Robot
Nier

Ett actionrollspel levererat av självaste Square Enix, finjusterat för vår västerländskt känsliga smak. Hur kan det bli annat än succé?

#final-fantasy-vii, #nier, #square-enix, #cavia, #world-of-warcraft


Medlem
Nier

Tycker det är ett ganska schysst actionrollspel faktiskt. Inget nytt kanske, slakta fiender, samla på sig massa olika vapen och annat, levla osv, men that's what I like. Brukar inte spela rollspel från Japan annars, men detta känns inte lika weeaboo som mycket annat av det andra som kommer därifrån, vilket är bra.

Striderna är väl lite enkla kanske, men inte tråkiga. Roliga pussel och gåtor, kul dialog, snygg design (fast grafiken är ganska dålig), roliga bossfighter, bra musik osv.

Sen kan man ju faktiskt sköta trädgårdsland, fiska och rida på vildsvin, det ger ju pluspoäng!

Svag 4/5 av mig så här långt.


signatur

Redigerat 2010-05-23 13:37 av dig

Moderator | Testpilot

Hm... Jaha


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Medlem

Hade lite förhoppningar för detta spel ända till senaste trailer och nu dog nog allt hopp! Inget köp!


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem

Tycker detta spel är mycket bättre än recensionen vill måla upp.

Skägg.
10 Chambers

Det glädjer mig att det finns några som faktiskt får ut något av den här titeln, då slipper utvecklarnas arbete vara helt i onödan.


signatur
Medlem

Tycker det var lite vekt av dig att inte slutföra din uppgift och recensera lite mer än ditt första intryck av spelet... Du borde veta efter FFVII att J-RPGs oftast inte är kortare än 20 timmar

Medlem

Jag gillade Nier, får väll en stark 3/5 av mig iaf.. Håller med Ashtray

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av BeeJac:

Tycker det var lite vekt av dig att inte slutföra din uppgift och recensera lite mer än ditt första intryck av spelet... Du borde veta efter FFVII att J-RPGs oftast inte är kortare än 20 timmar

Jag förstår din kritik men samtidigt tycker jag inte att det är rimligt att ett spel inte är roligt, ens några minuter, under åtta timmar. Varför ska jag ha tråkigt för att eventuellt få kul sen? Lägg sedan till att produktionsvärdena är långtifrån höga så känns betyget gjutet i min bok.

Om du är helsåld på jrpg så kan det säkert landa på en trea eller högre.


signatur
Medlem

Verkar som ett spel i min smak, men grym recensionen oavsett

Känner igen det där att ha tråkigt i WoW för att kunna komma åt det roliga. Precis varför jag slutade betala månadsavgifterna.

Medlem

Nästa gång kan du sätta en fet varning i början av artikeln att det här är enbart en recension på de första timmarna av spelet och ger ingen bra bild på hela spelet i sig. Vet att du skrev det i slutet men läst igenom artikeln helt i onödan just på grund av det.

Har liksom noll intresse av recensioner som inte recenserar hela spelet.

Medlem
Skrivet av spiken:

Jag förstår din kritik men samtidigt tycker jag inte att det är rimligt att ett spel inte är roligt, ens några minuter, under åtta timmar. Varför ska jag ha tråkigt för att eventuellt få kul sen? Lägg sedan till att produktionsvärdena är långtifrån höga så känns betyget gjutet i min bok.

Tyvärr så är det någelunda vanligt att japanska spel har en dålig och tråkig början innan storyn verkligen startar igång, åtminstone så är det min erfarenhet i alla fall. Så jag förstår ett nedsatt betyg pga av det, för det är riktigt trist. Det ska inte ta en sådan lång tid att bygga upp en story osv.

Men samtidigt så tycker jag att du borde ha fortsatt med det, då folk som läser recensionen (jag iaf) vill ha en helhetsbild av hela spelet, och början är inte alltid rättvis.

Till exempel så är Suikoden V nog mitt favoritspel till PS2an, men de första ~6 timmarna är inte i närheten av samma glans som de senare bitarna i spelet har. Början är helt enkelt riktigt trist.

Medlem

är det bara jag eller verkar square enix faila med allt förutom final fantasy? Då pratar jag inte som ett fan utan som en som kikar recensioner.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:

är det bara jag eller verkar square enix faila med allt förutom final fantasy? Då pratar jag inte som ett fan utan som en som kikar recensioner.

På senare tid, jo, det tycker jag, men det kanske inte andra gör.

Square-Enix har blivit lite fega, de senaste 10 åren eller så, så har de knappt skapat nya IPs alls. Medan under PS1ans glansdagar så öste de ur massor av bra spel som inte hade något med FF att göra. Xenogears, Chrono Cross, Threads of Fate, Legend of Mana (som är lite kul för oss då titellåten sjungs på svenska!), Vagrant Story osv.

Nu känns det som om de mest mjölkar FF och DQ och gör inte annat än att släppa remakes och spin-offs.

Fast jag är tacksam att de släppte Chrono Trigger till DS förra året, skulle gärna se Chrono Cross till DS också.

Medlem

Verkar vara ett riktigt "Love or Hate" spel.
Jag har inte fått mitt exemplar än men jag tror jag kommer gilla det.
Verkar vara så pass bisarrt som jag gillar.

Och ärligt, en recension utan att ens avsluta spelet?
Visst att man kan hata ett spel , men att lägga ut en "Officiell" recension på spelet utan att ens ha klarat av det ger jag inte mycket för.

Medlem

Man har förövrigt den bästa sidekicken i ett spel någonsin


signatur

Redigerat 2010-05-23 13:37 av dig

Skägg.
10 Chambers

God kritik men jag kan ändå inte gå med på att det ska krävas åtta timmars tråkspelande, vars enda höjdpunkter var när de vred kameran och bjöd på en ny vinkel, för att spelet ska bli värt min tid. I nästa rum kunde dessutom samma kamera spela dig ett spratt och inte samarbeta alls. Jag upplevde spelet som blekt på flera plan, med stereotypiska karaktärer, förutom en talande bok som försöker vara rolig genom att bryta den fjärde väggen. Det var nästan så att spelet kändes ironiskt dåligt i vissa stunder, att kasta bomber på väggar och på bossars svaga punkter är så gjort.


signatur
Medlem

Calle, vettu varför det ska krävas åtta timmars tråkspelande? För det är ditt jobb!

Medlem

Precis! Bara för att man har världens bästa jobb klarar man sig inte ifrån ett par riktigt tråkiga dagar! Sätt dig nu två dagar till och kom sen tillbaka med en kompletterande 24h speltidsrecension

Skämt åsido håller jag med om att man inte ska behöva traggla sig igenom hur många timmar som helst för att komma åt godsakerna i slutet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av BeeJac:

Calle, vettu varför det ska krävas åtta timmars tråkspelande? För det är ditt jobb!

Så spelet skapades för trångsinta spelskribenter som jag? Och inte vanliga människors tid jag försöker bespara genom att varna dem?


signatur
Medlem

Jag tycker att det är synd att du ratar ett spel där utvecklarna har suttit i åtskilliga timmar knackandes framför sina monitorer...

Skicka spelet till mig istället så lovar jag att skicka dig en lathund så du kan skriva en kompletterande recension (Nej juste... Dagens casual-spelare har inte den japansk-kommunistiska konsolen PS3!)

Har läst igenom kommentarerna och tänkte anmärka på en sak. En sak ni läsare måste tänka på är att när vi väl får in spel för recension så brukar det vara ganska dåligt med tid innan spelet släpps i butik. Med andra ord är tiden ganska knapp att hinna spela, fixa recension och få i ordning allt som behöver göras. Ibland kommer spelen till och med riktigt sent... vilket bara gör det ännu besvärligare.

När det gäller mer tidskrävande genres som j-rpg exempelvis så är det därför väldigt svårt att ha tid att spela igenom ett helt 50-timmarsrollspel _samtidigt_ som man ska hinna med att göra annat också, om man bara har ett par dagar på sig. I vissa fall hinner man slutföra t om riktigt långa spel, i vissa andra fall inte.

Huvudsaken är att vi känner att vi hunnit bilda oss en bra uppfattning om spelet ifråga innan vi skriver vår recension, vilket vår käre Räddaktör Calle gjorde med Nier.

Medlem

8 timmar är att ge ett spel en ärlig chans. 8 timmar är ju en hel arbetsdag och sånt får man betalt för.

Medlem

Calle är uppenbarligen för upptagen med att leta den perfekta barnvagnsregistreringsskylten med sonens namn på för att spela TV-spel.

Bortse helt från denna recension då det är ett enda stort dravel av citat från socialstyrelsen pappakurs.

NIB
Medlem

Geralt ringde. Han var inte glad över att blir klonad i ett taffligt mangaspel. Han var på väg till utvecklarna med sitt järnsvärd.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av skurk:

Calle är uppenbarligen för upptagen med att leta den perfekta barnvagnsregistreringsskylten med sonens namn på för att spela TV-spel.

Bortse helt från denna recension då det är ett enda stort dravel av citat från socialstyrelsen pappakurs.

Äntligen avslöjad! Nu slipper jag leva mitt liv i alla dessa lögner.


signatur
Medlem

Ja lite finare kan ju huvudkaraktären vara ^^.
http://img4.sankakustatic.com/wp-content/gallery/safe-misc-ii...
Så ser den Japanska ut.

Medlem

Va!? Det som skiljer FFVII mot många andra JRPG är ju att encounters aldrig blir tråkiga! Man kan ju levla hur länga som helst utan att tråka ut sig.

Inaktiv

Jag har inte varit inne på FZ på evigheter men hörde att ni recenserat Nier. Jag har själv spelat cirka 20h in i spelet och gillar det så jag blev nyfiken och gick in för att se vad FZ hade fått för bild. Att först sitta och läsa om hur illa testaren tycker om denna typ av spel för att sedan höra honom ge en massa felaktiga tolkningar och beskrivningar av det var inte så givande. När jag sen läste att han kommit igenom inledningen och lite till och gett upp för att han dog förklarade det iofs hans bristande insikter, men det lär inte få mig tillbaka till denna sidan för att läsa fler recensioner på ett bra tag.

12
Skriv svar