Det där med JRPGn på SNES

Inaktiv
Det där med JRPGn på SNES

Ständigt samma visa. "FF6 är konsollens om inte världens bästa RPG", "Chrono Trigger är konsollens om inte världens bästa RPG", "Secret of Mana är ...-ns bästa RPG" och ofta kommer det från samma person olika dagar i veckan. Överdriven hype är det, och man kan tro att dessa är de enda 3 SNESRPGn denne person har spelat.
Det överväldigande propagerandet att FF6, CT och t.o.m. SoM ska vara konsollens bästa RPGn är enligt mig bara negativt, om än förståeligt.

Den typiske Tyckaren i det här fallet är någon form av speljournalist eller någon annan nostalgiker som är några år äldre än mig. Nyckeln i det här fallet är äldre, då jag inte hann bli en spelfantast förens konsollgenerationen efter, så när jag väl dök ner i spelutbudet till SNES på allvar så var det med hjälp av emulering. Emulering som gav plötslig tillgång till tidigare nästan mytomspunna spel som behövdes importeras från USA, eller som aldrig ens översattes från japanska - inte förens emulering tillät fans att skapa och sprida egna översättningar av dessa spel. Så när den äldre spelargenerationen spelade den ovannämnda trion så var upplevelsen starkt färgad av ett klent utbud och hype kring importtitlar (mina upplevelser under PlayStation-eran färgades likadant), till skillnad från mina upplevelser av dom.

Så visst är det lätt att klassa FF6 och CT som konsollens bästa när man bara har Breath of Fire, Lufia, FF4 och Quintet-spelen att jämföra med (kultstatus på Super Mario RPG och Earthbound). Secret of Mana finns det rentav ingen anledning alls att tycka om idag, medans det då var tämligen unikt som ett action-RPG med co-op, och därför kom undan med alla brister.

Idag har utbudet dubblats, och stortitlar som alla entusiaster borde spela är t.ex Star Ocean, Tales of Phantasia, Bahamut Lagoon, de första Shin Megami Tensei spelen, Live A Live, Romancing Saga 3 och Treasure of the Rudras (personlig favorit). Så det jag egentligen vill klaga på är att varje gång någon hyllar FF6 eller CT som konsollens klart bästa, så törs jag slå vad om att den personen inte spelat något av ovannämnda spel.

#blogg

1
Skriv svar