Robot
Goat Simulator

Det har kallats världens bästa getsimulator. Du gör rätt i att tro hajpen, samt tugga hö, rasera hus och stånga människor. Missa inte Ken Olofssons andra åsikt: "Jag tittar inte på getspel och så, men jag kan ju en del om det".

#coffee-stain-studios, #goat-simulator


Medlem
Goat Simulator

Bästa "ANDRA ÅSIKT" ever!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Efter denna recension blir det ett givet köp, jag skrattade så tårarna rann!


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

"Ken "Inte Särskilt Bra" Olofsson
Journalist"

Hahaha =D


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

haha, en andra åsikt. Under 10€ på steam kan man inte säga något om och ev. lär det bli ett köp för min del. http://store.steampowered.com/app/265930/


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Kan bara hålla med, det är klart att Goat Simulator 2014 kommer att bidra till det ökade getvåldet på våra gator!

Bästa recensionen någonsin, samt bästa andra åsikt.

GOATY 2014

Medlem
Medlem

Strait up gangstaism in the get-to

Skägg.
10 Chambers

Come get some!


signatur
Medlem

Haha

Kan han inte vara med som andra åsikt ("en udda åsikt"?) fler gånger?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

Haha

Kan han inte vara med som andra åsikt ("en udda åsikt"?) fler gånger?

Vi har faktiskt övervägt det


signatur
Skägg.
10 Chambers

[eos_image="934002"]Geting laid[/eos_image]


signatur
Medlem

Men "Kort livslängd" den är väll med i steam workshop eller så att det går att göra egna banor osv?

Medlem

Det här var det bästa på länge, tack för skrattet!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Oneone:

Men "Kort livslängd" den är väll med i steam workshop eller så att det går att göra egna banor osv?

Ja, men hur j*vla kul kan en getsimulator vara i längden, nya banor eller ej? Tror man tröttnar rätt snabbt om man nu inte hårdtränar sitt onda intellekt för att döda fotbolls-supportrar!

Medlem

FZ. Ni borde faktiskt skärpa er.

Ni bidrar till att piska upp stämningen och vinklar saker rätt hårt mot Ken Olofsson, och alla tonåringar hänger på. En våg av likartade kommentarer som ni förstås räknat med om hur korkad Ken Olofsson är blir följden av er andra nyhet om det hela (inte någon saklig debatt), och som om inte det vore nog tar ni er rätten att förlöjliga honom på ett tämligen osmakligt sätt. Ni piskar upp hat och motsättningar, när det vore mycket bättre om de läger (som ni själva är med och bidrar till att bygga upp) kunde prata med varandra, närma sig varandra, förstå varandra.

Istället satsar ni på att knyta till er läsare hårdare med den här typen av texter som nyheten är exempel på och försök till humor som den andra åsikten är exempel på. Och visst, det fungerar säkert. Skulle jag skriva om idrott skulle säkert många läsare tycka att det var kul att läsa försvarstal om idrottens förträfflighet, skulle jag skriva om musik skulle det nog gå hem att skriva om hur musiken bidrar till mer kulturutbud och så vidare. Ni skriver om spel, och era läsare (varav många är ganska unga) gillar spel och ogillar när någon klagar på spel. Så givetvis ligger det i ert intresse med den här typen av hejarklackstexter, med "vi mot dom"-perspektivet. Det är billigt och osmakligt.

Kanske är det ett symptom på hur omogen spelvärlden är när vuxna människor skriver för en hop av pojkar framför datorerna i tonårsrummen som jublande tar emot och lägger till egna kommentarer. Vart finns er egen självkritik, FZ? Vari ligger nyhetsvärdet i att förlöjliga och hänga ut Ken Olofsson? När kommer texterna som på riktigt, på allvar, problematiserar och ifrågasätter de spel som både ni och jag spelar? De svåra texterna, som inte lockar till flera klick och kommentarer, de som är jobbiga att skriva och inte endast ger berömmande kommentarer? Eller har ni redan bestämt er för att spel aldrig någonsin kan vara farliga, skadliga eller på andra sätt negativa? Det räcker liksom inte med "det finns massor av personer som spelar utan att bli påverkade", om (OM) det faktiskt finns några få som blir det så behöver man belysa det. Och inte hela tiden utgå från sig själv eller den närmaste omgivningen.

Ken Olofsson kanske är fel ute i vad han säger, antagligen är det så, men han för åtminstone en debatt på ett för honom seriöst sätt medan ni gör narr av honom på ett publikfriande och riktigt billigt sätt.

Sedan tänker jag faktiskt delvis ge Ken Olofsson rätt i en sak. Många spel ÄR faktiskt inte särskilt intellektuella, så jag förstår till viss del åsikter om att spel kan vara intellektuellt understimulerande. Inget fel med det egentligen så länge man gör annat också, det finns mycket som inte är särskilt intellektuellt men som är väldigt kul, som att spela flipper, fiska, åka skridskor, spela ishockey eller gå en promenad (under en promenad hinner man visserligen tänka en hel del). Men om man ägnar otaliga timmar åt endast att spela spel, som i mina ögon oftast är direkt, omedelbar, rolig men inte särskilt utvecklande underhållning, så blir man möjligen lite intellektuellt understimulerad.

Medlem

Ja, jag vet att jag utgår från mig själv, och det räcker kanske inte, se det mer som funderingar än någon slags bevisning. Och ja, jag vet att det finns spel där man får tänka mer än annars. Men de är mer undantag, och när man väl bemästrat dem kan även spel där man behöver tänka lite mer gå på slentrian. Strategispel till exempel, jag finner dem mest intellektuellt stimulerande i början innan jag lärt mig de bästa taktikerna. Sedan blir de mer som ett jobb för mig, med att bygga och flytta enheter, samla in resurser. Samma sak med pusselspel, i viss mån. Tetris till exempel känns inte direkt som något jag utvecklats inom de senaste åren, och det är lite det som är min poäng, när man väl kan ett spel blir det ofta en aning monotont.

Sedan behöver man kanske inte vara expert på spel för att se vad de handlar om heller, och även om GTA V (Som kan förmodas vara ett av de spel Ken syftar på) är ett spel i mängden så är det också ett av de stora spelen. Ett av de största spelen till och med, med 30 miljoner exemplar sålda, och ett spel som många spelar timmar i taget. . . Det är väl inte heller helt orimligt att anta att den typ av personer som fastnar i gäng, kriminalitet och huliganism även uppskattar "häftiga" spel med lite mer våld, kanske just för våldets skull också. Och det där som man brukar säga om GTA när man ska försvara det, om att det är en sarkastisk skildring av dagens USA...det bryr sig knappast genomsnittsspelaren av GTA om, för dem handlar det snarare mest om att stöka, bråka och löpa amok. Personer i tonåren som vill visa hur coola de är och tävlar i att spela de våldsammaste spelen. Egentligen är det inte något nytt fenomen, samma sak förekom för 20 år sedan med Mortal Kombat eller för 30 år sedan med Motorsågsmassakern. Man vill visa att man törs, vågar, kan, gillar våld i de lägre åldrarna. En tid när man även tar efter mycket av det man ser och hör och är känslig för intryck. De flesta växer som tur är ifrån det där, men arga huliganer har samma hävdande beteende som yngre tonårspojkar har.

Därmed inte sagt att särskilt mångatar efter våldet, men att spel kan inspirera och att man kan bli lite påverkad och avtrubbad tror jag inte är något konstigt. Det vore väl märkligt om en person som i flera timmar springer omkring och dödar, skjuter, sparkar och kör över folk i spel som GTA inte kom ihåg det och tog något som helst intryck av det? Aktuellt gjorde i höstas ett inslag om hur barn på en skola som spelat GTA V (bra jobb där föräldrar, bra koll på vad ni låter era barn spela!) började ta efter språket i spelet, och spel är ju en interaktiv form av kultur vilket vi spelare gärna framhäver när det är något positivt. Jag är inte lika säker på att det är något positivt när man brukar våld mot oskyldiga på löpande band. Därmed inte sagt att man lär sig att göra det på riktigt för det, men nog vore det väl konstigt om man inte tog med sig intrycken och fick åtminstone lite inspiration? Man påverkas av det man ser och hör, i någon untsträckning, och vissa påverkas lättare än andra. Ken är ju även tydlig med att det handlar om just inspiration.

Jag tror jag sätter punkt här. Jag har många tankar men ingen väldigt tydlig röd tråd. Den här getsimulatorn gör nog inte någon fluga förnär, men det är nog inte heller mot den som man bör börja att rikta kritik om man ska på allvar ifrågasätta huruvida spel faktiskt kan vara skadliga, istället för att skämta bort det hela och avfärda kritik med sarkasm och ironi.

Medlem

Håller med Banjo till 100% det räcker nu.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Banjo:

Text.

Jag tror absolut på avtrubbning. Avtrubbning för det fiktiva våld vi ser i filmer och spel. Börjar det närma sig verkligheten, som i Saw och andra gore-filmer, blir det snarare tvärtom för mig. Jag kan heller inte se operationsklipp eller liknande på tv. Det är på riktigt.

Jag tycker också att vi vågar publicera de svårare texterna om spel, Kerstin Alex och Thomas Arnroth är ganska bra exempel på det. Texter som problematiserar innehåll och budskap i spel. Det brukar vi till och med få kritik för.

Att Ken ställer sig i riksteve och säger saker som inte har någon verklighetsförankring tycker jag är ett lika stort problem som att föräldrar köper GTA V till sina barn som inte ens blivit tonåringar.

Så nej, jag har inga problem att kritisera det han säger, även om det sker på ett sarkastiskt eller ironiskt sätt.


signatur
Medlem

Bästa get-spelet sedan Killing Floor.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Banjo:

Text.

Jag tror absolut på avtrubbning. Avtrubbning för det fiktiva våld vi ser i filmer och spel. Börjar det närma sig verkligheten, som i Saw och andra gore-filmer, blir det snarare tvärtom för mig. Jag kan heller inte se operationsklipp eller liknande på tv. Det är på riktigt.

Jag tycker också att vi vågar publicera de svårare texterna om spel, Kerstin Alex och Thomas Arnroth är ganska bra exempel på det. Texter som problematiserar innehåll och budskap i spel. Det brukar vi till och med få kritik för.

Att Ken ställer sig i riksteve och säger saker som inte har någon verklighetsförankring tycker jag är ett lika stort problem som att föräldrar köper GTA V till sina barn som inte ens blivit tonåringar.

Så nej, jag har inga problem att kritisera det han säger, även om det sker på ett sarkastiskt eller ironiskt sätt.

Bra svar på Wall Of Text!

Älskade recensionen och hoppas att ni lägger till andra åsikten fler gånger!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Klockren andra åsikt!

Medlem

FZ, ni har kan ha skapat en ny "intern-meme" (ja, som jag skrev, inte internet-meme" med denna "Andra Åsikt".

Kan nog bli första memen i sådant fall som jag verkligen gillar och genuint kan skratta åt! Good work!

Medlem

så, vadå, detta är en rip off utav Pain? fast med en get den här gången?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Bästa "ANDRA ÅSIKT" ever!

Blir så trött på denna "Olofsson", han har massa åsikter om saker han inte ha en aning om. Spelet simulera en gets liv, så här beter sig en Get det är naturen.

Ska man förbjuda biologi i skolan också för det är skadligt? Man lär ju sig hur lejon skaffar sin föda, det är våldsamt! Löjligt!

Vist geter är våldsamma så även kriminella gangster, det är bara naturens gång. Syftet med spel är att man ska kunna leva sig in i en annans liv utan att behöva göra dessa handlingar själv.

Medlem
Skrivet av Oneone:

Men "Kort livslängd" den är väll med i steam workshop eller så att det går att göra egna banor osv?

Sant, det går. Vill man göra det är ju inte den minimala originalkartan något problem. Det finns dessutom redan nu kartor att ladda ner.

Satte för övrigt inte rubriken, men tack Fredrik eller Calle för den :).

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Banjo:

Text.

Jag tror absolut på avtrubbning. Avtrubbning för det fiktiva våld vi ser i filmer och spel. Börjar det närma sig verkligheten, som i Saw och andra gore-filmer, blir det snarare tvärtom för mig. Jag kan heller inte se operationsklipp eller liknande på tv. Det är på riktigt.

Jag tycker också att vi vågar publicera de svårare texterna om spel, Kerstin Alex och Thomas Arnroth är ganska bra exempel på det. Texter som problematiserar innehåll och budskap i spel. Det brukar vi till och med få kritik för.

Att Ken ställer sig i riksteve och säger saker som inte har någon verklighetsförankring tycker jag är ett lika stort problem som att föräldrar köper GTA V till sina barn som inte ens blivit tonåringar.

Så nej, jag har inga problem att kritisera det han säger, även om det sker på ett sarkastiskt eller ironiskt sätt.

Kommer knappast bygga några broar, eller bidra till ökad förståelse för såna som Ken Olofsson med den formen av kritik. Just sayin'.

Medlem
Skrivet av muscle:
Skrivet av bjosarn:

Bästa "ANDRA ÅSIKT" ever!

Blir så trött på denna "Olofsson", han har massa åsikter om saker han inte ha en aning om. Spelet simulera en gets liv, så här beter sig en Get det är naturen.

Ska man förbjuda biologi i skolan också för det är skadligt? Man lär ju sig hur lejon skaffar sin föda, det är våldsamt! Löjligt!

Vist geter är våldsamma så även kriminella gangster, det är bara naturens gång. Syftet med spel är att man ska kunna leva sig in i en annans liv utan att behöva göra dessa handlingar själv.

Ehh...what?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Banjo:

...

En tl;dr hade passat bra som tredje inlägg..

12
Skriv svar