The Witcher 3 delar ut känga till kopieringsskydd

Robot
The Witcher 3 delar ut känga till kopieringsskydd
Medlem
The Witcher 3 delar ut känga till kopieringsskydd

hatar drm ja... värdelöst skit.

Medlem

DRM är så ironiskt. De enda som påverkas negativt av DRM är kunderna. Det har hänt med flera ubisoft-spel att jag har crackat dem efter att jag fucking köpt dem för att jag haft problem med saker som uplay.

Medlem

DRM är monstret som piratkopieringen skapade.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

DRM är monstret som piratkopieringen skapade.

Fast nej, alla som vet någonting om det här ämnet, inklusive experterna, vet att piraterna är de enda som inte bryr sig om DRM eftersom DRM påverkar inte piraterna överhuvudtaget. DRM är ett monster som inkompetenta företag skapade.

Medlem

Hade varit roligare om de inte skrivit ut DRM eller GOG, men bra grejer oavsett.

Medlem

Haha ganska fyndigt

Förstår inte riktigt poängen med när spel med drm går att pirat kopiera och ladda ner. Altså den som vill ladda ner ett spel med drm, kan göra det lika lätt som den med utan.

Medlem

GOG har den rätta synen på DRM. Den rätta synen på prioriteringar. Det finns en funktion som DRM fyller i nuläget som måste fortsätta fyllas som faktiskt gynnar kunderna, och det är det som de gjorde med Witcher 3.

Att hindra piraterna från att kunna börja spela spelet tidigare än de som köpt spelet. Efter det har släppts, no DRM. Det är det enda som fungerar. Jag kan lova på min moders ena höft som fortfarande inte är bruten att CDPRs inställning till DRM leder till att de får fler köp, trots att det är enklare än någonsin att piratkopiera spelen.

Jag piratkopierade mycket själv förr, innan jag blev vuxen och hade fast inkomst. Nu har jag pengar, och laddar aldrig ner spel längre. Förrutom om jag är tveksam på om jag vill kommer gilla det eller inte, och vill testa det innan jag köper det.

Även många spel som jag laddade ner för många år sedan, till exempel Witcher 2 när jag fortfarande gick i skolan och inte hade några pengar, har jag köpt nu på efterhand för att jag älskade spelen och tyckte rätt skulle vara rätt. Skulle ALDRIG piratkopiera ett spel av CDPR i framtiden, de förtjänar all good will de fått av spelarna.

Det är ju så lustigt, de är så smarta när det kommer till DRM (läs: resten av företagen är idiotiskt inkompetenta), för effekten är ju faktiskt att om du går in på torrentsidor och letar upp Witcher 2 och 3 så är kommentarsfälten fulla med pirater som lackar ur på andra piraterna för att supermånga pirater tycker det är fel att inte köpa dessa spelen av principskäl.

Medlem

Samma här, har nog köpt 10+ spel senaste tiden efter jag laddat ner dom.

Senast Star drive 2 och Darkest Dungeon och Shadow of mordor som jag halft klarade, sen köpte jag det.

Medlem

Komiskt att dom driver med det då CD Project va en stark förespråkare för några år sen innan dom kom till den ljusa sidan. Någon som minns skiten man fick utstå med Starforce innan Witcher 2 gjorde sig av med skräpet?


signatur

Idono. That's me!

Testpilot
Skrivet av Idono:

Komiskt att dom driver med det då CD Project va en stark förespråkare för några år sen innan dom kom till den ljusa sidan. Någon som minns skiten man fick utstå med Starforce innan Witcher 2 gjorde sig av med skräpet?

Det var Securom och det var bara på de fysiska exemplaren.

Även om Securom är intrusivt så är det inte ens i närheten av Starforce.

Nackdelen som jag märkte är att DRM även sabbar prestandan då de har så många checks att ingen försöker förbigå skyddet att dessa checks tar kraft.

I Witcher 2 fallet och Securom så käkade securom 15-20fps då man spelade och segade ner laddningstider med åtskilliga sekunder på en SSD disk.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Idono:

Komiskt att dom driver med det då CD Project va en stark förespråkare för några år sen innan dom kom till den ljusa sidan. Någon som minns skiten man fick utstå med Starforce innan Witcher 2 gjorde sig av med skräpet?

Det var Securom och det var bara på de fysiska exemplaren.

Även om Securom är intrusivt så är det inte ens i närheten av Starforce.

Nackdelen som jag märkte är att DRM även sabbar prestandan då de har så många checks att ingen försöker förbigå skyddet att dessa checks tar kraft.

I Witcher 2 fallet och Securom så käkade securom 15-20fps då man spelade och segade ner laddningstider med åtskilliga sekunder på en SSD disk.

Egentligen saksamma. DRM som DRM. Fortfarande taskigt att använda det.


signatur

Idono. That's me!

Inaktiv

Jag kan räkna på en hand de gånger piratkopieringsskydd stoppa mig ifrån att spela ett spel i ungefär en vecka efter release.

Självfallet är det fel att piratkopiera, det skadar industrin. Men man har inte alltid råd med sin spelkonsumtion.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av matte89:

Självfallet är det fel att piratkopiera, det skadar industrin. Men man har inte alltid råd med sin spelkonsumtion.

Varför måste du ha någonting du inte har råd med för tillfället?

Medlem

Haha och jag som inte ens kan starta mitt Witcher 3 pga jag inte har internet så att spelet kan bekräfta att releasedagen har passerat...

Medlem

[quote=Svenpa]

Skrivet av matte89:

Självfallet är det fel att piratkopiera, det skadar industrin. Men man har inte alltid råd med sin spelkonsumtion.

Varför måste du ha någonting du inte har råd med för tillfället?[/quoteskoj

Rättigheten att njuta/ha det skoj ska inte nödvändigtvis kosta pengar. Även om man gärna stödjer dom som ser till att man kan ha det. Men alla har inte råd...ska dom inte få ta del av trevliga saker då?

Medlem
Skrivet av TenderInkFish:

Rättigheten att njuta/ha det skoj ska inte nödvändigtvis kosta pengar. Även om man gärna stödjer dom som ser till att man kan ha det. Men alla har inte råd...ska dom inte få ta del av trevliga saker då?

Rättighet? Vad har du för rättighet att avnjuta produkter med prislappar på gratis? Tycker du att spela spel är en mänsklig rättighet?

Inaktiv
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av matte89:

Självfallet är det fel att piratkopiera, det skadar industrin. Men man har inte alltid råd med sin spelkonsumtion.

Varför måste du ha någonting du inte har råd med för tillfället?

Nämnde jag måste? Det är enkelt att ta för sig när det när det är gratis, fel eller ej. Svårare än så är det inte, hur många här använder ad-block och lyssnar på musik på YouTube? Kanske använder WinRAR efter att test perioden är över? Laddar ner senaste avsnittet av Game of Thrones?

Konsumtionsmönstret de flesta västerlänningar har idag har vi råd med. Gör det piratkopiering okej? Absolut inte.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Att ladda hem saker piratkopierat är också en bekvämlighetsgrej, mycket lättare att klicka på en magnetsymbol, vänta ett tag sen sätta igång och spela/kolla/lyssna osv än att aa, köpa saker.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av MaxWarp:

DRM är monstret som piratkopieringen skapade.

Fast nej, alla som vet någonting om det här ämnet, inklusive experterna, vet att piraterna är de enda som inte bryr sig om DRM eftersom DRM påverkar inte piraterna överhuvudtaget. DRM är ett monster som inkompetenta företag skapade.

Är ju inga som helst problem för piraterna att komma på ett sätt att bypassa DRM:en, t.ex. på Origin kan man registrera sig, logga in i offline-läge och sen spela. Uplay, Steam är lika lätt.

Vid launchen av Diablo 3 och SimCity kunde man säkert slippa server felen (som var en DRM) om man hade piratat spelen. (nu vet jag dock inte exakt datumen när dessa spel lades upp med en offline-fix)

Medlem
Skrivet av matte89:
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av matte89:

Självfallet är det fel att piratkopiera, det skadar industrin. Men man har inte alltid råd med sin spelkonsumtion.

Varför måste du ha någonting du inte har råd med för tillfället?

Nämnde jag måste? Det är enkelt att ta för sig när det när det är gratis, fel eller ej. Svårare än så är det inte, hur många här använder ad-block och lyssnar på musik på YouTube? Kanske använder WinRAR efter att test perioden är över? Laddar ner senaste avsnittet av Game of Thrones?

Konsumtionsmönstret de flesta västerlänningar har idag har vi råd med. Gör det piratkopiering okej? Absolut inte.

Pengar man kan spendera fritt får dom flesta svenskar in varje månad, om du inte kan samla ihop eller vänta tills dess verkar det som att du MÅSTE ha det innan du har råd lagligt. Annars hade man kunnat vänta. Lyssna på musik på youtube med adblock? När tog youtube betalt för att strömma sitt innehåll? Dom hade lätt kunna blockera allt för dom som använder adblocks men det gör dom inte, kan ej jämföras med pirat kopiering. Precis samma sak med winrar, dom uppmanar dig att köpa en licens men du får köra vidare, med utvecklarens tillstånd, det är medvetet och hade lätt kunnat deaktivera programmet istället. Ett spel kan du bara köpa för att köra det lagligt om det inte är satt som gratis av utvecklaren. Det är inte någon uppmaning likt det du skrev om innan. Game of Thrones får du en poäng för dock, känner ingen som köpt HBO kanalpaket när dom enbart vill se GoT.

Du skriver att piratkopiering inte är okej men försöker likt försvara det med "alla andra gör det" eller "det är lättare därför sker det, c'est la vie" antingen skiter du i vilket eller inte men det låter som du vill göra både och av nån anledning?

Testpilot
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av matte89:

Självfallet är det fel att piratkopiera, det skadar industrin. Men man har inte alltid råd med sin spelkonsumtion.

Varför måste du ha någonting du inte har råd med för tillfället?

Skrivet av Svenpa:

Rättighet? Vad har du för rättighet att avnjuta produkter med prislappar på gratis? Tycker du att spela spel är en mänsklig rättighet?

Lite halmgubbe debatt där tycker jag , då jag piratkoperade mycket så var det inte för att man tyckte man hade rätt att göra det utan av 2 orsaker:

* Det var enkelt och smidigt till skillnad mot att köpa. På den tiden innan steam/gog/spotify/netflix mfl tjänster.
* Det var gratis

Numera så är det enklare och smidigare att köpa sina spel/program/musik men det kostar pengar men de pengarna har jag råd med.
Så smidigheten vinner även om det kostar en slant , de som inte har råd är ändå inte en kund förrän de har råd även om de piratar så är det inte en förlust , snarare reklam.

Medlem

Jag är helt för DRM om det är en engångsgrej att du ska logga in på en server och vertifiera ditt köp eller liknande, vilken åsna som helst i skogen kan koppla in sig på sitt 56kb modem och knappa in en CD-key en gång.

k3m
Medlem

Hahaha, älskar er RED

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Jag är helt för DRM om det är en engångsgrej att du ska logga in på en server och vertifiera ditt köp eller liknande, vilken åsna som helst i skogen kan koppla in sig på sitt 56kb modem och knappa in en CD-key en gång.

Sure. Jag föredrar sättet som CDPR gör dock, det är verkligen det optimala i mina ögon. Det som de gjorde med witcher 3 på fysisk skiva var att inte ha med exekveringsfilen på skivan, utan den laddas automatiskt ner när du installerar det efter release. Piratkopiering går inte att förhindra, och det är uteslutet kunderna som får lida av att folk försöker. Det bästa vi kan hoppas på är att piratkopierarna inte får tillgång till spelet innan de betalande kunderna gör, vilket är CDPRs nuvarande filosofi.

Och det är bra. Även den sortens DRM du pratar om kan ha problem och strula för folk. Men det kan aldrig strula för piraterna eftersom piraterna crackar spelet direkt.

Medlem
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av TenderInkFish:

Rättigheten att njuta/ha det skoj ska inte nödvändigtvis kosta pengar. Även om man gärna stödjer dom som ser till att man kan ha det. Men alla har inte råd...ska dom inte få ta del av trevliga saker då?

Rättighet? Vad har du för rättighet att avnjuta produkter med prislappar på gratis? Tycker du att spela spel är en mänsklig rättighet?

Jag tycker det är en rättighet att få ha det skoj. Att sätta en prislapp på det är på många sätt sjukt (även om det är ett måste i dagens marknadsekonomi)

Jag tycker det är helt okej att en fattig student laddar ner witcher 3. Sen hade det varit kanon om hen betalade om den hade möjlighet. Vilket hen antagligen kommer att göra i framtiden när plånkan är tjockare. Alla har inte fötts med en guld dildo i röven vettu.

k3m
Medlem
Skrivet av TenderInkFish:
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av TenderInkFish:

Rättigheten att njuta/ha det skoj ska inte nödvändigtvis kosta pengar. Även om man gärna stödjer dom som ser till att man kan ha det. Men alla har inte råd...ska dom inte få ta del av trevliga saker då?

Rättighet? Vad har du för rättighet att avnjuta produkter med prislappar på gratis? Tycker du att spela spel är en mänsklig rättighet?

Jag tycker det är en rättighet att få ha det skoj. Att sätta en prislapp på det är på många sätt sjukt (även om det är ett måste i dagens marknadsekonomi)

Jag tycker det är helt okej att en fattig student laddar ner witcher 3. Sen hade det varit kanon om hen betalade om den hade möjlighet. Vilket hen antagligen kommer att göra i framtiden när plånkan är tjockare. Alla har inte fötts med en guld dildo i röven vettu.

Sant! Lätt att döma andra människor, speciellt såna som har pengar. Sist så, köp Witcher iaf när ni får stålar. Stöd RED, de förtjänar det

Medlem

Fattig student som man är, specielt sista månaden av csn lånet e lägre, jag körde en pirat bara för o testa det o se om jag gilla de! O de gjorde jag som bara den så nu har jag även köpt det!


signatur

Snusar till varje pris!

Inaktiv
Skrivet av Svenpa:

Du skriver att piratkopiering inte är okej men försöker likt försvara det med "alla andra gör det" eller "det är lättare därför sker det, c'est la vie" antingen skiter du i vilket eller inte men det låter som du vill göra både och av nån anledning?

Förklarar bara hur det står till för mig och kanske för andra. De flesta av oss bryter mot lag & ordning på något sätt i vardagen utan större konsekvenser fast vi vet att det inte är okej. Gå mot röd gubbe, spotta snusen på marken eller lämna något miljöfarligt på fel plats, osv. Mycket medvetet men något också inte.

Det ligger såklart i vår natur att göra fuffens och därför har vi lagar. Jag tänkte bara beskriva mitt agerande och varför. Du står framför det enkla, snabba & kostnadsfria fredagsunderhållningen mot det rätta, tröga & dyra alternativet. Ibland finns inte ens det alternativet.

Vi vet att det är fel och om alla gjorde så skulle skiten rasera. Gör man alltid rätt för sig? Knappast. Men jag mutar mitt dåliga samvete med att inhandla det jag kan.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av TenderInkFish:

Jag tycker det är en rättighet att få ha det skoj. Att sätta en prislapp på det är på många sätt sjukt (även om det är ett måste i dagens marknadsekonomi)

Jag tycker det är helt okej att en fattig student laddar ner witcher 3. Sen hade det varit kanon om hen betalade om den hade möjlighet. Vilket hen antagligen kommer att göra i framtiden när plånkan är tjockare. Alla har inte fötts med en guld dildo i röven vettu.

Man kan tycka att det är en rättighet att ha skoj, men varför ska det ske på någon annans bekostnad? Om vi ska dra det till sin spets kan man säga att det är okej för folk att åka skateboard
på förbjudet inhängnat område för man ha rätt att ha skoj. Varför åker man inte bara någon annanstans där det är fritt för alla? Samma sak med spel, varför inte ha kul med redan köpta eller gratis spel om du nu inte har tillgång till pengar som det kostar?

Att kalla folk "födda med guld dildo i röven" för att dom har råd och köper spel är väl bland det dummaste jag hört. Väntar man bara en tid så kostar valfritt spel 10€ på en valfri REA. Eller ska det vara en rättighet att spela spel vid release när det är som dyrast nu också?

12
Skriv svar