Hands-on – Humankind

Robot
Hands-on – Humankind

Vi mixtrar med mänsklighetens historia i Civilization-utmanaren Humankind.

#humankind


Ambassadör
League of Legends

AI:n är alltid något som oroar i Civilization-spelen. Gissar att du inte hann testa tillräckligt men fick du någon känsla om det överhuvudtaget?

Även fast du var lite tveksam till striderna tycker jag det låter intressant att de är mer än bara automatiskt slag, starkast vinner. Men som du säger riskerar det att bli något jobbigt i långa loppet.

Edit: Förstår jag rätt att man bara konstruerar en stad och därefter gör man utposter, som kan utvecklas till städer senare i spelet?

Hittade denna simpla videon om slagen för den som är intresserad.

FM-guru
F.d. Sisyr

Utvecklarnas föregående Endless-titlar håller hög klass, så det här är helt klart spännande. Striderna som nämns som en svaghet bör väl gå att få till så småningom - i tidigare nämnda Endless-spel är ju striderna rätt bra, trots allt.

Medlem

Gillar inte det där med kanterna, starkt ogillar kan jag till och med sträcka mig till.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Hipshot:

Gillar inte det där med kanterna, starkt ogillar kan jag till och med sträcka mig till.

Vad menar du?

Medlem
Skrivet av dali:

Vad menar du?

Att det växer fram när man utforskar. Det är dock ett perfekt exempel på en grafisk funktion som inte kostar något att göra idag och är lätt att ta fram, fast som man borde hållit sig borta från. Det är lockade för en överambitiöst art director att sitta och titta på den där kanten när man utforskar och fundera: "Kan man inte göra detta mera intressant"


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nja jag är lite skeptisk till detta. Jag älskar Civ-spelen men gillar inte tanken på att blanda olika unika kulturers särdrag i en salig röra. Jag hade hellre sett att det var lite som i Civ att man väljer en kultur/nation som sedan utvecklas till perfektion.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Att det växer fram när man utforskar. Det är dock ett perfekt exempel på en grafisk funktion som inte kostar något att göra idag och är lätt att ta fram, fast som man borde hållit sig borta från. Det är lockade för en överambitiöst art director att sitta och titta på den där kanten när man utforskar och fundera: "Kan man inte göra detta mera intressant"

Det kallas game juice, gör spelet mer levande. Det är deras artstyle och de ville ge det mer liv, när spelaren utforskar världen. Hade de haft en mer realistic approach till sin artstyle, hade de kanske inte haft det så.

Det är okej att inte gilla artstylen av spelet, men deras designval gällande grafik är inte något "De skulle hållit sig borta från" eller endast en "överämbitiös art director".

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Nja jag är lite skeptisk till detta. Jag älskar Civ-spelen men gillar inte tanken på att blanda olika unika kulturers särdrag i en salig röra. Jag hade hellre sett att det var lite som i Civ att man väljer en kultur/nation som sedan utvecklas till perfektion.

Håller inte med. Att kulturer har blandats ihop i en salig röra är så som våra kulturer som vi känner till idag faktiskt har formas (ackulturation), så kan bli spännande med en mer realistiskt lösning än Civilization 6 där kulturen är den samma i flera tusen år

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Håller inte med. Att kulturer har blandats ihop i en salig röra är så som våra kulturer som vi känner till idag faktiskt har formas (ackulturation), så kan bli spännande med en mer realistiskt lösning än Civilization 6 där kulturen är den samma i flera tusen år

Håller med! Blir lite som att skriva om historien, alternativa aspekter och stora möjligheter!

Medlem
Skrivet av dali:

Vad menar du?

Fog of war antar jag att han menar.

Skrivet av I am Grööt:

Nja jag är lite skeptisk till detta. Jag älskar Civ-spelen men gillar inte tanken på att blanda olika unika kulturers särdrag i en salig röra. Jag hade hellre sett att det var lite som i Civ att man väljer en kultur/nation som sedan utvecklas till perfektion.

Gör det lite mer naturligt. Kulturers särdrag har ju genom historien blandats och nya särdrag skapats. Finns väldigt få kulturer idag som helt saknat inflytande av andra.. och dessa som faktiskt existerar är oftast väldigt primitiva av sig.

Skribent
Skrivet av dali:

AI:n är alltid något som oroar i Civilization-spelen. Gissar att du inte hann testa tillräckligt men fick du någon känsla om det överhuvudtaget?

Även fast du var lite tveksam till striderna tycker jag det låter intressant att de är mer än bara automatiskt slag, starkast vinner. Men som du säger riskerar det att bli något jobbigt i långa loppet.

Edit: Förstår jag rätt att man bara konstruerar en stad och därefter gör man utposter, som kan utvecklas till städer senare i spelet?

Hittade denna simpla videon om slagen för den som är intresserad.
https://www.youtube.com/watch?v=DeU5qD2RTHw&t

Svårt att säga nåt om AI:n, mer än att Babylon inte direkt satte hårt mot hårt och var ett lätt byte.

Och ja, man bygger en stad först. Sen utposter som kan bli nya städer.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Håller inte med. Att kulturer har blandats ihop i en salig röra är så som våra kulturer som vi känner till idag faktiskt har formas (ackulturation), så kan bli spännande med en mer realistiskt lösning än Civilization 6 där kulturen är den samma i flera tusen år

Jag vet inte med er men jag spelar inte Civbuilders för att få det så historiskt korrekt och verklighetstroget som möjligt. Då finns det betydligt bättre alternativ.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Fog of war antar jag att han menar.

Gör det lite mer naturligt. Kulturers särdrag har ju genom historien blandats och nya särdrag skapats. Finns väldigt få kulturer idag som helt saknat inflytande av andra.. och dessa som faktiskt existerar är oftast väldigt primitiva av sig.

Ja det är väl ingen skräll direkt men ser inte Civbuilders av denna typ som någon högre form av "realism".

Gnällkuk

Jag är optimistik, jag tycker det ser ut att ha en potential. Det enda jag stör mig på är varför man ska bryta hela upplevelsen rent grafiskt med att ha dessa jättegubbar?

Byggnaderna ser bra ut, men så kommer dessa monster. Jag förstår att syftet är att man ska få en enklare överblick av sina enheter, men när de är så här överdrivet stora tycker jag det bara ser fånigt ut.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Jag vet inte med er men jag spelar inte Civbuilders för att få det så historiskt korrekt och verklighetstroget som möjligt. Då finns det betydligt bättre alternativ.

Vilka 4X spel är det du tänker på som är mer realistiska?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag är optimistik, jag tycker det ser ut att ha en potential. Det enda jag stör mig på är varför man ska bryta hela upplevelsen rent grafiskt med att ha dessa jättegubbar?

https://cdn.fz.se/artikel/bild/1422326?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwv...

Byggnaderna ser bra ut, men så kommer dessa monster. Jag förstår att syftet är att man ska få en enklare överblick av sina enheter, men när de är så här överdrivet stora tycker jag det bara ser fånigt ut.

Håller helt med. Hade hellre föredragit mindre gubbar som ev kan kompletteras med en ikon för att lättare kunna se vad det är för enhet.

Ser dock framemot detta! Ska bli kul att testa ett annat 4x spel efter att ha kört Civ hårt sedan start

Medlem
Skrivet av LinkXLank:

Det kallas game juice, gör spelet mer levande. Det är deras artstyle och de ville ge det mer liv, när spelaren utforskar världen. Hade de haft en mer realistic approach till sin artstyle, hade de kanske inte haft det så.

Det är okej att inte gilla artstylen av spelet, men deras designval gällande grafik är inte något "De skulle hållit sig borta från" eller endast en "överämbitiös art director".

Det hjälpte mig inte alls att du satte ett namn på hela rasket, det blev bara värre. Det var någon som bestämde detta och jag gillar det inte, hoppas det går att stänga av, men jag gissar: inte.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det hjälpte mig inte alls att du satte ett namn på hela rasket, det blev bara värre. Det var någon som bestämde detta och jag gillar det inte, hoppas det går att stänga av, men jag gissar: inte.

Jag satte inte ett namn på något, det är vad det heter. Troligtvis går det inte att stänga av, men vem vet. Om det kommer support för mods, then there might be a chance for you.

Skribent

Jag gillar faktiskt de stora gubbarna. Ser dem mest som ikoner ändå, och då kan de väl lika gärna få vara animerade jättar. Men jag kan fatta om man tycker att det sticker ut i onödan.

1
Skriv svar