Uppdaterad: Microsoft har förlorat 2,7 miljarder på Xbox One

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Fevolas:

11,7 miljoner sålda konsoler ger en omsättning på 11,6 miljarder kr? Bara jag som ser ut som ett frågetecken? Snittpriset kan ju knappast ligga under tusenlappen.

Edit 2: Utan att börja läsa hela rapporten så står det i källan att intäkterna ÖKAT med 11,6 miljarder (1,7 billion) - inte att de totala intäkterna ÄR 11,6 miljarder (1,7 billion). Utgifterna har ÖKAT med 2,1 miljarder dollar. Mellanskillnaden ger inte nödvändigtvis en förlust. Finns det bättre källor med lite mer utförliga siffror?

Ah! Det låter mkt mer rimligt! Tackar!

Medlem

Artikeln har tolkat siffrorna fel. Det enda vi vet är hur mycket intäkter och utgifter ökat men vi vet inte från vilken ursprungsnivå.

Microsoft brukar väl sällan redovisa specifikt hur Xbox-avdelningen går i "rena" siffror? De fick kritik häromåret för att de dolde en massa förluster för den avdelningen (Xbox, Surface, Bing, Windows Phone mm) med att samma avdelning sitter på en massa patent som används i Android. Dessa drar in så enorma summor pengar att avdelningen som helhet att går med vinst i rapporterna fast i stort sett allt annat de gör är förlustaffärer.

Edit: Någon får gärna ge sig på rapporten eller hitta andra källor och se om det finns mer utförliga siffror.

Medlem

Jag äger en PS4'a så kalla mig ingen fanboy; jag tror Xbox One kommer göra comeback.

Inte för att konsolen är bra nog att förtjäna det. Jag tror majoriteten av deras marknad ligger i tonåringar som förlitar sig på föräldrar att fixa ny konsol under julgranen. En sovande marknad tills priset gått ner och "kompisarna har en".

Plus att Call of Duty, Fifa, Titanfall och allt annat mainstream finns på Xbox 360 så finns nog inte så många som ligger på golvet och skriker och sparkar efter en heller.

Medlem
Skrivet av Ch4rles:

Men det är ju inte helt ovanligt eller orimligt att en ny konsol säljs med förlust i början. Tar tid att optimera produktionen samt att nu när hårdvaran är såpass ny måste Microsoft betala dyrt pris. Om ett par år kommer deras hårdvarukostnad vara en tiondel men deras pris samma eller något mindre.

Hårdvaran är kass, går rätt enkelt att få till en ny Amd baserad PC för liknande summa som en xbox1 men som presterar bättre än en ps4.

Hela ursäkten för det relativt höga priset på xbox1 sägs ju vara kinect, men det känns ju också som en rätt dålig ursäkt med tanke på att ps4 har bättre minne och apu men ändå ligger på samma pris som xbox1 versionen utan kinect.

Näe som det ser ut idag skulle jag nog faktiskt skaffa en Wii-U först och främst, enda nextgen konsol som känns som en spelkonsol och inte en wannabe crap-PC / underhållnings maskin för TV tittande.

Medlem
Skrivet av kaealy:

De hade ju en vision som sket sig totalt. En mediabox där TV var fokus men som man kunde spela lite spel på.

Känns som folk inom Microsoft ofta är väldigt out of touch med sin kunder. Ibland kan man undra hur de överlevt som företag, fast man kan ju ha sina aningar.

Och denna månad lanserades en rapport som säger att det linjära tv tittandet i sverige har minskat med 10%.

Medlem

Det är väl bara i USA det säljer bra? Medan resten av världen sitter med PS4'or.

Medlem
Skrivet av Bahoven:

Någon som vet varför de vänta så länge med att släppa till samtliga länder ? Rätt galet att låta ps4 få fri marknad ?

Pga kritiken med always online, DRM osv, dom fick ju göra om en hel del efter kritikstormen i början skulle jag tippa. Det gjorde att de fick fokusera på att få maskinen redo för de större marknaderna först, vilket är helt förståeligt. Microsoft kan inte klandras för förseningen, det är ju pöbelns fel

Tyvärr så kom väl kritiken till 99% från folk som aldrig skulle köpa en Xbox One oavsett vad hade gjort.

ZF
Medlem

whohoo, bara 996 miljarders förlust till så går det onda Microsoft äntligen omkull! - \ o`/

Skrivet av Margy:
Skrivet av Fevolas:

11,7 miljoner sålda konsoler ger en omsättning på 11,6 miljarder kr? Bara jag som ser ut som ett frågetecken? Snittpriset kan ju knappast ligga under tusenlappen.

Det ska nog stå "intäkt" istället för "omsättning".

Edit: De flesta av dessa 11,7 miljoner enheter är väl Xbox 360 - vad kan MS tänkas sälja dessa för?

Edit 2: Utan att börja läsa hela rapporten så står det i källan att intäkterna ÖKAT med 11,6 miljarder (1,7 billion) - inte att de totala intäkterna ÄR 11,6 miljarder (1,7 billion). Utgifterna har ÖKAT med 2,1 miljarder dollar. Mellanskillnaden ger inte nödvändigtvis en förlust. Finns det bättre källor med lite mer utförliga siffror?

inte nödvändigtvis. en omsättning på snittet 1000kr lådan (jag antar de inte räknar ihop generationerna internt, men externa presentationer är säkert speglandes detsamma) skulle ju kunna funka beroende på hur nu företaget ifråga sorterar sina utgifter och vad som räknas in i de svarta siffrorna.

ZF
Medlem
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av kaealy:

De hade ju en vision som sket sig totalt. En mediabox där TV var fokus men som man kunde spela lite spel på.

Känns som folk inom Microsoft ofta är väldigt out of touch med sin kunder. Ibland kan man undra hur de överlevt som företag, fast man kan ju ha sina aningar.

Och denna månad lanserades en rapport som säger att det linjära tv tittandet i sverige har minskat med 10%.

Microsoft svarar med att släppa en box till boxen för fortsatt linjärt tittande.

eller har det sagts nått om att det kommer gå spela in med denna? verkar ganska ogenomtänkt annars tycker jag.

Medlem

Det är ju först i höst som det kommer vettiga titlar till både Ps4 och X1. Visserligen är det inget fel på Titanfall, men spel som Knack, Killzone och Ryse var ju inga spel som motiverade ett köp av en Next-gen konsol. Ingen av mina Ps4 och X1 vänner spelar aktiv på någon av sina konsoler för tillfället, gissar det blir ändring på det när tex Destiny släpps.

Har någon generation konsoler haft så svag line-up när det gäller spel på releasedagen som den här? Det kändes som de kom 1 år för tidigt.

Vad har mitt inlägg med ämnet att göra, vid en närmare titt konstaterar jag att det inte är så mycket. Men det är försent att göra något åt nu, bättre lycka nästa gång.

Medlem
Skrivet av Rydike:

Så går det när man gör en skitkonsol, alltid varit en Xbox fanboy men nu sitter jag här med en PS4:a, bra jobbat Microsoft.

jokes on you båda konsollerna är skitkonsoller.

Medlem

Jag minns att jag läste för 1-2 år sen om varför det inte var troligt att Sony och MS skulle lansera nya konsoler inom en snar framtid. Motiveringen var i all enkelhet att dom precis börjat gå med vinst på sina maskiner och att det verkade logiskt att då faktiskt fortsätta sälja samma maskiner istället för att lansera nya. Med den tidsramen på förra generationen är det intressant att ni alla spyr galla över minusresultat för en maskin som funnits i knappt ett år

Medlem

Det bästa jag någonsin har gjort (när det kommer till gaming), var att lämna konsollvärlden. Tacka gud för PC!

Jag kan dock tänka mig att FZ:a sitter och fnissar samt gnuggar händerna av glädje, då de är anti-xbone. Ifall ni undrar vad jag pratar om, läs deras artiklar om Playstation och sen artiklar om Xbone, ni kommer förstå.

Tragiskt men sant.

Medlem

PS3 funkade alltid bra för spel - i alla fall för mig.
PS3 var alltid blixsnabb inloggning ifall man var online.
Sedan började raset och dom stoppade i det ena efter det andra, massa Vita-skit osv. Backuper tog plötsligt ett helt dygn istället för 3-4 timmar.
Så det var det - den såldes.

Sedan xbox360 - alltid lång inloggning sådär 15-20s om man är online. Alltid massa dumma extra dialoger om man inte är online.
Känns som xbox är byggd för att vara online.

Går det riktigt dåligt kanske XBone har såna dealar att man hakar på trots allt. Blir det en tusing under PS4 så frestas man.

MS kan trots allt OS - det är ju deras grej. Det kändes på något vis som Sony inte behärskade den biten med de problem man fick till slut.

PC blir aldrig aktuellt för min del. För skrymmande, för krångligt, för dyrt och för mycket oväsen.

Väldigt nöjd med konsollvärlden. Liten plats, tyst, inget meck med drivers etc.

Medlem

Största problemet är att det inte finns några intressanta titlar till konsolerna.

Medlem
Skrivet av LillKakaN:
Skrivet av Rydike:

Så går det när man gör en skitkonsol, alltid varit en Xbox fanboy men nu sitter jag här med en PS4:a, bra jobbat Microsoft.

jokes on you båda konsollerna är skitkonsoller.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Rydike:

Så går det när man gör en skitkonsol, alltid varit en Xbox fanboy men nu sitter jag här med en PS4:a, bra jobbat Microsoft.

Vad är det som är så dåligt. Jag har inte haft några problem. Vad har du råkat ut för?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag minns att jag läste för 1-2 år sen om varför det inte var troligt att Sony och MS skulle lansera nya konsoler inom en snar framtid. Motiveringen var i all enkelhet att dom precis börjat gå med vinst på sina maskiner och att det verkade logiskt att då faktiskt fortsätta sälja samma maskiner istället för att lansera nya. Med den tidsramen på förra generationen är det intressant att ni alla spyr galla över minusresultat för en maskin som funnits i knappt ett år

Det visar dock bara att de inte lärde sig läxan första gången.
När de säljer sina "nya" konsoler till högre pris än van du kan köpa en dator som presterar bättre och ha ett fåtal spel redo för release så är det inte speciellt konstigt.

Jag kommer troligtvis köpa någon av konsolerna nästa år då det finns lite mer spel som gör det värt att köpa en.

Medlem

Förstår inte heller vad som är dåligt med Xboxen. Den fullständigt krossar ps4an i allt förutom spelen där de för tillfället ligger på samma nivå.

Xboxens menyer, information, koppling till tex twitch, röststyrningen (fungerar riktigt bra) och deras ständiga uppdateringar och förbättringar av redan väl fungerande funktioner för den klart mer levande än ps4an just nu.

Sony måste fixa deras hemmameny och införa mappsystem. Med nuvarande sortering har man ingen aning om vad man ens har installerat.

Men båda konsolerna tycker jag presterar bra, ingen har ju dock än sitt egna riktigt stora spel, tex Last of us eller Gears of war.

Medlem

Jag tror helt enkelt bara att folk dissar den utifrån allt gammalt gnäll som var förut, som inte ens är kvar på Xboxen (DRM, Kinectkrav med mera). Där var ju Sonys PR-ansvarige grym och höll världsklass när det gällde att vända Xboxens misär till något positivt.

Medlem
Citat:

"smått katastrofala avtäckningen..."

Hoho, det kan man lugnt säga. Det hade alltid varit Xbox och PC för min del och jag såg ingen anledning att ändra på det.

Sedan kom avtäckningen...

Ridå.

Jag har ingen aning om vilken målgruppen var, men det var i alla fall inte gamers.

Det positiva var att det gjorde mitt val av konsol enkelt. Idag är det PS4 och PC som gäller.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av showerguy:
Skrivet av pubisboy:

Men fz blir ju mer och mer Playstation-predikande för varje vecka så...

Mer och mer? Har alltid varit.

Haha, sluta nu. Ska jag behöva rota fram några gamla kommentarer när vi började skriva om konsoler, eller snarare bara pc och Xbox inledningsvis.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av pubisboy:

Men fz blir ju mer och mer Playstation-predikande för varje vecka så...

Mer och mer? Har alltid varit.

Haha, sluta nu. Ska jag behöva rota fram några gamla kommentarer när vi började skriva om konsoler, eller snarare bara pc och Xbox inledningsvis.

Ja synd bara att hela den här nyheten är falsk. http://www.neowin.net/news/no-microsoft-hasnt-lost-400-millio...

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Jag har alla konsolerna. Jag är en gamer inte fanboy. Jag hoppas att det går bra för xbox. Likaså för Nintendo och Playstation

Den vettigaste kommentaren jag läst på länge!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Sjukt många Playstation,PC fanboys kommentarer så pinsamt att läsa. Jag ska själv skaffa båda PS4 och Xbox one för man är en gamer och ingen fanboy.

Är man en gamer och ingen fanboy så spelar man ju för det är kul och inte älska en enda konsol,eller pc eller vad det kan vara.

Föressten en länk.
http://www.neowin.net/news/no-microsoft-hasnt-lost-400-millio...

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av EpicGoblin:

Jag har alla konsolerna. Jag är en gamer inte fanboy. Jag hoppas att det går bra för xbox. Likaså för Nintendo och Playstation

Den vettigaste kommentaren jag läst på länge!

Håller med dig.

Fanboys är som irriterande myggor .

Medlem

Alla har visst glömt PS3-releasen redan. Haha.

Medlem
Skrivet av Rydike:

Så går det när man gör en skitkonsol, alltid varit en Xbox fanboy men nu sitter jag här med en PS4:a, bra jobbat Microsoft.

Samma här. helt nöjd med min PS4a.

Medlem

Kudos till Microsoft som drog till en rejäl chansning, jag kan tänka mig hur snacket gick: "Sony släpper sin konsol snart, vi måste komma på något annorlunda som skiljer oss från dem. Vi gör båda en konsol, varför inte göra vår till mer än bara en konsol? Streaming och molntjänster är ju hett nu, vi gör en media-baserad maskin. Jaaa!"
Tyvärr var det kanske inte vad folket faktiskt ville ha, men friskt vågat MS.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Kudos till Microsoft som drog till en rejäl chansning, jag kan tänka mig hur snacket gick: "Sony släpper sin konsol snart, vi måste komma på något annorlunda som skiljer oss från dem. Vi gör båda en konsol, varför inte göra vår till mer än bara en konsol? Streaming och molntjänster är ju hett nu, vi gör en media-baserad maskin. Jaaa!"
Tyvärr var det kanske inte vad folket faktiskt ville ha, men friskt vågat MS.

Om TV och annat fungerat här så hade jag helt ärligt gjort av mig med resten. Skönt att ha så lite maskiner vid skärmen som möjligt. Men jag tillhör en minoritet som faktiskt gillar xb1...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

123
Skriv svar