Intel Next Unit of Computing (NUC)

Medlem

Häromdagen köpte jag och installerade en Intel Next Unit of Computing (NUC) tanken är att använda den som HTPC.

Det kanske är fler som har sett enheten och funderat på att köpa en så jag tänkte kort skriva om mina erfarenheter.

Olika versioner av NUC
Det finns idag två olika versioner av Intel NUC.

och

Där man i princip får välja om man vill ha Thunderbolt: DC3217BY, eller Gigabit Ethernet: DC3217IYE.

Jag valde en DC3217IYE för att slippa köpa till en nätverksadapter.

Vad behöver man förutom själva NUC:en?
NUC är en så kallad barebone-dator och i det här fallet innebär det att det som följer med i kartongen är en datorlåda med moderkort, på moderkortet sitter processorn fastlödd. Man behöver inte montera något förutom de delar man köper till.

Det man behöver köpa till är:

• Strömsladd

• Minne: DDR3 SO-DIMM

• Hårddisk: mSATA

Man kan även köpa till ett internt trådlöst nätverkskort.

Jag köpte:
Minne: Corsair Vengeance VCMSX8GX3M2A1600C9 2x4GB 1600Mhz
Hårddisk: Crucial m4 SSD 128GB mSATA 3.0, CT128M4SSD3.

Installation:
Jag började med att uppdatera BIOS via ett USB minne.

Alla drivrutiner och ny BIOS finns att ladda hem här.

Sedan installerade jag Windows 8 också via en USB-sticka.

Efter att Windows installerats körde jag Windows update, tyvärr så blåskärmade enheten och när det hänt två gånger så insåg jag att något var lurt.

Lösningen var att installera Intels AHCI drivrutiner. Så det bör man starta med innan man göra något annat. Alltså: AHCI: Intel® Rapid Storage Technology Driver for Intel Desktop Boards.

Efter att jag installerade AHCI-drivarna så har jag inte haft några fler blåskärmar.

Man bör även installera de senaste grafikdrivrutinerna "Graphics: Intel® HD Graphics Driver for Windows 8", nätverksdrivrutinerna "LAN: Intel® PRO Network Connections LAN Driver for Windows 8" och chipsetdrivrutinerna "Chipset: Intel® Chipset Device Software for Intel® Desktop Boards".

Programtester
Jag har kört XBMC och Plex samt olika streamingtjänster som Netflix via Windows 8 appen med Super HD och via Firefox samt SVT play allting flyter på utan några problem.

Det finns en liten fläkt i enheten och den kan låta en del när CPU:n får jobba mycket. Jag hade glömt att slå på hårdvaruacceleration i Plex och då började fläkten surra en del. Men när hårdvaruaccelerationen är påslagen så har jag aldrig tänkt på fläkten.

Slutsats
NUC:en är en väldigt trevlig liten dator. Windows 8 startar på några sekunder och flyter på riktigt bra. Det som hade gjort den ännu lite bättre är om man hade lyckats klara sig utan fläkten.

#blogg

1
Skriv svar