Hälften av pc-spelsköparna väntar på rea

Robot
Hälften av pc-spelsköparna väntar på rea

Hur handlar du – fullpris eller rabatt?


Medlem
Hälften av pc-spelsköparna väntar på rea

Väntar oftast på rea på alla spel. Men när det släpps ett riktigt bra spel kanske en gång var 6:e år så blir det dag ett köp direkt till fullpris.

Medlem

PC spel går inte att sälja så det blir jävligt dyrt i längden om man ska gå efter fullpris.
Försöker hålla mig borta från att förboka spel och satsar helst på köpa spelen på rea eller i värsta fall från talibansidor som g2a eller liknande.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Talar inte alla pre-orders och kickstarters med mera emot detta? Eller hur ser sifforna ut?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Beror helt på spelen. Är det ett spel jag riktigt vill ha så köper jag på release annars köper jag endast spel på rea.

Medlem

"Den visade att 46 procent av pc-spelarna hade köpt spel digitalt det senaste året, och att dessa angav att det var "mycket mindre troligt" att de skulle betala ordinarie pris jämfört med de som handlade sina spel i butik."

Det tar jag som självklart att man ska betala mindre om man köper online. Det tar bort flera mellanhänder och det är större marginaler på dessa spel än de som säljs i butik. Nu har onlinetjänsterna försökt att hålla samma eller högre pris än i butik för att inte helt slå ut alla butiker innan de hinner reagera. Samt att de tjänar ju mer på att hålla priset högt också.

ro
Medlem
Skrivet av conthox:

Talar inte alla pre-orders och kickstarters med mera emot detta? Eller hur ser sifforna ut?

Två skilda saker? Många backar ju ett spel för att det är billigare (och man tror på att det blir en produkt).

Köper 2-3 spel till fullpris per år men köper säkert ett 10-tal till via reor (då pratar vi om mindre än 150 kr).

Medlem

Handlar på rea. Eller via typ greenman eller spelkoder om jag vill ha ett nytt spel

Medlem

Jag har en backlog som heter duga, så det vore korkat av mig att inte vänta på reor.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Köper ytterst sällan spel till PC, bortsett från Battlefield samt nästan hela Blizzards arsenal.

För min egen del känns steam-rea och humblebundle mest som att olagligt ladda ner spel, man tycker spelen är roliga i 1 dag kanske sen kan man lika gärna ta bort dom. Kan väl mest ha att göra med att jag inte är hypead över spelen/spelet som i många fall är passé.

Jag är även en sån person som inte har problem med "micotransactions" i spel jag spelar (PoE,LoL,osv) Så länge jag tycker det ger mig mervärde. Man kan nästan säga jag hellre betalar över fullpris för ett bra spel.


signatur
Inaktiv

Jag har nog aldrig någonsin köpt ett spel till fullpris på Steam i alla fall. Den saken är klar. Jo, spelen sjunker extremt fort så det lönar sig ofta att vänta på rea. Som exempel, Murdered Soul Suspect kom väl ganska så nyligen, såg det för ca 120:- på Humlbebundle nu.

Till konsol köper jag en del spel på släppdagen men där kan man ju sälja dem vidare när man är klar.

Inaktiv
Skrivet av jonis:

Jag har en backlog som heter duga, så det vore korkat av mig att inte vänta på reor.

Jag har slutat tänka på min backlog. Spel spelar man för att det är kul, det ska vara ett nöje. Man ska inte behöva sitta och tänka "åh jag har 20 spel jag måste klara först" osv. Vill du köpa något så gör det bara. Se det som att för varje Dark Souls måste du köpa de där 10 Call of Duty. Man måste gräva lite i skiten för att hitta guldklimparna

Medlem
Skrivet av ro:
Skrivet av conthox:

Talar inte alla pre-orders och kickstarters med mera emot detta? Eller hur ser sifforna ut?

Två skilda saker? Många backar ju ett spel för att det är billigare (och man tror på att det blir en produkt).

Köper 2-3 spel till fullpris per år men köper säkert ett 10-tal till via reor (då pratar vi om mindre än 150 kr).

Nja, alltså. Man har ju sätt en trend i antalet förbokningar och early access-erbjudanden har ökat, som både kostar antingen fullpris eller t.o.m. mer än fullpris. Om man då sedan gör en undersökning och de visar att 50 % väntar...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av eatem:

Jag har nog aldrig någonsin köpt ett spel till fullpris på Steam i alla fall. Den saken är klar. Jo, spelen sjunker extremt fort så det lönar sig ofta att vänta på rea. Som exempel, Murdered Soul Suspect kom väl ganska så nyligen, såg det för ca 120:- på Humlbebundle nu.

Till konsol köper jag en del spel på släppdagen men där kan man ju sälja dem vidare när man är klar.

De som släppte Murdered Soul Suspect gick väl i konkurs? Så det kan ju förklara att priset sjönk kraftigt.
Håller med om att det är mer ekonomiskt att vänta tills det blir rea. Men det är inget jag tänker på i någon större utsträckning. Vill jag ha spelet så köper jag det till fullpris. Sen finns det spel som man tvekar om, då kanske en rea gör att man köper det.

Medlem

Det är omöjligt för mig att vänta på reapris på ett spel jag vill ha.

Inaktiv
Skrivet av cyzed:
Skrivet av eatem:

Jag har nog aldrig någonsin köpt ett spel till fullpris på Steam i alla fall. Den saken är klar. Jo, spelen sjunker extremt fort så det lönar sig ofta att vänta på rea. Som exempel, Murdered Soul Suspect kom väl ganska så nyligen, såg det för ca 120:- på Humlbebundle nu.

Till konsol köper jag en del spel på släppdagen men där kan man ju sälja dem vidare när man är klar.

De som släppte Murdered Soul Suspect gick väl i konkurs? Så det kan ju förklara att priset sjönk kraftigt.
Håller med om att det är mer ekonomiskt att vänta tills det blir rea. Men det är inget jag tänker på i någon större utsträckning. Vill jag ha spelet så köper jag det till fullpris. Sen finns det spel som man tvekar om, då kanske en rea gör att man köper det.

Jo givetvis. Men jag pratar om de här spelen som verkar småbra, som man tvekar lite på. De brukar jag alltid vänta in på rea. Men Diablo 3 osv, spel man har väntat länge på de köper jag också rakt av givetvis. Fast aldrig på Steam, de lyckas alltid vara dyrast.

Medlem

Köper till 80% på olika erbjudanden som origin,steam osv har. Är det ett spel jag endast vill ha för SP-delen väntar jag hellre till den kompletta versionen med all dlc reas ut, som senast bioshock infinite. Galet dyrt att köpa vid release online, steams priser är galna om det är ordinarie.

Medlem

Jag köper spel som jag väntat på och vill ha på releasen eller nära. Men oftast går det att få "rea" även då på sidor som tex greenmangaming, det är faktiskt sällan jag lägger ut fulla priset på tex steam eller andra ställen.

När det är rea blir det nog mest köpt men mycket impulsköp då. "Oj va billigt, bäst att köpa nu medans det är 75%, jag kommer säkert vela spela det i framtiden" tex
Vill jag ha ett spel orkar jag oftast inte vänta på att en rea kanske kommer för det spelet senare.

Medlem

Köper det mesta på rea. Är det något jag absolut vill ha och det inte är rea på spelet kan jag köpa det ändå men det är sällan.

Medlem

Jag köper fullprisspel om det är något jag verkligen vill ha och som jag sett fram emot. Däremot är reor perfekta tillfällen att fylla spelbiblioteket med mindre kända titlar, spel som jag missat eller en mindre bra titel som jag bara vill skaffa en egen uppfattning om.

Medlem

Nya spel/förbokningar brukar alltid köpas via Kinguin, GMG känns nästan dyrt i jämförelse och har ganska dåligt utbud.

Är det gamla spel jag ändå inte har någon brådska att köpa så väntar jag lika gärna på någon trevlig Steam-rea, fast även där ibland kan det vara värt att dubbelkolla mot Kinguin innan man köper nåt på steam-rean.
Ser något trevligt på rea för typ 10€ så kikar man in på Kinguin och hittar det för 6-7€, har hänt flera gånger!

Medlem

Vill jag verkligen ha något köper jag det, brukar inte bry mig så mycket om det är rea. Blir mest indiespel nu för tiden, en femtiolapp hit eller dit är inget jag bryr mig om.

Avstängd

Beror ju oftast på ifall det är ett spel som jag verkligen vill ha, eller om det är ett som jag är någorlunda intresserad utav och det är på rea, kan ju vara skoj att prova på ibland, speciellt för ett rabatt pris

Medlem

Hade nypriserna på t.ex Steam eller Origin hållt samma kurs som t.ex King hade jag def. köpt det direkt från dom, men det är löjligt dyrt med 45-50€ för en digital release av ett PC spel.

Särskilt grisigt blir det med t.ex spel från Activision / EA där t.ex Sims 4 standard edition går för 60€ och deluxe ed. med nå skit-dlc med roliga hattar går för 70€.

Medlem

Jag köper uteslutande mina PC-spel på reor. Oftast i mängd vilket leder till att backloggen växer och växer. Som i sin tur har gjort att mitt förhållningssätt till nya PC-spel är "Jag har för mycket, kan ta det där sen."

Det hjälper ju inte heller att jag faktiskt inte känner mig hypad inför nya släpp.

Till Wii U:t däremot har jag köpt varenda spel på lanseringsdagen. Ganska lätt att göra det när det är med lagom jämna mellanrum som spel släpps.

Vill jag ha spelet köper jag det när det kommer


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Spel som jag inte är helt säker på att jag vill ha norpar man ju på någon rea.

Medlem

Senaste tiden på rea, men mest för att det dykt upp en hel del godbitar till bra pris. Ska jag köp för fullpris vill jag helst ha fysiskt exemplar, känslan av att hålla i en oöppnad spelförpackning gör mig ofta till ett barn på nytt.

Medlem

Köper aldrig PC spel över 300 kr. Till konsol, vilket jag köper spel til 1 gång per år så väntar jag på rabatt så det också hamnar under 300 kr.

Medlem

Jag köper till fullpris när jag kan men oftast är det så att jag inte kan.

123
Skriv svar