Nu går det inte längre att spela Oculus-spel med HTC Vive

Robot
Nu går det inte längre att spela Oculus-spel med HTC Vive
Medlem
Nu går det inte längre att spela Oculus-spel med HTC Vive
Medlem

Oculus är så sjukt äckligt!
Hoppas verkligen att INGEN köper deras VR.

Hur kan man vara så otroligt dum att låsa spel till Hårdvara?
Eller ännu värre, hur kan man vara så otroligt dum att Stödja detta genom att köpa skiten??

Medlem

Tror ärligt på flopp för oculus, vive 4 win

Medlem

Hur många spikar i denna kista behövs det......är det inte nog snart??

Citat:

If customers buy a game from us, I don't care if they mod it to run on whatever they want. As I have said a million times (and counter to the current circlejerk), our goal is not to profit by locking people to only our hardware - if it was, why in the world would we be supporting GearVR and talking with other headset makers? The software we create through Oculus Studios (using a mix of internal and external developers) are exclusive to the Oculus platform, not the Rift itself.

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/3vl7qe/palmer_luckey...

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Oculus är så sjukt äckligt!
Hoppas verkligen att INGEN köper deras VR.

Hur kan man vara så otroligt dum att låsa spel till Hårdvara?
Eller ännu värre, hur kan man vara så otroligt dum att Stödja detta genom att köpa skiten??

Hate much?

Medlem

Finns säkert nått lurigt juridiskt skäl till att dom gör som dom gör, men allt sånt som gör det sämre för konsumenten gör mig lite irriterad.

Medlem

VR är ju inte speciellt billigt och med flera olika VR platformar känns det lite rörigt och svårt att veta vilken man ska ha då spelen inte funkar på alla...

Medlem

Vive är helt underbar, köp den istället.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Evilof:

Finns säkert nått lurigt juridiskt skäl till att dom gör som dom gör, men allt sånt som gör det sämre för konsumenten gör mig lite irriterad.

Förmodligen inte. Dom kör nog bara med ett konsoltänk. Köp vår hårdvara för att spela vår mjukvara ANNARS.

Medlem

Känns som en delning av spelutbudet mellan de olika hårdvaruvarianterna riskerar att bli en backfire för alla. Fler skulle nog köpa om det gick att spela alla VR-spel, även om det innebär att vissa plattformsspecifika funktioner inaktiveras.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Fisigt värre...

Medlem

Tråkig attityd Oculus har, men det ändrar inte det faktumet att jag är riktigt nöjd med min

Gillar att den bara knappt väger något och bara använder en kabel. Me like!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

försöker återskapa xbox playstation skiten igen.. orka..

KoP
Medlem

Lika sjukt som att om t.ex Warner Brothers skulle gör en tv som låser ute film ifrån alla andra filmbolag.

Medlem

Längtar efter att uppleva VR på AAA titlar som gamla skyrim, men gjort för VR från början. Utan sladdar och krångel. Så jag antar att jag får vänta 3 år.

Sen stör det mig ngt vansinnigt att en "skärmtillverkare" ska få styra vad jag kör på den...!

Medlem
Skrivet av jehuty:
Skrivet av Evilof:

Finns säkert nått lurigt juridiskt skäl till att dom gör som dom gör, men allt sånt som gör det sämre för konsumenten gör mig lite irriterad.

Förmodligen inte. Dom kör nog bara med ett konsoltänk. Köp vår hårdvara för att spela vår mjukvara ANNARS.

"ANNARS kan du ju alltid gå och köpa från vår konkurrent."


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ja Oculus skjuter sig sjävla i foten gång på gång känns det som. Man kan inte leva på hype hur länge som helst. Jag var sjukt taggad på Oculus först men nu lutar det mer åt Vive. Inte bara på grund av denna låsning av spel, men också på grund av tekniken i sig själv verkar mycket bättre på Vive.

När jag började läsa lite mer om tekniken i headtrackingen så kändes oculus bara "meh". Jag menar en lågupplöst kamera som ska hålla koll på dioderna känns inte direkt revolutionerande på något vis, och det kommer med all säkerhet inte vara bra nog på mer än ett fåtal meters avstånd. När man dessutom svingar armarna omkring sig så känns det mer givet att det kommer skapa problem. Något som verkar avsevärt mycket bättre på viven.

Men jag håller köpfingarna i styr tills dess att jag verkligen får prova båda.

OBS! jag är så jävla less på all politik som kommer med allting numera. Kan företag inte bara försöka skapa de bästa produkterna och den som lyckas bäst vinner.. Numera måste man ju sitta och ta politiska ställningstaganden till varenda jävla produkt man vill köpa.

Medlem

Ja... vad förväntar man sig av ett företag som ägs av facebook...

Medlem

Har HTC vive. Och den är värd alla pengar. Efter uppdateringen och spelen är grymma. Vive appen och kunna koppla mobilen till headsetet är grymt. Kan svara på samtal samt ringa sen smsa (än så länge bara snabbval i sms men kommer väl. Asballt och bra skärm per öga. Nöjd som bara den. Enda kruxet är det krävs stor utrymme men det är värt det.

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Oculus är så sjukt äckligt!
Hoppas verkligen att INGEN köper deras VR.

Hur kan man vara så otroligt dum att låsa spel till Hårdvara

Har funkat rätt bra för företag som Atari, Sega, Nintendo, Sony och Microsoft de senaste 30 åren.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Stelefan:

Oculus är så sjukt äckligt!
Hoppas verkligen att INGEN köper deras VR.

Hur kan man vara så otroligt dum att låsa spel till Hårdvara

Har funkat rätt bra för företag som Atari, Sega, Nintendo, Sony och Microsoft de senaste 30 åren.

Nja, har kanske funkat för företagen, men ur konsumentvinkel kanske inte helt optimalt att splitta mjuk/hårdvara.

PC skall vara en öppen plattform som leder vägen för övriga format. Det är dess största fördel och styrka.

Tänk var bilismen hade varit idag om man bara fick köra Ford på vissa vägar, Opel var enda tillåtna på motorvägar, grusväg ägdes av Volkswagen o.s.v för att ta den klassiska bilanalogin

Fy fabian för mjuk/hårdvaru inlåsning, jävligt kontraproduktivt, dyrt för slutkonsument, utveckligshämmande och dessutom jävligt märkligt i dessa tider när allt skall vara så förbannat globalt!?!

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Oculus är så sjukt äckligt!
Hoppas verkligen att INGEN köper deras VR.

Hur kan man vara så otroligt dum att låsa spel till Hårdvara?
Eller ännu värre, hur kan man vara så otroligt dum att Stödja detta genom att köpa skiten??

Märks att du inte är så insatt i branschen. Oculus är inte ensamma med att ha exklusiva spel. Det finns även en exklusiva spel för Vive, för att inte tala om alla konsoler som lever på exklusiva spel. Det är ändå ganska logiskt att Oculus vill skydda sina investeringar. Det är Oculus som har betalat för utvecklingen av Lucky's Tale och Dreamdeck, inte Valve eller HTC. Så varför ska det funka på Vive?

För att det här med VR ska kunna slå igenom så måste det finnas pengar att tjäna, och det gör man framför allt genom försäljning av mjukvara. Oculus subventionerade priset på hårdvaran i hopp om att folk ska köpa mjukvaran (spelen), men så kommer bortskämda jävla millenniumbarn och ska ha allt serverat på silverfat och förstör allting. Utan exklusiva spel så hade du fått betala minst det dubbla för ett VR-headset, vare sig det är Oculus eller Vive. Så var lite jävla tacksam i stället för att idiotförklara alla som ser till att VR-branschen går framåt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Stelefan:

Oculus är så sjukt äckligt!
Hoppas verkligen att INGEN köper deras VR.

Hur kan man vara så otroligt dum att låsa spel till Hårdvara?
Eller ännu värre, hur kan man vara så otroligt dum att Stödja detta genom att köpa skiten??

Märks att du inte är så insatt i branschen. Oculus är inte ensamma med att ha exklusiva spel. Det finns även en exklusiva spel för Vive, för att inte tala om alla konsoler som lever på exklusiva spel. Det är ändå ganska logiskt att Oculus vill skydda sina investeringar. Det är Oculus som har betalat för utvecklingen av Lucky&#039;s Tale och Dreamdeck, inte Valve eller HTC. Så varför ska det funka på Vive?

För att det här med VR ska kunna slå igenom så måste det finnas pengar att tjäna, och det gör man framför allt genom försäljning av mjukvara. Oculus subventionerade priset på hårdvaran i hopp om att folk ska köpa mjukvaran (spelen), men så kommer bortskämda jävla millenniumbarn och ska ha allt serverat på silverfat och förstör allting. Utan exklusiva spel så hade du fått betala minst det dubbla för ett VR-headset, vare sig det är Oculus eller Vive. Så var lite jävla tacksam i stället för att idiotförklara alla som ser till att VR-branschen går framåt.

Dock är skillnaden mellan spel "låsta" till Vive och spel låsta till Oculus att Oculus spel är låsta via ett DRM medans Vive endast i skillnaden på tekniken som används. De som skapade sina spelen till Vive kan göra samma sak till Oculus, däremot alla spel som skapats exclusivt till Oculus och säljs via deras Oculus home nu är helt låsta via deras DRM i obestämd framtid.

Dessutom är det precis detta som Palmer själv sa inte skulle vara fallet för att VR överhuvudtaget ska kunna slå igenom för fler än bara de allra mest "fanatiska" VR entusiaster.

Medlem

Dubbel post ta bort snälla mod

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Stelefan:

Oculus är så sjukt äckligt!
Hoppas verkligen att INGEN köper deras VR.

Hur kan man vara så otroligt dum att låsa spel till Hårdvara?
Eller ännu värre, hur kan man vara så otroligt dum att Stödja detta genom att köpa skiten??

Märks att du inte är så insatt i branschen. Oculus är inte ensamma med att ha exklusiva spel. Det finns även en exklusiva spel för Vive, för att inte tala om alla konsoler som lever på exklusiva spel. Det är ändå ganska logiskt att Oculus vill skydda sina investeringar. Det är Oculus som har betalat för utvecklingen av Lucky&#039;s Tale och Dreamdeck, inte Valve eller HTC. Så varför ska det funka på Vive?

För att det här med VR ska kunna slå igenom så måste det finnas pengar att tjäna, och det gör man framför allt genom försäljning av mjukvara. Oculus subventionerade priset på hårdvaran i hopp om att folk ska köpa mjukvaran (spelen), men så kommer bortskämda jävla millenniumbarn och ska ha allt serverat på silverfat och förstör allting. Utan exklusiva spel så hade du fått betala minst det dubbla för ett VR-headset, vare sig det är Oculus eller Vive. Så var lite jävla tacksam i stället för att idiotförklara alla som ser till att VR-branschen går framåt.

De som är exklusiva till vive är det bara för touch inte är ute ännu till rift, det kommer fungera precis lika bra på rift så fort de har möjligheten att spela. Mr insatt.

Om de nu vill tjäna pengar så tjänar de ju lika mycket oavsett vilket vr headset som köper spelen.
"Oculus subventionerade" Säljer hårdvaran + shipping att cost. Så det dubbla är det inte tal om.

Har både dk1,2 och avbokade nyligen min dag 1 preorder på oculus för min vive jag beställde 8 april hade redan levererats och är imo det bättre alternativet.

O lite extra skit ska de ha när de går ut o säger att de inte tänker aktivt motarbeta revive och sedan implementerar ett drm som är specifikt för att låsa spelen till rift.

Medlem

Gillar inte tanken med exklusiva spel, men förstår det ifall det skulle vara som Palmer säger, att spelen är gjorda för OR och att folk gärna får köpa dem och spela på vilket format de vill, men att det kanske inte fungerar som förväntat då

Medlem

Vem fan bryr sig.. Spelen suger ändå, Inte anpassade för Vive..

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Stelefan:

Oculus är så sjukt äckligt!
Hoppas verkligen att INGEN köper deras VR.

Hur kan man vara så otroligt dum att låsa spel till Hårdvara?
Eller ännu värre, hur kan man vara så otroligt dum att Stödja detta genom att köpa skiten??

Märks att du inte är så insatt i branschen. Oculus är inte ensamma med att ha exklusiva spel. Det finns även en exklusiva spel för Vive, för att inte tala om alla konsoler som lever på exklusiva spel. Det är ändå ganska logiskt att Oculus vill skydda sina investeringar. Det är Oculus som har betalat för utvecklingen av Lucky&#039;s Tale och Dreamdeck, inte Valve eller HTC. Så varför ska det funka på Vive?

För att det här med VR ska kunna slå igenom så måste det finnas pengar att tjäna, och det gör man framför allt genom försäljning av mjukvara. Oculus subventionerade priset på hårdvaran i hopp om att folk ska köpa mjukvaran (spelen), men så kommer bortskämda jävla millenniumbarn och ska ha allt serverat på silverfat och förstör allting. Utan exklusiva spel så hade du fått betala minst det dubbla för ett VR-headset, vare sig det är Oculus eller Vive. Så var lite jävla tacksam i stället för att idiotförklara alla som ser till att VR-branschen går framåt.

Dock är skillnaden mellan spel "låsta" till Vive och spel låsta till Oculus att Oculus spel är låsta via ett DRM medans Vive endast i skillnaden på tekniken som används. De som skapade sina spelen till Vive kan göra samma sak till Oculus, däremot alla spel som skapats exclusivt till Oculus och säljs via deras Oculus home nu är helt låsta via deras DRM i obestämd framtid.

Dessutom är det precis detta som Palmer själv sa inte skulle vara fallet för att VR överhuvudtaget ska kunna slå igenom för fler än bara de allra mest "fanatiska" VR entusiaster.

Vive har också ett DRM. Viveport, och det fungerar i stort sätt likadant som Oculus Home. Och jag är ganska så säker på att HTC kommer utveckla appar som blir exklusiva för just Viveport. Det finns än då länge inga krav på att du måste släppas spel på Oculus Home. Utan du kan släppa på Steam och det kommer funka på din Rift i alla fall. Allt Oculus gör är att släppa sina egna spel på Oculus Home. Att detta innebär begränsat stöd för andra headsets får man räkna med.

Att Revive slutade fungera var förmodligen ingen ondskefull plan som Palmer kokat ihop. Utan mest troligt så var det den nya SDK:n, som var en ganska stor uppdatering, som tog bort stödet, och allt som behövdes var att recompila Revive med 1.4. Lite som när SDK 0.7 släpptes och allt innan 0.7 slutade fungera. Allt som krävdes var en recompile med SDK 0.7.

Jag personligen skulle nog välja Vive framför Oculus, men folk måste sluta vara så jävla butthurt så fort ett företag på något sätt vill begränsa tillgången av sin produkt. Och sist jag kollade så har samtliga av Valves spel sedan HL2 krävt Steam. Det är minst lika svinigt som hårdvaru-DRM. Men i slutändan så handlar det om att bygga upp en plattform som man kan livnära sig på. Valve har dragit in sjuka summor pengar på sin hycklande plattform. Allt ska vara öppet så länge det är låst till Steam. Men denna strategi har gjort att de har kunnat expanderat, och bland annat gjort Vive till verklighet.

Medlem

Snälla, om ni vill att VR ska bli nästa stora grej och ha ett långt och hälsosamt liv. Sluta Segregera era kunder, valfriheten gynnar alla.


signatur

Nämen!

12
Skriv svar