luriga, man vet aldrig vad som pågår där.

Medlem
Skrivet av Petrik:
Skrivet av sinan:

Det är väl bra att facebook köper oculus rift, de kan satsa 1000x mer än vad det andra företaget kunde och de kan marknadsföra sig helt annorlunda, istället för endast tjocka nördar ska använda rift, så kan helt normala Svenssons också använda det.

Företaget facebook kommer göra så att oculus rift kommer hamna i varje hem och för en billig peng

Edit: såg att mer människor tänker som jag, alla ni andra sluta följa strömmen och tänk själva -__-

Så om man inte tänker som dig så följer man strömmen och tänker inte själv ? hmmmmm

Skrivet av phi:
Skrivet av sinan:

Edit: såg att mer människor tänker som jag, alla ni andra sluta följa strömmen och tänk själva -__-

Dagens kommentar. Höll på att spruta kaffe ur näsan till följd av den.

Precis, för det finns ingen anledning över att vara sur på detta med att facebook köper oculus rift, förutom att det just är "FACEBOOK".

Istället för att skriva trams kan ni väl förklara varför det är en dålig grej att facebook köper oculus rift?
nä juste..

phi
Medlem
Skrivet av sinan:
Skrivet av Petrik:
Skrivet av sinan:

Det är väl bra att facebook köper oculus rift, de kan satsa 1000x mer än vad det andra företaget kunde och de kan marknadsföra sig helt annorlunda, istället för endast tjocka nördar ska använda rift, så kan helt normala Svenssons också använda det.

Företaget facebook kommer göra så att oculus rift kommer hamna i varje hem och för en billig peng

Så om man inte tänker som dig så följer man strömmen och tänker inte själv ? hmmmmm

Skrivet av phi:
Skrivet av sinan:

Dagens kommentar. Höll på att spruta kaffe ur näsan till följd av den.

Precis, för det finns ingen anledning över att vara sur på detta med att facebook köper oculus rift, förutom att det just är "FACEBOOK".

Istället för att skriva trams kan ni väl förklara varför det är en dålig grej att facebook köper oculus rift?
nä juste..

Det finns samtidigt ingen anledning till att hylla köpet i förväg. Att facebook öppnar plånboken innebär inte att det per automatik blir en bättre produkt och det finns ingen som helst garanti på att facebook låter OR-gänget jobba helt fritt och oberoende. Det är endast önsketänkande från naiva personer som inte förstår hur ett företag som facebook opererar.

Nu kan jag bara tala för mig själv men hade jag inte varit emot allt vad facebook är och står för så hade jag varit oerhört skeptisk till affären i sin helhet. Det är möjligt att det blir en fantastisk produkt med hjälp av facebook i ryggen men det förändrar ingenting för min egen del, jag kommer ändå inte att köpa den. Då väntar jag mycket hellre på att Sony eller Valve släpper sina motsvarigheter.

Medlem

Är mer intresserad av valves produkt faktiskt, och facebook kan suga min dallas.

Och skribent, vill du lekar med mig ?

Medlem

Jag är inte så positiv då det känns som om facebook är så otestade när det gäller något annat än just Facebook. Vem vet, dock! Jag tror på att använda det för terapi och så vidare, om man gör det rätt - både fysisk och psykisk.

Sedan är jag helt enkelt inte så intresserad för privat bruk. Jag upplever ju redan saker och ting med min inlevelseförmåga. Tror faktiskt jag föredrar det på den nivån.

phi
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Och vad är det frågan om med alla som är bittra över sin Kickstarter-investering? Ni var med och skapade projektet, och var förhoppningsvis medvetna om på vilket sätt ni bidrog. Ni fick en produkt som faktiskt införlivade många av de prospekt Oculus innan produktion hade, och projektet har gått vidare och utvecklats ganska starkt sedan dess. Kickstarter är just vad namnet antyder - en "kickstart", inte ett aktieköp eller styrelseplatsköp. Det betyder att man som "kickstartare" inte har något som helst att säga till om i denna fråga, i detta skede.

Exakt. Man måste ju vara fullkomligt inkompetent om man börjar gnälla på kickstarter om att man vill ha tillbaka sina pengar nu pga att facebook köper oculus rift.

Det vore ju lika begåvat som att gnälla på bilhandlaren för att man beställt en volvo av dem ifall volvo senare väljer att sälja hela verksamheten till kina i framtiden och man har något emot kina/kineser.

Jättebegåvat med andra ord.

Medlem

Jaha då var det bara att skrota sin occulus och hålla tummarna för sony

Medlem
Skrivet av rickuz:

Varför skulle han lämna nu? Helt plötsligt har dom $400 miljoner att utvecklar för.

Det är bara idioter som får domedags känslor över att facebook har köpt Oculus.

signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Om jag hade varit med och crowdfundat Oculus Rift genom att skicka in pengar så skulle jag vara rätt sur på dem just nu.

Varför då? Kickstarter är en gåva, inte en investering. Och dessutom så hjälpte kickstarter till med att starta hela projektet. Vad som händer efter det har dom som donerade pengar inte med att göra egentligen.

signatur

Medlem
Skrivet av firefly:
Skrivet av StrongBad:

Om jag hade varit med och crowdfundat Oculus Rift genom att skicka in pengar så skulle jag vara rätt sur på dem just nu.

Varför då? Kickstarter är en gåva, inte en investering. Och dessutom så hjälpte kickstarter till med att starta hela projektet. Vad som händer efter det har dom som donerade pengar inte med att göra egentligen.

Inte så mycket pengarna jag tänker på. Det är snarare den visionen de förmedlade i början när de behövde pengarna och hur denna vision nu inte på något sätt stämmer överens med Facebooks visioner. Den här bilden från Reddit förklarar det rätt väl:

signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av firefly:
Skrivet av StrongBad:

Inte så mycket pengarna jag tänker på. Det är snarare den visionen de förmedlade i början när de behövde pengarna och hur denna vision nu inte på något sätt stämmer överens med Facebooks visioner. Den här bilden från Reddit förklarar det rätt väl:

http://i.imgur.com/NPLjenz.jpg

Jag kan hålla med till viss del.

Men...

Jag tycker att man ska tänka på att det är i första hand teknologin som Facebook är ute efter, och att den sedan när den är färdig, förhoppningsvis, implementeras på olika sätt på olika marknader.

Så just den versionen vi har sett dom senaste månaderna behöver inte ändras så mycket eller inte alls.

signatur

Medlem
Skrivet av StrongBad:

*snip*

Men snälla nån - det är vad de (Oculus VR) hittills levererat. Vem säger att den visionen de har måste vara huggen i sten för all framtid? De hade en vision för den överskådliga framtiden, en vision som byggde på vissa omständigheter och situationer, en viss marknad som exempel. Mycket av detta (fler omständigheter än bara marknaden, givetvis) ändras kontinuerligt, och således kan också visioner som rider ovanpå dessa förändras.

Något som rimligtvis har hänt i Oculus VRs fall - prislappen är med stor sannolikhet en väckarklocka om hur stor marknad det finns för konceptet utanför deras ursprungliga vision. Vem skall diktera att det är käpprätt fel att bredda marknaden och expandera konceptet, kontra att ha en 110% strikt tillgivenhet till en vision, som inte längre överensstämmer med verkligheten för konceptet?

Det enda egentliga problem jag ser är väl om de har ett stort antal patent som sätter käppar i hjulen för de som försöker ta upp facklan där Oculus möjligtvis kommer lämna den. För om Oculus går tillräckligt långt från sin vision lär det finnas fler och fler som vill gå tillbaka till den - Sony ser marknaden, och kan kanske nischa in sig på ett annat sätt än Facebook/Oculus, möjligheter att få fram produkter som levererar påverkas troligtvis inte av affären i sig dock.

En mycket lyckad Kickstarter på många sätt, då de öppnade ögonen för en marknad som inte i dåläget fanns på samma sätt - en av de svåraste marknadstekniska manövrarna är att skapa en marknad med både behov och efterfrågan någorlunda simultant. Oculus lyckades relativt bra, och när bollen väl är i rullning (metaforiskt) kan vi glädja oss i att det är bra mycket svårare att få den att stanna. Vi lär nog få se några VR-lösningar som är intressanta, trots att Facebook i Oculus fall inte prioriterar samma saker som många Kickstartare av Oculus VR gjort.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Medlem

En piss i ansiktet på en människa som är nere för räkning och som precis blivit bedragen av sin bror med frugan! Så bör alla som finansierade deras uppstart känna!

Inget fel med att sälja sitt företag, inte alls. Jag unnar alla med goda idéer att fortsätta tänka, skapa och göra världen till en bättre plats och dessutom tjäna pengar på det... Men när man startar det genom donationer, bör man vara väldigt försiktig med "vad" man gör av sin idé. Att sälja sig till första bästa människa som kastar en säck pengar på dig, är ett slag i ansiktet på hela kickstarter-idén, dvs oberoende spelskapande.

Tyckte minecraft Marcus säger allt som behövs. Inget fel med sociala framsteg inom datorteknik, inte alls, det är skithäftigt. Men detta handlar om spelskapande och inte hur ofta du kan nå dina vänner på varje (o)tänkbart sätt.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Varför? Spelmarknaden är bland de sista marknaderna där konsumenterna har verklig makt! Men medlöpare som dig tjänar gladeligen överheten, varken det gäller nazister eller kommunister, så man där och leker bror duktig och slänger sig med nedlåtande kommentarer om andra som inte är ögontjänare.

Fatta att det finns dålig pr, usel pr och sälja sin själ till djävulen! Occulus Rift valde det sistnämnda, hade man sålt sig till Sony, Microsoft eller till och med EA, hade det varit bättre ur ett pr-resonemang. Samtliga håller på med spel, Facebook är ett vulgärt skitföretag i samma stuk som de rövarkapitalistiska skitföretagen under slutet av 1800-talet.

Inte en chans att man köper ett annat företag för 2 miljarder dollar och inte drar nytta av det. Men sitt du med ditt OR på dass, i sängen och under dygnets samtliga minuter och Facebookuppdatera bäst du vill, medan vi andra hoppas på häftiga spelupplevelser.

Skriv svar