Spelfrukost i busskuren – Walter S.A. Iego blickar bakåt

Robot
Spelfrukost i busskuren – Walter S.A. Iego blickar bakåt

Vi har alla en särskild relation till spelen, och maskinerna, som ledde oss in spelvärldens omtumlande upplevelser.

#lands-of-lore, #sinclair-zx-spectrum, #skånsk-kyla


Medlem

Alltid kul att se tillbaka på vilka spel som påverkat oss mest. Min första kontakt med spel var när jag och min syster fick en NES i julklapp. Blaster Master, Super Mario Bros 3, Punch Out, många roliga timmar med den konsolen på vår 16 tums sovrums-TV. Jag har en bild av min tre år äldre syster som sitter i mammas säng och spelar Mario 3 och jag sitter bredvid med ögonen vidöppna, riktade mot figurerna på skärmen. Jag var nog 7 år på bilden, min syster var 10 år.

Det spelet som format mig mest som gamer idag är nog Baldur´s Gate, som fick mig att inse hur ett RPG verkligen kunde greppa tag i mig och hur mycket man verkligen kunde leva sig in i en värld och en berättelse. Kommer aldrig glömma första gången jag startade spelet och de platta karaktärerna och lågupplösta träden kom till liv framför mina ögon.

Skägg.
10 Chambers

Mina första spelminnen är från när jag fick hänga med min morbror till arkadhallar, kan inte ha varit många år. Han älskade flipper medan jag drogs till de där digitala spelen med joysticks. Han förstod inte poängen, man fick ju ingen poäng som i flipper.

Sen hyrde vi ibland NES från videoaffären, med Mario.

Det som blev en vändpunkt var när jag såg Wolfenstein 3D för första gången. Man var _i_ spelvärlden på ett helt annat sätt.


signatur
Flakmonkey

Mina tidigaste spelminnen är nog från Alley Cat, Kings Quest och Space Invaders på en väldigt tidig PC. Hade turen att växa upp med en far som var programmerare i grunden och verksam i datorbranchen så har alltid haft tillgång till datorer. Kunde skriva kommandon för att starta (och spela i Kings Quest fall) spel långt innan jag kunde läsa och skriva. Sen har jag några svaga minnen från en tidig Atari-konsol, troligtvis en 2600. Efter det så var det C64 och Atari 1040STE (jo man var en av de där) som gällde innan det blev en Megadrive och PC och då började det "naiva" spelandet försvinna där allting var fantastiskt.

Tror att det är just den typen av barnslig förundran som jag saknar mer än själva spelandet. Skulle jag vara 6 år nu skulle jag ju hellre spela något kul på en modern konsol än på en gammal. Visst finns det gamla spel som håller fortfarande, men på det stora hela är ju spel bättre nu. Den som påstår något annat tror jag lurar sig själv. Att du tycker att spel var roligare förr i tiden betyder inte att de var bättre utan att du var mer lättroad

Just ja, man får ju inte glömma 8-bitarskonsolerna som jag aldrig hade själv utan antingen fick hyra från någon videobutik eller spela hos kompisar. Det bästa var dock att jag gick hos en dagmamma som älskade att spela TV-spel och jag minns framförallt den MASSIVA kartan över Zelda 1 som hon gjort. Var nog 7 A4 bred med alla hemligheter utritade. Fast å andra sidan kan nog min bild av kartans storlek bero på min egna litenhet när det begav sig...

Medlem

Kärlek med en ZX Spectrum på framsidan!

Medlem

Ahh, ZX Spectrum 48k. Mycket trevlig maskin, inte minst den inbyggda BASIC-tolken. Den hade dock aningen för klen processor. Jag minns att man i assembler-kod inte hann kopiera in mer än ca en tredjedel av hela skärmen mellan varje VSYNC. Ljudet var förstås inte mycket att skryta om heller: En liten högtalare som drevs direkt av en 1-bits signal som man fick manipulera i realtid för att styra både frekvens och amplitud. Otroligt nog fanns där ändå programvara som spelade 4-kanalig musik (om jag minns rätt), men då hann den inte göra något annat samtidigt, och det lät väldigt knastrigt.

Skägg.
10 Chambers

Hade missat att sätta rätt författare på den här, så det var alltså inte jag som skrivit den här, utan Walter.


signatur
1
Skriv svar