Guild Wars 2-folk får sparken efter Twitterbråk med streamer

Medlem
Skrivet av Cadz:

Tack fz för denna neutrala artikel, media i övrigt har en del att lära av er
Att sparka henne kanske låter extremt även för mig, men det är svårt att veta hur mötet med chefen utspela sig. Kan tänka mig att hon inte backa en cm. Att hon aldrig skulle be om ursäkt, att snubben var total idiot och inget skulle få henne att ändra sitt beteende. Då kanske kicken var mer förståelig. Nåja vem vet...

Många har blivit avskedade för mindre, tyvärr får vissa stanna trots mycket mer.

Men det är verkligen inte ”extremt” att säga upp en person som offentligt förolämpar och förtalar företagets kunder, i detta fall tydligen en kund som dessutom är ett framstående namn inom communityn vilket kan direkt skada företagets anseende och ekonomi.

Inte extremt alls, snarare både självklart och logiskt, även om detta var första gången hon gjort något. Och vi vet ju att det inte är första gången så det vore snarare extremt att låta henne stanna.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Spelar nog ingen roll vilken bransch du jobbar i, går du ut och förtalar en av företagets kunder offentligt så åker du ut. En sådan person kan skada företaget och i förlängningen riskera de övrigas anställningar.

Även om man har svår PMS så är det inte en ursäkt, representerar man ett företag får man bita sig i läppen ibland.

Medlem

@Soulless:
Jag håller med, jag hade själv gjort samma sak. Att sparka den andra snubben var nog mer åt extrem hållet.
Jag vågar dock tro att om hon bett om ursäkt och backat hade hon säkert klarat sig (tråkigt nog).

Avstängd

Så hon skämmer ut sig med en spydig tweet, varpå hon får helt rimliga reaktioner, för att sedan skämma ut sig igen - ännu mer - genom att försöka förklara bort allt med efterbliven feminism.

Good riddance som redan sagt.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

varför håller du på så, bara för hon är en tjej i spelbranschen ?

Vad har det med saken att göra? Hade det varit en man som snackat samma dynga hade han fått samma reaktion.

Hon är en jävla idiot, förstör för hela företaget och drar deras namn i smutsen, inte konstigt att de agerar. Hade jag ägt ett företag där någon, oavsett kön, betett sig som hon gjort, hade den personen åkt ut direkt. Om det sen innebär att någon annan inte vill jobba för mitt företag pga det, bra, då har jag sållat bort ytterligare en idiot.

I mina ögon har Arenanet stärkt sitt varunamn i och med detta, inte sänkt det.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Manqs:

Just detta är saxat från Chef & Ledarskap och lärarförbundets förbundsjurist men det är bara att googla för fler exempel. lagen.nu har dessutom domar från arbetsdomstolen. Dessutom är noll och lite inte samma sak. Och ta inte en mening ur sin kontext, det är bara fel.

Återigen är du på och sniffar på statlig o kommunalverksamhet,.

https://vision.se/Din-trygghet/Rattigheter/Yttrandefrihet/

Här, ett fack som inte bara är statligt anställda. Du har ingen som helst rätt att uttrycka dig negativt om företaget och deras kunder offentligt utan det ska skötas inom företaget. Så ge dig, separera staten och privatägda företag.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Återigen är du på och sniffar på statlig o kommunalverksamhet,.

https://vision.se/Din-trygghet/Rattigheter/Yttrandefrihet/

Här, ett fack som inte bara är statligt anställda. Du har ingen som helst rätt att uttrycka dig negativt om företaget och deras kunder offentligt utan det ska skötas inom företaget. Så ge dig, separera staten och privatägda företag.

Mitt citat är taget från en artikel om just skillnaderna mellan privata och statliga jobb. Dessutom är inte lärarförbundet enbart statligt anställda utan också privatanställda om du nu inte visste. Den lilla snutt om just privat verksamhet du länkat beskriver dessutom olika regler för olika branscher.

https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbu...
Under "Får man kritisera sin arbetsgivare?" kan du läsa:

"De anställda har sannolikt en viss kritikrätt.
Det är därmed tillåtet för en anställd att
kritisera sin arbetsgivare, till exempel genom
sociala medier, även om det skulle kunna
innebära viss skada för företaget. Denna
rätt gäller även på det privata området, trots
huvudregeln om tystnadsplikt, och anses följa
av yttrandefriheten".

Var gränsen går låter jag domstolen ta hand om. Detta vi diskuterar är dock inte poängen i vad jag ville ha sagt. Det är ett juridiskt faktum att det är skillnad på att uttala sig privat och officiellt och att det gör skillnad i en juridisk bedömning. Det är också ett faktum att detta är på väg bort helt och hållet. Det är det enda jag påstår!

Medlem

Personen i fråga kritisera dock inte sin arbetsgivare utan kritisera eller attackera en av företagets viktigare kund offentligt på Twitter.. Hon kunde troligen få behålla sitt jobb om hon bet om ursäkt om det nu inte fanns fler orsaker som ingen känner till offentligt.

Medlem

Nu slår hon tillbaka och ska straffa Arena.net
https://www.polygon.com/2018/7/9/17549492/arenanet-jessica-pr...

"Now he’s got almost every female developer I know — as well as some men — furious with him. I’ve got recruiters pinging me promising they’ll steer candidates away from ArenaNet, and game design professors saying they’re going to warn their students away. I’ve also had a lot of ArenaNet co-workers and other industry colleagues contacting me to express how afraid this has made them."

Medlem

Vilken oerhört märklig människa.

123
Skriv svar