Gearbox släpper en optimeringsguide till Borderlands 4

Robot
Gearbox släpper en optimeringsguide till Borderlands 4

Gearbox vill hjälp PC-spelarna att optimera Borderlands.

#Borderlands-4, #Gearbox

Medlem

Det släpptes en patch idag också

https://borderlands.2k.com/borderlands-4/update-notes/

Men det är verkligen makabert hur usel performance är, spelet ser knappast bättre ut än föregångarna men har 50% lägre fps.

Jag o polarna har haft några krascher under de 9 timmarna vi lirat men inget som förstört spelupplevelsen. Haft jävla kul me spelet!

Medlem
Skrivet av noreason:

Det släpptes en patch idag också

https://borderlands.2k.com/borderlands-4/update-notes/

Men det är verkligen makabert hur usel performance är, spelet ser knappast bättre ut än föregångarna men har 50% lägre fps.

Håller inte med. Spelet ser tusen gånger bättre ut. Speciellt ljus effekterna och skuggorna. Det är grafiskt vackrare än b3. Jag har haft två performance buggar. Ändrade lite i inställningarna och nu funkar det fläckfritt.

Medlem

för NVIDIA :/

fuck AMD användare i guess

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Håller inte med. Spelet ser tusen gånger bättre ut. Speciellt ljus effekterna och skuggorna. Det är grafiskt vackrare än b3. Jag har haft två performance buggar. Ändrade lite i inställningarna och nu funkar det fläckfritt.

Ok, men skulle du då säga att dom där, i ditt tycke förbättrade ljus effekterna och skuggorna (som gissningsvis använder ray-tracing) jämfört med BL3's förmodligen pre-baked skuggor/lighting. Gör det värt den 50%+ sämre prestandan du nu då har jämfört med den prestanda du förmodligen hade fått med samma dator i BL 3 eller med samma teknik som BL 3 använder?

För problemet med UE 5 är att när utveckarna använder RT för skuggor, ljus, reflektioner. Så är det majoriteten av tiden inte längre valfritt för kunden att säga "nej jag vill inte ha prestanda krävande RT skuggor och reflektioner, m.m. För jag tycker inte "förbättringen" är värd kostnaden som blir i prestanda". För det alternativet finns inte då utvecklarna inte ger det alternativet för det skulle kosta utvecklingstid, eftersom att dom då hade dom behövt bakea shadows och lighting och därmed inte tjänat något på RT alternativet där dom slipper detta helt.

Och helt ärligt många RT skuggor och reflektioner jag sett hittils ser i mitt tycke sämre ut än fakeade "pre-baked" sådana. För RT ytor har massa noise och även hur mkt dom än försöker "de-noisa" så försvinner det aldrig helt pga dom inte kan använda så många rays som det krävs för att undvika det.

RT är en teknik som i mitt tycke är LÅNGT ifrån redo att användas. För många nakdelar och kostnad mot för vad det ger. Men företagen verkar gilla att använda tekniken för att det sparar dom tid och därmed pengar. Tekniken är helt ok att ha i spelen när det är valfritt. Men när det bara blir mindre och mindre spel där det faktiskt ÄR valfritt, så blir det ett problem. Misstänker att UE 5 och EPIC är en stor anledning till detta eftersom att företagen/ledning ser penga besparningen och därmed vinsterna dom kan få med att köra på RT only.

1
Skriv svar