World Community Grid

Medlem
World Community Grid

[ia=742791; large]

Jag var precis inne och tittade till statistiken för mitt World Community Grid konto och såg att jag börjar närma mig 10 års runtime.

I min värld så var det nog SETI@home som drog igång intresset för grid computing eller distributed computing, kärt barn har många namn.

Men efter att ha kört SETI@home ett tag så började man ju undra om det inte fanns något vettigare man kunde göra med sin "överblivna" CPU-tid.

Jag kommer även ihåg att jag ett tag körde distributed.net som försökte knäcka olika krypteringsnycklar men det kändes inte heller så meningsfullt.

På något sätt så hörde jag talas om att IBM hade startat ett gridprojekt som fokuserade mer på forskningsprojekt för mänsklighetens bästa vilket konkret har inneburit forskningsprojekt kring olika sjukdomar, rent vatten, klimat och ren energi.

Jag laddade ned deras klient och sedan dess har jag varit fast.

Från början hade de en egenutvecklad gridlösning men gick sedan över till BOINC som idag är grunden för de flesta? distribuerade gridprojekt.

Idag är väl kanske det mest kända distribuerade projektet Folding@home men personligen så har jag fastnat för WCG.

Jag kör en klient på min hemmaserver (i3-2100T) och en klient på speldatorn (i7-3770K). Man kan ställa in hur många kärnor man vill att klienten skall få använda och om projekten skall få köra hela tiden eller enbart när datorn är idle. Från början så kördes projekten som skärmsläckare. Men datorerna har numera blivit så snabba så jag låter projekten köra mest hela tiden. Enda gången man märker av att klienten är igång och man behöver suspenda den är när man spelar tunga spel.

[ia=742799; medium]

Checkpointsproblematiken
En sak man bör tänka på är att ett task har ett antal checkpoints och om man stänger av datorn eller avslutar klienten innan tasket har kommit förbi en checkpoint och sparat så är all CPU-tid som lagts ned efter den senast sparade checkpointen bortkastad. Om datorn har jobbat på ett task i tre timmar och kommit till 99% av checkpoint x och man stänger av datorn så är de tre timmarna bortkastade och nästa gång klienten startar så börjar den om från början på checkpoint x.

Det är dock väldigt olika för olika projekt hur långt det är mellan dessa checkpoints och man kan inte på ett enkelt sätt se hur nära det är till nästa checkpoint.

Men det finns lite knep för att komma runt problemet.
Det viktigaste beroende på hur man använder sin dator är kanske att låta BOINC ha kvar task:sen i minnet även när de inte aktivt kör, inställningen heter Leave applications in memory while suspended.

[ia=742800; medium]

Om du av någon anledning behöver all CPU-kraft stäng inte av BOINC utan välj istället Suspend från Activity menyn. När du vill starta BOINC igen är det bara att byta till Run Always.

[ia=742804; medium]

Sist men inte minst stäng inte av datorn utan välj istället Hibernate. Datorn stängs av som vanligt men innan datorn stängs av sparas minnet ned till hårddisken. Nästa gång du startar datorn så läses minnet tillbaka och alla program fortsätter där de var. Om man följer dessa tre regler så bör man minimera problemen med att tasks gör samma beräkningar flera gånger.

Appropå det där med överbliven CPU-tid
Nu för tiden med våra moderna CPU:er som klockar ned sig och i princip inte drar någon ström när de går i idleläge så kan man ju kanske ifrågasätta det där med överbliven CPU-tid/bortkastad ström.

Men när de här projekten startades så stämde det nog lite bättre, datorn drog ungefär lika mycket ström vare sig den räknade på något eller inte så varför inte låta något projekt som behövde beräkningskraft få använda din CPU. Nu känns det mer som ett aktivt val man gör, man får helt enkelt betala för den overhead som blir för att hjälpa valfri organisation.

Om man även väljer att hjälpa till med sitt grafikkort (GPU) så kan det ju röra sig om över 100 watts skillnad om du låter dator jobba på projekt jämfört med om den står och idlear.

Huruvida den extra strömförbrukningen är bortkastad eller om datorn hjälper till att värma upp villan och hjälper mänskligheten får nog var och en brottas med.

#blogg

1
Skriv svar