Robot
Yakuza 0

Välskrivet och pinsamt. Roligt och halvnaket. Yakuza är mycket av allt, och med del noll är det hög tid att kliva in i den japanska gangsterberättelsen.

#yakuza-0, #outrun


Inaktiv
Yakuza 0

Fan vill ha detta på PC, verkar helt underbart.
Yakuza-spelen ska ju vara de andliga uppföljarna till Shenmue om än med en mycket lekfullare stil.

Skribent
Skrivet av anon_306295:

Fan vill ha detta på PC, verkar helt underbart.
Yakuza-spelen ska ju vara de andliga uppföljarna till Shenmue om än med en mycket lekfullare stil.

Ja, det är helt klart åt det hållet. Väldigt lekfullt, men också med höga ambitioner att faktiskt berätta en rejäl gangstersaga. Ibland krockar de två, och det är väldigt personligt om det stör eller bidrar till charmen, eller som för mig både och.

Medlem

Funderade på att skaffa detta spel till Ps4, vad har jag att förvänta mig sleeping dogs i Japan?? Såg rätt likt det hur stor är världen är storyn lik gta eller sleeping dogs? någon som vet??

Skribent
Skrivet av Warfighter320:

Funderade på att skaffa detta spel till Ps4, vad har jag att förvänta mig sleeping dogs i Japan?? Såg rätt likt det hur stor är världen är storyn lik gta eller sleeping dogs? någon som vet??

Det är väl mer likt Shenmue än GTA eller Sleeping Dogs. Du kör inga bilar (du kan dock mosa folks huvuden i dörren på parkerade bilar), och världen är mycket, mycket mindre. Bara några kvarter i ett par olika städer, egentligen. Men det är ganska fullproppat med saker att göra och låsa upp på den ytan. Och spelet presenterar nya saker att göra med jämna mellanrum.

Vad gäller storyn är Yakuza 0 ambitiöst, och försöker gestalta hur yakuzan fungerar med sina komplicerade sociala koder och hierarkier. Det flippar ofta ur också, på gott och ont, men huvudstoryn är mestadels välskriven och engagerande.

Medlem

Synd att det inte finns på PC som sagt. Tycker att det låter mysigt att man mest rör sig till fots i några få kvarter, får mig att tänka på "city hubs" i spel som Vampire: Bloodlines och Deus Ex etc. Mindre stadsområden men med mer detaljer och liv är underskattat i spelvärlden, allt måste inte vara superstort.

Medlem

Får bli detta till ps4. Har väntat ett tag på det. Men vill kunna gibba dom övriga också =(

Medlem

Klarade ut spelet igår och må säga att det är ett av dom bättre spelen jag har kört på ett tag. Hoppas att dom tar och släpper yakuza 6 här i Europa nån gång snart och en utgåva med alla spelen till ps4an skulle jag inte tacka nej till heller

Medlem

Det är synd Japan lider av sexism problem deluxe och gubbsjuka på det. Men bortser man från det är det här spelet sjuhelsikes bra.
Det är så fullpackat med saker så det är inte klokt och storyn är fantastiskt. Det här är vad Mafia III borde ha varit vad gäller storyn.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av M_R_X5432:

Klarade ut spelet igår och må säga att det är ett av dom bättre spelen jag har kört på ett tag. Hoppas att dom tar och släpper yakuza 6 här i Europa nån gång snart och en utgåva med alla spelen till ps4an skulle jag inte tacka nej till heller

Det vore enormt trevligt. HD-remasters på de gamla och bara vanliga nysläpp på PS4 för resten. Hade varit perfekt för alla som inte kunnat följa serien genom åren. Men de säljer väl inte jättebra i väst. Om Yakuza 0 säljer bra så kanske.

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Om Yakuza 0 säljer bra så kanske.

Trevligt nog så verkar detta sälja betydligt mer än vad Sega/Atlus räknat med då det blev slutsålt på rätt många ställen nästan direkt. Jag har aldrig sett att ett annat Yakuza-spel fått så här mycket (positiv) uppmärksamhet heller.

Yakuza känns verkligen som en serie fler skulle gilla om de bara provade den.

Skribent
Skrivet av Margy:
Skrivet av herrkilman:

Om Yakuza 0 säljer bra så kanske.

Trevligt nog så verkar detta sälja betydligt mer än vad Sega/Atlus räknat med då det blev slutsålt på rätt många ställen nästan direkt. Jag har aldrig sett att ett annat Yakuza-spel fått så här mycket (positiv) uppmärksamhet heller.

Yakuza känns verkligen som en serie fler skulle gilla om de bara provade den.

Jag läste något om det. Mycket trevliga nyheter. Tror Yakuza 0 är en utmärkt inkörsport för tveksamma, så chansen finns ju att serien befäster sig på bredare front i väst nu.

Redaktör
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Margy:
Skrivet av herrkilman:

Om Yakuza 0 säljer bra så kanske.

Trevligt nog så verkar detta sälja betydligt mer än vad Sega/Atlus räknat med då det blev slutsålt på rätt många ställen nästan direkt. Jag har aldrig sett att ett annat Yakuza-spel fått så här mycket (positiv) uppmärksamhet heller.

Yakuza känns verkligen som en serie fler skulle gilla om de bara provade den.

Jag läste något om det. Mycket trevliga nyheter. Tror Yakuza 0 är en utmärkt inkörsport för tveksamma, så chansen finns ju att serien befäster sig på bredare front i väst nu.

Sen torde det underlätta om Väst slapp vänta 1, 2 eller 3 år längre än Japan.


signatur
Skribent
Skrivet av Tompa:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Margy:
Skrivet av herrkilman:

Om Yakuza 0 säljer bra så kanske.

Trevligt nog så verkar detta sälja betydligt mer än vad Sega/Atlus räknat med då det blev slutsålt på rätt många ställen nästan direkt. Jag har aldrig sett att ett annat Yakuza-spel fått så här mycket (positiv) uppmärksamhet heller.

Yakuza känns verkligen som en serie fler skulle gilla om de bara provade den.

Jag läste något om det. Mycket trevliga nyheter. Tror Yakuza 0 är en utmärkt inkörsport för tveksamma, så chansen finns ju att serien befäster sig på bredare front i väst nu.

Sen torde det underlätta om Väst slapp vänta 1, 2 eller 3 år längre än Japan.

Ja. Yakuza 5 släpptes till PS3 lagom till att de flesta slutat spela på den konsolen. Jag spelade det väldigt lite just för att jag inte orkade koppla in den gamla burken igen.

Medlem

Vad är det som är korkat och fel med hostess delen? Det är ju något som faktiskt existerar i japan.vilket inte är ett dugg konstigt om man kollar på hur det faktiskt ser ut i samhället där. Det är inte bara tjejer som är hostesses heller, Yakuza 1 avbildar hostess klubbar tydligar på den fronten.


signatur

// Bacon <3

Skribent
Skrivet av PcKaffe:

Vad är det som är korkat och fel med hostess delen? Det är ju något som faktiskt existerar i japan.vilket inte är ett dugg konstigt om man kollar på hur det faktiskt ser ut i samhället där. Det är inte bara tjejer som är hostesses heller, Yakuza 1 avbildar hostess klubbar tydligar på den fronten.

Det korkade är hur det görs. Man klär dem i olika smink och kläder för att de ska tilltala männen så bra som möjligt. Att hostesses finns i Japan fattar jag också, men det här är en rätt slapp gestaltning som både misslyckas med att göra det trovärdigt, och som dessutom känns rätt obekvämt och unket på kuppen. De vill att det ska vara lättsamt och kul, men det funkar inte för mig.

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Det korkade är hur det görs. Man klär dem i olika smink och kläder för att de ska tilltala männen så bra som möjligt..

Det är ju precis så verksamheten fungerar? Det gäller tilltala männen så bra man bara kan för att för att locka dit dom, och att kunna tjäna tillräckligt med pengar. Att ha Värdar som följer senaste trenden, kläder, smink, allt. De måste se så bra ut som möjligt. Det är precis det minispelet går ut på. Sen kanske alla inte tycker det är underhållande, det köper jag dock.

Skribent
Skrivet av Shinsen:
Skrivet av herrkilman:

Det korkade är hur det görs. Man klär dem i olika smink och kläder för att de ska tilltala männen så bra som möjligt..

Det är ju precis så verksamheten fungerar? Det gäller tilltala männen så bra man bara kan för att för att locka dit dom, och att kunna tjäna tillräckligt med pengar. Att ha Värdar som följer senaste trenden, kläder, smink, allt. De måste se så bra ut som möjligt. Det är precis det minispelet går ut på. Sen kanske alla inte tycker det är underhållande, det köper jag dock.

Kvinnor får inte ändrade "funny" och "talk"-stats av att byta frisyr, så jag skulle inte säga att det är "precis så verksamheten fungerar". Och det är just den mekaniska biten jag kritiserar - inte att spelet skildrar hostess-kulturen, utan hur det görs i det specifika fallet. Det görs väl med glimten i ögat, men jag tycker att det faller rätt platt oavsett. Och det är rätt tradigt att hålla på med också. Som tur är finns det annat man kan lägga tiden på istället.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Shinsen:
Skrivet av herrkilman:

Det korkade är hur det görs. Man klär dem i olika smink och kläder för att de ska tilltala männen så bra som möjligt..

Det är ju precis så verksamheten fungerar? Det gäller tilltala männen så bra man bara kan för att för att locka dit dom, och att kunna tjäna tillräckligt med pengar. Att ha Värdar som följer senaste trenden, kläder, smink, allt. De måste se så bra ut som möjligt. Det är precis det minispelet går ut på. Sen kanske alla inte tycker det är underhållande, det köper jag dock.

Kvinnor får inte ändrade "funny" och "talk"-stats av att byta frisyr, så jag skulle inte säga att det är "precis så verksamheten fungerar". Och det är just den mekaniska biten jag kritiserar - inte att spelet skildrar hostess-kulturen, utan hur det görs i det specifika fallet. Det görs väl med glimten i ögat, men jag tycker att det faller rätt platt oavsett. Och det är rätt tradigt att hålla på med också. Som tur är finns det annat man kan lägga tiden på istället.

Jag accepterar din åsikt, jag har en annan. Men du har fel på en punkt hur spelet fungerar. Kvinnorna har två olika pooler med stats. kläder och smink påverkar inte deras sociala stats som talk, party, love, skill eller hp. De statsen kan bara höjas genom erfarenhet. Du kan dock ändra sexy, beauty, cute, funny med kläderna eftersom det är just hur hon ser ut som menas. så att kläder och frisyrer förändrar de punkterna är ju, helt rätt faktiskt. Det är ingen slump att de stora tjocka skämtglasögonen ger funny och totalt sänker allt annat.


signatur

// Bacon <3

Skribent
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Shinsen:
Skrivet av herrkilman:

Det korkade är hur det görs. Man klär dem i olika smink och kläder för att de ska tilltala männen så bra som möjligt..

Det är ju precis så verksamheten fungerar? Det gäller tilltala männen så bra man bara kan för att för att locka dit dom, och att kunna tjäna tillräckligt med pengar. Att ha Värdar som följer senaste trenden, kläder, smink, allt. De måste se så bra ut som möjligt. Det är precis det minispelet går ut på. Sen kanske alla inte tycker det är underhållande, det köper jag dock.

Kvinnor får inte ändrade "funny" och "talk"-stats av att byta frisyr, så jag skulle inte säga att det är "precis så verksamheten fungerar". Och det är just den mekaniska biten jag kritiserar - inte att spelet skildrar hostess-kulturen, utan hur det görs i det specifika fallet. Det görs väl med glimten i ögat, men jag tycker att det faller rätt platt oavsett. Och det är rätt tradigt att hålla på med också. Som tur är finns det annat man kan lägga tiden på istället.

Jag accepterar din åsikt, jag har en annan. Men du har fel på en punkt hur spelet fungerar. Kvinnorna har två olika pooler med stats. kläder och smink påverkar inte deras sociala stats som talk, party, love, skill eller hp. De statsen kan bara höjas genom erfarenhet. Du kan dock ändra sexy, beauty, cute, funny med kläderna eftersom det är just hur hon ser ut som menas. så att kläder och frisyrer förändrar de punkterna är ju, helt rätt faktiskt. Det är ingen slump att de stora tjocka skämtglasögonen ger funny och totalt sänker allt annat.

Just ja. Talk hör till den där andra statkategorin.
Men oavsett - jag återgäldar respekten, fast för din åsikt då. Yakuza 0 är, alldeles oavsett vad man tycker om alla enskilda bitar - ett bra spel.

Medlem
Skrivet av M_R_X5432:

Klarade ut spelet igår och må säga att det är ett av dom bättre spelen jag har kört på ett tag. Hoppas att dom tar och släpper yakuza 6 här i Europa nån gång snart och en utgåva med alla spelen till ps4an skulle jag inte tacka nej till heller

Ja visst fasen var yakuza 0 galet bra spel? Här kan man snacka om folk som älskar att spela har utvecklat haha.
Fan bara sidosakerna som att kasta pil eller bowla eller så skulle kunna ha varit små spel i sig själv så otroligt välgjorda de är för att inte tala om alla määääängder av sid missions som man hamnar i av rena slumpen allt som oftast som får spelet att kännas otroligt levande.
Grottade ner mig i timmar både med husägande delen samt den där japanska kabaré klubben.
Små roliga saker att lägga sin tid på helt klart och det man låste upp med respektive gubbe när man väl klarar dessa två var ju häftigare än häftigast haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar