Recension – Control

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Verkar vara en nerfad konsolversion av FEAR, det spelet lyckades var grymt trots gråa miljöer och begränsad fiendevariation.
https://youtu.be/XlgsmZHVXt4

Håller helt med, spelade igenom det många gånger. Hade gärna sett en remake av första med dagens grafik (har ju hänt en del på 14 år) 😜


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Håller helt med, spelade igenom det många gånger. Hade gärna sett en remake av första med dagens grafik (har ju hänt en del på 14 år) 😜

Om det är något spel som skulle passa bra med ray tracing är det nog FEAR, hade inte behövts mer än det och lite bättre texturer.

Medlem

Tungdrivet spel! Kör med allt maxat (utom ray tracing) i 1440p på ett 1080 Ti, och under de första minuterna dippar fpsen under 60 ibland. Väldigt läckert dock


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Ingen möjlighet att ändra FOV, 32:9 är utdraget och motion blur går inte att stänga av. Precis som Quantum Break.
Det blir en refund för mig.

edit

Finns en fix för upplösningar bredare än 21:9:
https://pcgamingwiki.com/wiki/Control#Multi-monitor


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Finsk Ghostbusters-tango i hjärtat av New York.

Den där labyrinten med rockmusik. Helsike va bra. Men Jocke, hur kunde du spela tjugofem timmar? Jag börjar närma mig 10 och känner mig rätt klar..

Medlem

OBS!

Detta spel har överdriven Motion Blur på PC. Går inte att stänga av. Jag fick huvudvärk direkt när jag kom in i spelet och börja röra runt karaktären.

Har gjort en refund. Jävla skit spel...


signatur

Den som vet vet.

Frilansare
Skrivet av maq777:

Den där labyrinten med rockmusik. Helsike va bra. Men Jocke, hur kunde du spela tjugofem timmar? Jag börjar närma mig 10 och känner mig rätt klar..

Läste typ allt jag hittade (mycket!), snokade i alla hörn etc.

Medlem

Fast hur kan finskan innebära ett plus? Ahri som karaktär... inget fel så sett. Men hans dialoger är ju bara skrattretande - lite finska svordomar inslängda av någon oklar anledning och lite stereotypt gnäll inbakat i den brutna engelskan, och det är allt. Kändes otroligt tamt av Remedy, faktiskt. Sen finns det lite smågrejer under spelets gång (börjar också närma mig 20-25 timmar, rätt kul att utforska miljöerna - om man inte fick de där förbannade tidsbegränsade uppgifterna alldeles för ofta, det andas Fallout 4-settlements) som är kul referenser, men en del aspekter kändes ju bara krystade. :/

Lite som att ge ett plus för Stormares svenska i Minority Report, känns bara raktigenom löjligt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Gen
Medlem

Blev riktigt snyggt när man aktiverar nVidia Sharpening och kör RT plus DLSS.

Skrivet av Earthscum:

OBS!

Detta spel har överdriven Motion Blur på PC. Går inte att stänga av. Jag fick huvudvärk direkt när jag kom in i spelet och börja röra runt karaktären.

Har gjort en refund. Jävla skit spel...

Gick det bra att få refund? Har för mig motion blur endast aktiveras om FPSen ligger under 60?

Skrivet av PeTTs0n:

Fast hur kan finskan innebära ett plus? Ahri som karaktär... inget fel så sett. Men hans dialoger är ju bara skrattretande - lite finska svordomar inslängda av någon oklar anledning och lite stereotypt gnäll inbakat i den brutna engelskan, och det är allt. Kändes otroligt tamt av Remedy, faktiskt. Sen finns det lite smågrejer under spelets gång (börjar också närma mig 20-25 timmar, rätt kul att utforska miljöerna - om man inte fick de där förbannade tidsbegränsade uppgifterna alldeles för ofta, det andas Fallout 4-settlements) som är kul referenser, men en del aspekter kändes ju bara krystade. :/

Lite som att ge ett plus för Stormares svenska i Minority Report, känns bara raktigenom löjligt.

"Joo arr her about de chåbb" - hur kan man inte gilla detta :'D

Medlem

Gillade verkligen det här spelet. Tufft ibland, och skulle aldrig orkat med det om det inte varit så kul att spela. Största minuset var transportsträckorna när man dör i en stor fight/bossfight.
Största plus är atmosfären. Precis som i Alan Wake.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

OBS!

Detta spel har överdriven Motion Blur på PC. Går inte att stänga av. Jag fick huvudvärk direkt när jag kom in i spelet och börja röra runt karaktären.

Har gjort en refund. Jävla skit spel...

Synd att jag inte läste detta innan! Helt ospelbart för min del, blir refund.

Medlem

Bra recension. Håller med om att många av karaktärerna var rätt platta.
Riktigt bra spel, tycker stridsmekaniken var riktigt skoj.

Medlem

Jag köpte Ultimate Edition på rea för en vecka sedan ungefär. Klarade ut det igår.
Ett av mina favoritspel någonsin.
Ett stort plus för mig var att det till viss del påminde mycket om Half-Life och Portal. Svårt att förklara hur. Något med stämningen och att Huset påminde lite om Black Mesa/Aperture Science.
Jag hoppas Remedy gör en uppföljare. Striderna kan bli bättre, kändes lite enformigt ibland. Men bossfighterna var kul!
Och som ni skrev i recensionen kan Huset kännas enformigt. Men då jag fick med två DLC så var det inte direkt ett problem för mig.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag köpte Ultimate Edition på rea för en vecka sedan ungefär. Klarade ut det igår.
Ett av mina favoritspel någonsin.
Ett stort plus för mig var att det till viss del påminde mycket om Half-Life och Portal. Svårt att förklara hur. Något med stämningen och att Huset påminde lite om Black Mesa/Aperture Science.
Jag hoppas Remedy gör en uppföljare. Striderna kan bli bättre, kändes lite enformigt ibland. Men bossfighterna var kul!
Och som ni skrev i recensionen kan Huset kännas enformigt. Men då jag fick med två DLC så var det inte direkt ett problem för mig.

Kontor. Och ännu ett... Ändå så älskade jag miljöerna och atmosfären i spelet

12
Skriv svar