Fallout 4 - prestanda på äldre rigg

Medlem
Fallout 4 - prestanda på äldre rigg

Hej! Jag äger en PS4 samt en PC med följande specifikationer:

Gigabyte GA-P35-DS3
Intel Qx6700 @ 3,2GHz
AMD HD7880 2GB
8 GB ram
Asus DGX

Jag förstår att det kan vara svårt för er att avgöra huruvida spelet kommer att flyta på min dator. Min undran är hur tungt spelet är att driva jämfört med andra spel. Bioshock Infinite, Dark Souls 2 (ej nya versionen) och Skyrim fungerar båda prima, ofta med 60 fps på höga grafikinställningar. Det kan tilläggas att min skärm har en native upplösning på 1440x900.

Räcker dessa tre spel som referenser? Jag förstår att dessa spel är äldre. Varför jag skulle vilja spela Fallout 4 på dator framför PS4 beror på alla mods som finns tillgängliga. Vad har ni för erfarenheter när det kommer till prestanda? Dela gärna med er av era tankar!

Medlem

Följande räcker för att kunna köra och spela utan moddar på medel/hög inställning i 1680x1050:
intel core 2 duo E6750 3,2GHz
4GB ddr2
gtx 560 ti

Medlem
Skrivet av Shlamt:

Följande räcker för att kunna köra och spela utan moddar på medel/hög inställning i 1680x1050:
intel core 2 duo E6750 3,2GHz
4GB ddr2
gtx 560 ti

Ursäkta att jag uttrycker mig så men det låter lite för bra för att vara sant. Vad har du för fps? Riggen är ju annars rätt lik min.

Medlem

Fast i fallout 4 gör det ju inget om fpsen är 3.5... Allt dör med 1 headshot på hard

Medlem
Skrivet av KonradA:
Skrivet av Shlamt:

Följande räcker för att kunna köra och spela utan moddar på medel/hög inställning i 1680x1050:
intel core 2 duo E6750 3,2GHz
4GB ddr2
gtx 560 ti

Ursäkta att jag uttrycker mig så men det låter lite för bra för att vara sant. Vad har du för fps? Riggen är ju annars rätt lik min.

Har inte kollat fps än men gissar på >20fps större delen av tiden. Blir dock 0fps under ett par sekunder då och då i de tätaste delarna av staden. Enda gången prestanda var ett problem var vid en scriptad flygtur med BoS, löstes med lägre grafikinställningar.

Inaktiv

Har du redan köpt Fallout 4 till PCn? Annars har jag en fysisk utgåva (med steamkod) att sälja billigt som jag fick med en Pip boy edition men ägde redan spelet på Steam.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Har du redan köpt Fallout 4 till PCn? Annars har jag en fysisk utgåva (med steamkod) att sälja billigt som jag fick med en Pip boy edition men ägde redan spelet på Steam.

Vad otajmat. Köpte precis spelet till PC. Snällt av dig men då kanske någon annan blir glad av din generositet. Får bara hoppas att spelet blir roligt med min rigg.

Medlem

Nu har jag spelat Fallout 4 på min PC under tre dagar. Än så länge verkar det fungera över förväntan. Jag har dock inte tagit mig till någon större stad, varpå många har rapporterat kraftig prestandasänkning. Mina inställningar ligger generellt på medium men det kan dock påpekas att jag spelar i upplösningen 1440 x 900 (min skärms native). Spelet ligger på stadiga 30 FPS med min setup (mätt utifrån Steams FPS-mätare). Emellanåt hamnar jag på 25 FPS. Nu återstår att testa några moddar som sägs öka prestandan utan att sänka grafiken. Upp till bevis!

Medlem
Skrivet av KonradA:

Nu har jag spelat Fallout 4 på min PC under tre dagar. Än så länge verkar det fungera över förväntan. Jag har dock inte tagit mig till någon större stad, varpå många har rapporterat kraftig prestandasänkning. Mina inställningar ligger generellt på medium men det kan dock påpekas att jag spelar i upplösningen 1440 x 900 (min skärms native). Spelet ligger på stadiga 30 FPS med min setup (mätt utifrån Steams FPS-mätare). Emellanåt hamnar jag på 25 FPS. Nu återstår att testa några moddar som sägs öka prestandan utan att sänka grafiken. Upp till bevis!

Bra att det fungerar för dig. Min tips hade annars varit: Fallout 4 är i princip samma engine som Skyrim. Så om Skyrim fungerar bra, då borde F4 fungerar "nästan" lika bra.
Det andra är: På Steam kan du returnera spel om du har köpt digitalt. Lite dyrare där, men om man har spelat mindre än 2 timmar och returnera inom 2 veckor får man pengarna tillbaka utan problem.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:
Skrivet av KonradA:

Nu har jag spelat Fallout 4 på min PC under tre dagar. Än så länge verkar det fungera över förväntan. Jag har dock inte tagit mig till någon större stad, varpå många har rapporterat kraftig prestandasänkning. Mina inställningar ligger generellt på medium men det kan dock påpekas att jag spelar i upplösningen 1440 x 900 (min skärms native). Spelet ligger på stadiga 30 FPS med min setup (mätt utifrån Steams FPS-mätare). Emellanåt hamnar jag på 25 FPS. Nu återstår att testa några moddar som sägs öka prestandan utan att sänka grafiken. Upp till bevis!

Bra att det fungerar för dig. Min tips hade annars varit: Fallout 4 är i princip samma engine som Skyrim. Så om Skyrim fungerar bra, då borde F4 fungerar "nästan" lika bra.
Det andra är: På Steam kan du returnera spel om du har köpt digitalt. Lite dyrare där, men om man har spelat mindre än 2 timmar och returnera inom 2 veckor får man pengarna tillbaka utan problem.

Bra att veta Steams policy. Tack!

Vad beträffar spelmotorer så är det inte alltid så lätt. Om jag inte är helt ute och cyklar så använder Titanfall Source-motorn som Half-Life 2 använder. Prestandaskillnaderna där är inte så små. Men jag förstår din tanke.

Medlem

Två intressanta tester för spelet:
http://www.logicalincrements.com/games/fallout4/
http://www.gamersnexus.net/game-bench/2177-fallout-4-pc-video...

"As for lower settings, anyone comfortable compromising “Ultra” for “Medium” can grab the GTX 950 for a solid 60FPS experience"

"Your CPU will play a role in how well Fallout 4 performs, but not nearly as much as your GPU. Benchmarks from Tom’s Hardware suggest that Intel Core i3 CPUs are enough to handle the game without major hits to performance. You should be fine with a CPU even in the range of an Intel i3-4170 or AMD FX-6350. "

Medlem

Stadsmiljön segar ner rätt friskt på min burk från 2013.......den var the shit på den tiden


signatur

www.SpecialLuftvapen.se -- helautomatiska luftvapen (4,5 mm)

www.xsys-clan.se

Medlem

Intressant läsning från länkarna!

Stadsmiljöer är tunga på min dator också.

1
Skriv svar